Citat:
Ursprungligen postat av
Kokadu
Jeg tror jeg konkluderer med at vaskebøtta med tilbehør forsvant med personen som angrep Fru Hagen denne morgenen og vasket blodet etter henne i trappeavsatsen etter at vedkommende hadde dyttet henne inn i eller ned trappa.
Dette fordi dennes dna, om funnet i eller på bøtta eller på en eller annen klut ikke naturlig ville kunne forklares i etterkant av eventuelle funn. Ikke fordi dennes dna ikke kunne bli funnet andre steder i boligen, men da ville funnene kunne forklares.
Blodvaskeren ville imidlertid ha et forklaringsproblem dersom dennes dna ble funnet på klut og vaskebøtte i boligen.
Jeg tror heller ingen ekte kidnappere hadde begitt seg ut på å vaske blodsøl med den risikoen det ville vært både i forhold til avsatt dna og å kunne blitt ferska under arbeidet. Det må være utført av en person som er relativt godt kjent i boligen, med forholdene rundt og i boligen med tanke på ankomstmuligheter, innsyn, personer som kunne dukke opp osv.
Denne må også, i og med dette vaskeprosjektet og et relativt langt opphold i boligen ha vært rimelig sikker på at ingen av de voksne barna som bodde i nærheten ville kunne dukke opp uanmeldt akkurat i denne tiden denne oppholdt seg i boligen (opp mot timen eller mer). Eller at TH stakk hjem for en tidlig lunsj.
Hvordan kunne den som overfalt henne og også hennes drapsmann være relativt sikre på akkurat disse tingene når man velger et opplegg for drap som tar opp mot et par timer?
Her tenker du feil. Det er selvfølgelig den som ikke har naturlig tilhold til boligen og dens gjenstander, som har størst grunn til å vaske biologiske spor i boligen. Dersom et fall i trappen, enten på ene eller andre måten skjedde, uten at det var en del av planen, så er det avgjørende for gjerningspersonen å fjerne sine spor. Det kan bety at både AEH og gjerningspersonen falt.
Det kan også bety at gjerningspersonen vasket AEHs blod nederst i trappen, slik at ingen skulle mistenke at AEH allerede var død eller hardt skadet. Krypto-opplegget var en langvarig prosess og det var viktig at familien trodde at AEH ble trygt ivaretatt imens, slik at TH satte igang innkjøp av monero osv.
Gjerningspersonen måtte da bruke vann og vaskebøtte til arbeidet. Og dersom GM allerede hadde plantet biologiske spor i boligen, visste hen nok at dna kan løses opp i vann og overføres til andre gjenstander.
Vi vet altså ikke om vaskebøtta forsvant, men de grundige undersøkelsene av toalettdelene og undersøkelsene av vannet kan tyde på det. Politiet tenker antagligvis som meg, at gjerningspersonen neppe forsvant ut døra med vaskebøtta full av vann. Gjerningspersonen har nok følt seg tvunget til å vaske toalettet også, dersom GM ikke tenker at vann vasker doskåla, slik Formann trodde om badegulvet. Liksom, vent litt, jeg skal bare vaske badegulvet, og så tømmer jeg en pøs vann på gulvet, så renner det vel i sluken. Jeg hadde vært mildt sagt slukøret, men det er en annen sak.
Kanskje sto vaskebøtta i garasjen full av glasskår med TEHs DNA på?