Citat:
Du kan bara kalla lagstiftarna odjur, det var ju protester mot lagen från muslimer i landet. Man kan inte döma en hel grupp över en lag…
Sedan industrin tog fart har åldern ökat i giftermål. Innan dess var det inte onormalt att man gifte sig vid 14-18 år. Du kan rationalisera det biologiskt. Det är muslimer som tar upp historia ”argumentet” mot oss kristna.
Sedan industrin tog fart har åldern ökat i giftermål. Innan dess var det inte onormalt att man gifte sig vid 14-18 år. Du kan rationalisera det biologiskt. Det är muslimer som tar upp historia ”argumentet” mot oss kristna.
Visst, där håller jag med dig, till viss del. Men vi får nog utöka det till lagstiftarna och alla som är för lagen. Och eftersom regeringen i Irak är framröstad demokratiskt så har majoriteten av Iraks röstande befolkning åtminstone varit för.
Nja, det där med att döma eller inte döma en hel folkgrupp är inte så enkelt som du får det att låta. Kan vi dra alla tredje rikets nazister över en kam, eller ska vi hänga upp oss på att det faktiskt fanns några godhjärtade nazister? Vart drar vi i så fall gränsen kring detta? Om 50%, 70% eller 90% av en grupp beter sig illa? Eller kan vi inte ens dra gruppen över en kam, om en person på tusen inte beter sig illa?
Tvärtom skulle jag vilja påstå att det är lämpligt här, eftersom majoriteten av muslimska länder tillåter förtryck och övergrepp mot kvinnor och barn på ett eller annat sätt. Jag har ingen exakt data på hur många av världens muslimer som är pro-sharia men genom en snabb googling verkar alla källor peka på att det åtminstone är över 50%, lågt räknat.
Ja, giftermålsåldern historiskt kan rationaliserats biologiskt. Men i detta fall är det oftast prepubertala flickor som irakierna ska begå övergrepp mot. Dock har mycket hänt sedan 1000 år. Framförallt är samhället betydligt mer komplicerat och tar längre tid att lära sig vilket medfört att barn är barn längre, rent psykologiskt. Det är alltså värre nu, än då.