2024-11-11, 16:18
Medlem
Det positiva med svt:s artikel är att problematiken uppmärksammas. Detta har efterfrågats ganska länge.

Dock känner jag ändå att svt är återhållsamma med sin kritik och inte vill göra större inslag av hur påverkad drabbade blivit, trots kännedom om det.

Denna gång tog de inte med "yttrandefrihetsexperten" utan journalistförbundets ordförande som menar att granskningar kan bli omöjliga, som om det bara är Sverige i världen som lyckas med journalistiska granskningar.

Hon vill lägga "större ansvar" på söktjänsterna och rättsdatabaserna. Om hon missat det så är detta olagliga verksamheter som bedrivs, enligt gdpr. Med den inställningen borde då större ansvar läggas på de kriminella som går runt och skjuter och spränger portar, istället för att satsa på att krossa kriminaliteten. Vid det här laget vet de flesta om att medierna är partiska i frågan.

Det var ett bra inslag du gjorde, Gdprwarrior. Jag förstår att du vill göra skillnad, inte bara rättsligt utan även opinionmässigt. Men jag tror tyvärr du inte kommer lyckas med hjälp av svenska medier eller myndigheter. Svenskar har nu vant sig med att kunna söka upp allt om alla enkelt via nätet. Databaserna är även ett stort hjälpmedel för journalisterna som gör att man snabbare kan tjäna pengar. Finns en anledning till att man inte velat skriva om dess negativa verkan på samhället.

Utländska medier kan vara ett bättre alternativ. I Sverige är man noga med att förmedla en positiv bild av Sverige, så kallade Sverigebilden. Just det systemet vi har här i Sverige är otänkbart i andra länder.
Då utländska medier inte har anledning att vara partiska i frågan är det mer troligt att de visar hela bilden och inte kommer måla upp det som att "yttrandefriheten är hotad".

Kolla bara hur Al-jazeeras dokumentär om felaktigt omhändertagna barn i Sverige fick uppmärksamhet. T.o.m statsministern kände sig tvungen att uttala sig offentligt och oroa sig över Sverigebilden.
Kanske Al-jazeera man ska vända sig till?
Citera
2024-11-11, 17:25
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Det positiva med svt:s artikel är att problematiken uppmärksammas. Detta har efterfrågats ganska länge.

Dock känner jag ändå att svt är återhållsamma med sin kritik och inte vill göra större inslag av hur påverkad drabbade blivit, trots kännedom om det.

Denna gång tog de inte med "yttrandefrihetsexperten" utan journalistförbundets ordförande som menar att granskningar kan bli omöjliga, som om det bara är Sverige i världen som lyckas med journalistiska granskningar.

Hon vill lägga "större ansvar" på söktjänsterna och rättsdatabaserna. Om hon missat det så är detta olagliga verksamheter som bedrivs, enligt gdpr. Med den inställningen borde då större ansvar läggas på de kriminella som går runt och skjuter och spränger portar, istället för att satsa på att krossa kriminaliteten. Vid det här laget vet de flesta om att medierna är partiska i frågan.

Det var ett bra inslag du gjorde, Gdprwarrior. Jag förstår att du vill göra skillnad, inte bara rättsligt utan även opinionmässigt. Men jag tror tyvärr du inte kommer lyckas med hjälp av svenska medier eller myndigheter. Svenskar har nu vant sig med att kunna söka upp allt om alla enkelt via nätet. Databaserna är även ett stort hjälpmedel för journalisterna som gör att man snabbare kan tjäna pengar. Finns en anledning till att man inte velat skriva om dess negativa verkan på samhället.

Utländska medier kan vara ett bättre alternativ. I Sverige är man noga med att förmedla en positiv bild av Sverige, så kallade Sverigebilden. Just det systemet vi har här i Sverige är otänkbart i andra länder.
Då utländska medier inte har anledning att vara partiska i frågan är det mer troligt att de visar hela bilden och inte kommer måla upp det som att "yttrandefriheten är hotad".

Kolla bara hur Al-jazeeras dokumentär om felaktigt omhändertagna barn i Sverige fick uppmärksamhet. T.o.m statsministern kände sig tvungen att uttala sig offentligt och oroa sig över Sverigebilden.
Kanske Al-jazeera man ska vända sig till?
Kan man se sädningen med GDPR Warrior nu i efterhand?
Citera
2024-11-11, 17:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjokern19
Alla har varit tillmötesgående förutom Verifiera, ska vi väcka en grupptalan? Visst kan man stämma dem tillsammans eller hur funkar det?
IMY har bett mig yttra mig i mitt fal emot verifiera nu efter flera månader.
Citera
2024-11-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Kan man se sädningen med GDPR Warrior nu i efterhand?
Den publicerades ju idag och finns enkelt att hitta på Svt.se

https://www.svt.se/kultur/han-har-stamt-lexbase-vill-ha-tillbaka-kontrollen-over-mitt-liv
Citera
2024-11-11, 17:50
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zac8787
Någon som har idéer på vad jag kan besvara Lexbase/Verifiera som inte tillmötesgår min begäran om radering?

Jag skickade in klagomål till IMY mot Nusvar AB (Mrkoll) samt Legal Newdesk Sweden AB (Verifiera/Lexbase).
Nusvar har tillmötesgått min begäran om radering.
Legal Newdesk tillmötesgår inte. Fick för några dagar sedan återkoppling från IMY gällande min begäran hos dem. Har bifogat första hälften av deras svar här, resten i kommetarerna. Någon som har tips på vad jag bör tillföra i mitt svar? Behöver återkoppla senast den 19 november 2024.

Jag undrar samma sak , är i precis samma situation, funderar på ta AI som hjälp för ett utförligt svar.
Citera
2024-11-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doc-leaks
Låter som en bra idé. Kontakta gärna samtliga utländska medier som ryska RT, turkiska TRT World och även Al Jazeera och mfl och så att de kan berätta inför hela världen hur Zverige är förrädare gentemot sitt eget folk så att de kan ge den verkliga bilden utav att Zverige och på vilket sätt de utgör redan hot sig själva men för att dölja sin förräderi så pekar de andra stater som hot för att skrämma sin egen befolkning för mer kontroll.

Jag tycker många ska ta sig tiden att skriva till just utländska medier och se vilka som nappar. Det man kan göra är att även länka till mötet som ägde rum gällande framställning i kammaren i EU.
Svenska myndigheter värnar mer om "Sverigebilden" än att det faktiskt funkar som det ska. Det vore skönt att få ut att Sverige inte är den fina demokratiska landet som värnar om sin invånare. Det är många utländska medier som redan uppmärksammat den grova kriminaliteten i Sverige. Det man kan göra är att visa hur Sverige göder kriminaliteten genom att kraftigt begränsa möjligheter för de som vill leva ett hederligt liv.

Citat:
Jag undrar samma sak , är i precis samma situation, funderar på ta AI som hjälp för ett utförligt svar.

Ta dig tiden och svara ordentligt. Hänvisa till domstolarna som vägrat utlämning med hänvisning till gdpr och förhandsavgörande i Finland som förbjuder utlämning av domar om inte det finns särskilda skäl. Hänvisa till eu:s olika lagrum, bla artikel 17 i dataskyddsförordningen och EU:s kritik mot Sveriges hantering av detta. Få det till att de har en skyldighet att utreda vidare och agera med tanke på GDPR.
Citera
2024-11-11, 20:02
Medlem
Citat:
Någon som har idéer på vad jag kan besvara Lexbase/Verifiera som inte tillmötesgår min begäran om radering?

Jag skickade in klagomål till IMY mot Nusvar AB (Mrkoll) samt Legal Newdesk Sweden AB (Verifiera/Lexbase).
Legal Newdesk tillmötesgår inte. Fick för några dagar sedan återkoppling från IMY gällande min begäran hos dem. Har bifogat första hälften av deras svar här, resten i kommetarerna. Någon som har tips på vad jag bör tillföra i mitt svar? Behöver återkoppla senast den 19 november 2024.

Jag hade väntat tills utredningen som görs rörande GDPR och så är klar nu. Förhoppningsvis nu på fredag. Den kan faktiskt innehålla viktig information. Läs igenom den och kolla på eventuella hänvisningar där i. Olika domar m.m.
Sedan begär du uppskov i en eller två veckor med tanke på den omfattande texten.
Det huvudsakliga argumentet är redan nämt tidigare och det är att GDPR gäller och gäller dessutom i sin helhet. Du kan även hitta saker som rör att IMY faktiskt måste fatta ett beslut. Att de inte får avstå från att undersöka ärendena.
Om du orkar kan du även läsa om kommissionens yttrande både aktuellt mål samt vad som sades i den petitionen som var uppe för en månad sedan.
Citera
2024-11-11, 20:14
Avslutad
Citat:

Ni skall inte krävas på att vara jurister. IMY vet precis vad som gäller. De har själva belyst både problematiken och dessutom tagit ställning.

Jag skulle svarat att ni yrkar på att IMY stänger ner verksamheten eller driver frågan till högre instans. Det är därför dem finns.
Citera
2024-11-11, 20:52
Medlem
Idag tog äntligen Upplysning.se bort mina uppgifter, tog ett par månader
Citera
2024-11-11, 21:02
Medlem
Citat:

Mitt tips är att hålla det kort och koncist. Legal Newdesks svar tyder inte på styrka, utan på svaghet. De bygger sitt långa resonemang på argument som vilar på ytterst lösa grunder. Ett juridiskt luftslott.

Fokusera inte på lagtext utan på nya avgöranden. Lagtexten är en sak, rättstillämpningen en annan. Eftersom det normhierarkiska systemet gäller så kan inte svensk lagtext övertrumfa EU-rätt. Om avgöranden (och relevanta yttranden) på EU-nivå talar emot svensk lagtext så är det dessa du ska framföra.

Det låter svårt och jobbigt, men det är bara att ta copy paste på resonemang från alla de nya avgöranden som finns (se bakåt i tråden för både rättsfall från EU-domstolen, svar från Umeå tingsrätt när de vägrade lämna ut domar samt avgöranden från kammarrätten).

Sammanfattning: Kort, koncist och tydligt. Fall inte in i ordbajsfällan som Legal Newsdeskgänget gjort. Tyder mer på svaghet än styrka.

Som någon skrev tidigare, hänvisa också till att IMY numera har skyldighet att värdera varje ärende var för sig och inte skriva av dem generellt.

Vänliga hälsningar,

PolisenOrebro =)
Citera
2024-11-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doc-leaks
Det var rätt väntat att SVT hittade en vänsterextremist som Ulrika Hyllert, just för att utmåla att det är en farlig väg att förbjuda tjänster som Lexbase, som om Lexbase vore en myndighetsverksamhet eller domstol, och att det bara är Lexbase som har information om vem som är dömd.

Det är en ännu större lögn att påstå att journalistik är beroende av Lexbase, när journalistkåren har egen tillgång till liknande databaser direkt från domstolen.

Det är fortfarande ofattbart och saknar motstycke i hela Europa och världen att tjänster ska ta ens personuppgifter för att tjäna pengar på dem, eller att man hänger ut folk i syfte att utsätta en annan person för andras missaktning.

Det är dags för alla att sluta prata om rädslan för främmande makt, desinformation eller smutskastningskampanjer. Den svenska staten och myndigheterna arbetar själva på den fronten och ganska bra på den fronten genom att hänga ut sina egna medborgare på internet inför hela världen. Vi behöver ingen fiende alls eller någon skräckpropaganda.

Du vet att det finns 20 databaser till i Sverige som har domar? Dessa databaser används av domstolar, journalister och företag som gör bakgrundskontroller. Domstolsverket upphandlade precis sådana rättsdatabaser från 10 företag. Varje tingsrätt och hovrätt använder dessa databaser. Allt rekryteringsbolag använder dessa. Kommuner och myndigheter också.
Citera
2024-11-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppalillaloppa
Du vet att det finns 20 databaser till i Sverige som har domar? Dessa databaser används av domstolar, journalister och företag som gör bakgrundskontroller. Domstolsverket upphandlade precis sådana rättsdatabaser från 10 företag. Varje tingsrätt och hovrätt använder dessa databaser. Allt rekryteringsbolag använder dessa. Kommuner och myndigheter också.

Det innebär, knappast, att det för all framtid kommer fortsätta vara så ...

Har tillräckligt insikt i dessa verksamheter för att veta att de är rejält oroliga på flera av de databasföretagen nu. Många av dem har redan börjat tillgodose olika personers krav på att raderas ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in