2024-11-09, 22:36
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Som disputerad teoretisk fysiker har jag fått för mig rätt många saker. Dock rätt lite om hur det är i den faktiska verkligheten. Sådant avgörs ju helst av experiment observationer.

Isf är det nog lite osäkrare med din oändliga slinga, men t ex Roger Penrose har ju en sån modell med sin CCC.

Många världar postulerar inte att världen förgrenas oändligt.... Det är ett felaktigt påstående.

Kvantfluktuationerna hade inte sin födelse ett visst datum. Tror att du kan hålla med om det? Alltså landar vi i någon form av oändlig slinga. Det finns inga bevis för att det skulle existera något bortom kvantfluktuationer. Det verkar vara den mest fundamentala existensen.
Citera
2024-11-09, 23:09
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Rimligt att ens medvetande uppdateras i rumtid med färska replikor av det föregående universumet?

Enklast är väl att vi förblir på samma universum?

Jag väljer hellre termer som parallella verkligheter och tidslinjer, som på någon nivå kanske existerar i samma universum. Utan att fördjupa mig alltför mycket ikväll så finns det en del kvantfysik som hintar liknande idéer. Hur exakt det fungerar vet nog ingen, man får gå på det som resonerar. Medvetandet som något slags ”rumtids-fordon” känns rimligt, även om det i någon mån kan bli symboliskt eller abstrakt givetvis
Citera
2024-11-10, 00:01
Medlem
Vad händer när vi blinkar med ett öga då?
Citera
2024-11-10, 00:16
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Parallella universum eller dimensioner är en spännande tanke, precis som tidsresor. Detta är bara en intellektuell lek och enligt min åsikt finns inget stöd i vetenskapen för att någon sådant existerar.

Men det är kul att göra superhjältefilmer och annat där man förflyttar sig mellan olika dimensioner och leker med tanken att livet gått lite olika för samma personer.

Förmodligen väcks fantasin av det faktum att vi ständigt och jämt står inför olika beslut och händelser, vad händer om man gjort så istället.

Jag tycker sådana filmer är skitkul att se, man kan verkligen göra mycket av detta i berättelser.

Men, tyvärr så är det en 100% fantasi och jag tror inte alls att något sådant existerar i verkligheten. Tänker man efter litegranna så inser man snart hur omöjligt det faktiskt blir.

Jag har ett öppet sinne, så jag vill sällan avfärda något som absolut omöjligt, men många världar-teorin känns som något som fysikerna mer eller mindre har hittat på (eller åtminstone saluför) för att göra sig intressanta för en större allmänhet.
Citera
2024-11-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Jo, det är trist att det inte finns något experiment som skulle kunna visa om det stämmer eller inte stämmer. Att det ligger bortom vår förmåga att avgöra är dock varken bevis för eller emot.
Nja, Max Tegmark visade ju hur man kunde bevisa denna ”många världar teori” och hur det skulle göras kunde man höra på ett klipp som nu legat ute 10 år på youtube!
https://youtu.be/-8y5sDxsCUg?feature=shared&t=414

Det handlade om att man siktade ett vapen mot tinningen på sig själv där avtryckarmekanismen var kopplad så att ett kvantfenomen fick avgöra om avtryckaren klickade eller avfyrade.
Poängen var då att om du sköt vapnet ner i marken så klickade det ibland och avfyrades ibland på grund av kvantfenomenstyrningen, men så fort man satte vapnet mot tinningen och tryckte av så klickade vapnet varenda gång. MEN detta gällde bara för försökspersonen förstås som alltid hamnade ”levande” i åtminstone någon av alla de parallella världarna som alstrades fram. Vi som tittade på såg däremot en försöksperson som förr eller senare blev skjuten!
I ”ett parallellt universum” blev han skjuten efter bara ett skottförsök, i ett annat ”parallellt universum” dog försökspersonen efter 2 skottförsök och i ett annat efter 3 skottförsök osv…

Beviset fick bara försökspersonen som deltog i experimentet vilket var det dumma med det hela. Men då föreslog MAX att kvantfenomenet kunde antända en bomb(..eller inte antända en bomb) istället så kunde fler försökspersoner bli överbevisade samtidigt, alla de som befann sig i samma rum som bomben alltså!

Det här experimentet kan självklart utvidgas till kärnvapennivå om man vill. Om vi exempelvis låter en kvantmekanism bestämma om ett kärnvapen placerat i Stockholm ska avfyras eller inte, och den får göra 1000 försök varav kvantmekanismen är inställd att klicka ”i genomsnitt” vid 50 % av försöken,,,, och alla de Stockholmare som då befann sig runt kärnvapnets ”Ground Zero”(.. och överlevde) kommer därmed vara helt övertygade om att teorin om de många världarna stämmer i verkligheten!
Göteborgarna kommer däremot vara övertygade över att dom nu är den största staden i Sverige rent befolkningsmässigt.

En del av anhängarna för detta sätt att se på världen är också inne på att det faktiskt bröt ut en jävla massa kärnvapenkrig under kalla krigets tidevarv, men just i vårat parallella universum/värld klarade vi oss undan!
VEM VET?

PS. Den stora insikten som infinner sig angående ”Många Världar” är att det i princip blir döfött att föröka DÖ helt och hållet
Citera
2024-11-10, 00:59
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Max Tegmark proklamerar att medvetandet förflyttas till ett annat universum för varje gång vi blinkar.

Dessa nya universum har alla händelser på plats, det sker alltså inget verkligt tidspassage. Medvetandet i det nästkommande universumet har minnen som överlappar med det föregående.

Är dessa universum inom samma dimension enligt dessa tänkare eller hur fungerar det i praktiken?. Har vi lika många dimensioner som alternativa universum? Det kan väl inte rymmas inom samma dimension per definition?

Vad tror ni om teorin, även kallad många världar?

Har har några som helst belägg eller argument för sitt påstående annat än att det är är intellektuellt spännande att tänka att det är så?
Citera
2024-11-10, 01:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Jag har ett öppet sinne, så jag vill sällan avfärda något som absolut omöjligt, men många världar-teorin känns som något som fysikerna mer eller mindre har hittat på (eller åtminstone saluför) för att göra sig intressanta för en större allmänhet.
Nja, det har nog mer att göra med mätproblemet (kollapsar verkligen vågfunktionen, och vad betyder det ens egentligen?), Bohrtolkningens uppenbara brist i hur den skiljer mellan klassisk observatör och observerat kvantsystem, och så inte minst hur det öht ska vara möjligt att formulera en kosmologisk teori som fullt ut tar hänsyn till kvantfysik.
Citera
2024-11-10, 01:44
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Nja, det har nog mer att göra med mätproblemet (kollapsar verkligen vågfunktionen, och vad betyder det ens egentligen?), Bohrtolkningens uppenbara brist i hur den skiljer mellan klassisk observatör och observerat kvantsystem, och så inte minst hur det öht ska vara möjligt att formulera en kosmologisk teori som fullt ut tar hänsyn till kvantfysik.

Det finns förmodligen ingen våg då allt pekar på att universum är en diskret konstruktion. Observatörteorin är bland det mest flummiga som påståtts. Givetvis finns det inget magiskt som heter medvetande och som gör speciella. Allt bygger på enkla kemiska reaktioner i vår hjärna. Och världen finns lika mycket om vi är där och ser det eller inte. Strängteori och vågfunktioner är 1900-tal, kom in i moderna tiden!
Citera
2024-11-10, 11:58
Varför svarar inte den "diskuterande fysikern"på mitt inlägg?

Blev hen så intellektuellt förlägen?
Citera
2024-11-10, 12:12
Citat:

Det finns ingen determinismfaktor för vissa tolkningar och indeterminism för andra. Alla tolkningar följer samma ekvationer.

"collapse is something that happens in our description of the system, not to the system itself".[1

/Fuchs and Peres
Senast redigerad av Capcom. 2024-11-10 kl. 12:17.
Citera
2024-11-10, 12:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det finns ingen determinismfaktor för vissa tolkningar och indeterminism för andra. Alla tolkningar följer samma ekvationer.

"collapse is something that happens in our description of the system, not to the system itself".[1

/Fuchs and Peres
Eftersom du redan vet hur allt är eller inte är, finns det inte mycket att tillföra. Publicera gärna din visdom i Phys Rev så att alla fysiker får ta del av det.
Citera
2024-11-10, 13:07
Citat:
Eftersom du redan vet hur allt är eller inte är, finns det inte mycket att tillföra. Publicera gärna din visdom i Phys Rev så att alla fysiker får ta del av det.

Jag citerade Fuchs och Peres. "Kollapsen är vår beskrivning av systemet, inte systemet i sig."

Vänder du dig alltså emot det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in