Citat:
Ursprungligen postat av
dwg
"-Jag är väldigt glad över att Allsvenskan är där den är idag, men däremot är det spelmässigt fortfarande skit."
Håller fullständigt med, det som finns på läkaren lockar publiken. Det är inte spelet som får in mer folk på läktaren. Dör läktarkulturen så försvinner den stora massan.
Så är det. Läktarkulturen i Sverige är väldigt stark, och det säger jag i egenskap av att ha besökt fotbollsarenor över hela världen. Tittar man på motsvarande länder, exempelvis Danmark, har Sverige en väldigt stark supporterkultur. I Danmark finns det egentligen bara två klubbar med en stark supporterkultur! Bröndby och Köpenhamn. Utöver dessa existerar det inte alls någon större supporterkultur ute i landet. Jag var och såg Odense mot Bröndby och det jag fick uppleva var ungefär som att gå på en match mellan säg Trelleborg och Malmö. En sidan totalt dominerade läktaren och den andra satt tyst. Jämför man detta med en liknande match i Sverige mellan exempelvis Elfsborg och Malmö är svensk läktarkultur långt mycket bättre. Så svensk fotboll är nästan helt beroende av vår läktarkultur, och vår läktarkultur är väldigt stark.
Sen att det finns idioter här inne så på riktigt verkar tro att vissa lag helt saknar läktarkultur är bara patetiskt. Jag är Djurgårdare och när jag ser att det finns Gnagare och Bajare här som på riktigt tror att Djurgården saknar läktarkultur blir det för mig bara patetiskt. Visst om man hånar Djurgården för att ha minst publik i Stockholm, det är bara att svälja. Men dessa människor tror
på riktigt att det helt saknas en läktarkultur i Djurgården. Om det beror på en låg IQ eller något annat låter jag vara osagt. Men generellt sett skulle jag säga att Djurgården, precis som de övriga storklubbarna, har en gedigen supporterkultur som är beundransvärd.