2024-11-11, 14:40
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Var jag är född och uppväxt är det inte okej och jag tycker inte det är okej.

Att Irak inför denna lag vad ska jag eller ni göra åt saken? Ska man stacka problem efter problem och tänka på allting?

För mig låter det som distraktion. Jag personligen är inte i behov av att bry mig om alla världens handlingar och problem.

Det finns mycket annat man kan göra.

Så varför är du här inne och kommenterar? Weird...
Citera
2024-11-11, 14:40
Medlem
Millediablos avatar
En stilla undran, tror ni att denna åldersgräns endast gäller för flickor?
Citera
2024-11-11, 14:41
Medlem
Bergamotts avatar
Irak har undertecknat FN:s barnkonvention, men den är så luddigt skriven att den inte förbjuder barnäktenskap. Var det en medveten strategi för att den alls skulle accepteras?
Citera
2024-11-11, 14:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Läs om drottning Margareta på wiki t.ex.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Drottning_Margareta
Barnförlovningar/-äktenskap fanns tyvärr också förr även i vårt land.

Hon gifte sig rent tekniskt som en statsakt när hon var tio år, 1363. Men äktenskapet "fullbordades" inte förrän hon var 15 år, 1368.
Citera
2024-11-11, 14:58
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Gulligt, och dessa människor vill alltså alla sossar och annat skräp importera till Sverige.
Citera
2024-11-11, 15:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Aisha var 9 när han hade sex med henne, hon var 6 när de giftes.
Du är nog den tredje eller fjärde som påpekar detta, så tydligen var mitt inlägg otydligt.
Min kommentar gällde den nya lagen som tillåter sex från nio år, vilket var Aishas ålder när profeten satte på henne.
Jag har inte berört giftasålder.
Citera
2024-11-11, 15:04
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Nu ska Irak införa en lag så att man kan börja sätta på 9-åringar också.

"Iraks regering tänker sänka den sexuella minimiåldern från 18 till 9 år.
Samtidigt ska kvinnor berövas rätten till skilsmässa, arv och vårdnad om barn.
Något som möter våldsam kritik från omvärlden."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/al8007/iraks-lagforslag-ha-sex-med-nioaringar

Dags att stänga dörren helt och hållet för de här odjuren nu.

Ja detta är helt sjukt och måste stoppas. Med det sagt så är befolkningen emot det.
Citera
2024-11-11, 15:06
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Den styrande koalitionen säger att ändringen är i linje med den strikta tolkningen av islamisk lag och är ”avsedd att skydda unga flickor från omoraliska relationer”.

När kommer det här till våra så kallade utanförskapsområden då, eller finns det redan här månne?
Citera
2024-11-11, 15:14
Medlem
reffis avatar
Pedo länder. Inte undra på att socialtjänsten tar barnen deras.

Det räcker ju att titta på marocko och deras barnbordeller. Nä det är verkligen jordens toalett dom där muslimerna.
Citera
2024-11-11, 15:22
Medlem
Hahaha alltså västerländsk media har hamnat på så låg nivå att man öppet publicerar desinformation och felaktigheter.

Jag tyckte nyheten verkade så sjuk att jag fick läsa på om förslaget. Låt mig börja med att säga att deras förslag oavsett är fruktansvärt efterblivet och från medeltiden.
Men INGENSTANS i förslaget står det att man ska sänka åldern till 9 år. I förslaget vill man dock tillåta religiösa giftermål enlig muslimsk sed som i dagsläget ibland sker illegalt eftersom lagen kräver att man är minst 18 år, med vissa undantag med förälders medgivande kan den åldern vara så låg som 15 år.

Så förslaget är snarare att göra religiösa giftermål lagliga, vilket i teorin kan sänka åldern för de som gifter sig om den religiösa tokstollen godkänner. Varfan fick de den åldern ifrån? 9 år? Förlåt men detta är ju helt tokigt att journalistik får bedrivas såhär
Citera
2024-11-11, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flumeride
Håller med. En stark kvinnlig motrörelse vore bra. En klassisk metod är ju att sexstrejka. Kanske svårt att få barn att förstå varför de ska sextrejka iofs?

Haha, sexstrejka i Mellanöstern? Vill du ha syra i ansiktet eller råka dansa på, och snubbla från, någon balkong?
Citera
2024-11-11, 15:30
Medlem
Grontarskonts avatar
Vart är världen på väg! Man blir mörkrädd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in