2024-11-10, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Du tycker alltså att kontorsarbetare också ska tvingas sitta och jobba utomhus i minusgrader och duggregn bara för att några stackars små byggarbetare gjort ett sjävmant val att göra det?

Eller programmerare kanske ska sitta och utveckla programvarorna som möjliggör sjuksyrrornas arbete i treskift i nån sjukhuskorridor?

Avundsjukan fullkomligt osar från sådana som dig. Ge fan i att bli byggarbetare eller sjuksköterska om det nu är så jävla hemskt. Hur efterbliven får man vara om man sitter och klagar på hur dåligt man har det och att andra minsann också ska tvingas ha det lika dåligt - när det står en helt fritt att välja vad man vill arbeta med, och till och med plugga helt jävla gratis till exakt vad som helst.
Din lilla åsna

Jag har ett jävligt slappt kontorsarbete med möjlighet till 2 dagar hemifrån (till och med fler dagar då cheferna knappt har koll)

Så nej, jag är inte ett dugg avundsjuk. Däremot kan jag dra objektiva slutsatser.

Kontorsfolk som kör hemifrån är lata och får mindre gjort. Särskilt i större organisationer/företag/koncerner.

Hade företagsledningar haft lite hjärna så hade de kunnat analysera detta och sedan slaktat halva personalstyrkan och tagit in unga hungriga talanger som ersätter Linda 32 år som måste vabba varje fredag utöver att hon var hemma under måndagen och torsdagen.

Jag jobbar hellre på plats 5 dagar med unga kolleger som har arbetsmoral än att behöva sitta bredvid Linda och Lisa som måste prata om hur stackars barnet blivit snorig i förskolan och därför måste åka hem…

Dessutom är det ett jävla I-landsproblem när folk vill ha sina hemdagar. Världen har byggts av folk som sliter i U-länder och arbetarklassen i I-länder. Inte av slappa curlade chefens-dotter som fått en fot in och kan köra hemifrån och göra några ärenden och sen gå fika med sin blondin-bästis i innerstan kl 16:25
Citera
2024-11-10, 09:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Din lilla åsna

Jag har ett jävligt slappt kontorsarbete med möjlighet till 2 dagar hemifrån (till och med fler dagar då cheferna knappt har koll)

Så nej, jag är inte ett dugg avundsjuk. Däremot kan jag dra objektiva slutsatser.

Kontorsfolk som kör hemifrån är lata och får mindre gjort. Särskilt i större organisationer/företag/koncerner.

Hade företagsledningar haft lite hjärna så hade de kunnat analysera detta och sedan slaktat halva personalstyrkan och tagit in unga hungriga talanger som ersätter Linda 32 år som måste vabba varje fredag utöver att hon var hemma under måndagen och torsdagen.

Jag jobbar hellre på plats 5 dagar med unga kolleger som har arbetsmoral än att behöva sitta bredvid Linda och Lisa som måste prata om hur stackars barnet blivit snorig i förskolan och därför måste åka hem…

Dessutom är det ett jävla I-landsproblem när folk vill ha sina hemdagar. Världen har byggts av folk som sliter i U-länder och arbetarklassen i I-länder. Inte av slappa curlade chefens-dotter som fått en fot in och kan köra hemifrån och göra några ärenden och sen gå fika med sin blondin-bästis i innerstan kl 16:25
Fast uppenbarligen stannade inte Sverige under covid när många jobbade hemma. Och har inte stannat efter covid när många fortsatt jobba hemma. Och det väl toppen om Linda 32 kan jobba hemifrån samtidigt som hon tar hand om sitt snoriga barn istället för att vabba?
Citera
2024-11-10, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Horknulla2017
70 år och jobba?? Vart tog livet vägen, du lär ångra dig, "jobbet var mitt liv"
Jobbar själv hemifrån och slipper trängas i Stockholms trafiken och lägga 150 spänn på lunch, är på kontoret en dag per vecka och det räcker för mig, fixar allt som förväntas och mer därtill,
Jag jobbar för att jag tycker att det är kul och för att jag kan göra det hemifrån. Skulle aldrig jobba på kontoret. Vi har haft 75-åringar som jobbat då och då.
Citera
2024-11-10, 09:38
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiji777
Beror vad man har för arbete. Inte alla som fattar att det finns arbeten där det existerar dödtid. Skulle jag spendera den tiden på kontoret skulle jag (förutom att bli väldigt irriterad) alltså sitta och stirra på en skärm och ändå inte få något gjort. Om jag kan spendera den tiden hemma så kan jag göra annat som gör att jag har energi och intresse när det plötslig bli väldigt intensivt i arbetet igen.
som att tvätta ? gå till affären ?
Citera
2024-11-10, 09:42
Medlem
Sunimods avatar
För ofta märker man att då man sitter i "teamsmöten" med någon som jobbar hemifrån att det är barn i bakgrunden. Inte katten kan man vara 100% fokus då och ofta bara en av föräldrarna som är hemma och jobbar distans.

Vi hade nyss höstlov och ungarna var hemma från skolan och en förälder hade "löst" det genom att jobba distans istället för att vara ledig. Finns nog de som kan hantera sådant och får ihop 8 timmar men säkert massa mygel där de bara jobbar några timmar per dag och det krävs betydligt mer än de gjort.
Citera
2024-11-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Det är som alla vet en stor hysteri om att få jobba hemifrån, speciellt akademiker som menar att man skulle kunna vara hemifrån flera dagar i veckan och ändå kunna genomföra sina arbetsuppgifter.

Tex som programmerare förstår jag att det här funkar, man gör sin grej, har sin deadline, kan få det och fungera.

Men nu är det klienthandläggare, människor som jobbar med människor alltså som vill jobba hemifrån inte bara en dag utan 3 ggr i veckan.

I en grupp på fb tyckte en kvinna som jobbade med kriminella/missbrukare att minsann hon skulle fixa jobbet trots 3 ggr i veckan hemifrån. Hon skulle skriva det i sitt personliga brev eller ta upp det med sin arbetsgivare och tyckte att det var helt rimligt. Vad för nytta hon skulle göra hemifrån 80% av tiden för människorna hon ska hjälpa i sitt yrke stod det inget om.

Stor vilja att jobba hemifrån = gå ut med hunden lite när man vill, ta sovmorgon, titta på Netflix, städa och tvätta. Lata sig och få betalat för det. Så ser jag på det från dem flesta som vill jobba hemifrån.

Vad säger ni andra?

Även personer som träffar klienter kan jobba hemifrån ibland då det oftast är väldigt mycket administration som kan behöva stökas av i en lugn miljö. 3 dagar i veckan låter väldigt mycket dock men jag har ju inte koll på kvinnans jobb.

Det finns utmaningar med mycket hemarbete såsom att chefen får svårare att ta ett arbetsmiljöansvar (svårare att märka om en anställd har fallit i missbruk eller liknande exempelvis). Det kan också vara svårare att hålla koll på arbetsbelastningen. Vissa saker som worlshops blir ju stört omöjliga dessutom.
Samtidigt har arbetsgivarna bäddat för detta. De har dragit ner såpass mycket på kontorsutrymme att medarbetare får leta efter en plats som skållade råttor. Det är inte helt lätt att jobba som en jäkla t-Rex i en sackosäck därför att det råder ”clean desk” och alla platser vid skrivbord är tagna. Sen ska man ha möten i öppna landskap med överhörning och folk som försöker skriva rapporter bredvid.

Edit: språk
Senast redigerad av Tredici13 2024-11-10 kl. 10:01.
Citera
2024-11-10, 09:51
Medlem
Märkligt, förr var kontorsarbete en liten del av ett företag men nu verkar allt handla om kontorsarbete?? Vad produceras egentligen?
tar inte AI programmen över det mesta snart.
Citera
2024-11-10, 09:55
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du är en respektlös felrekrytering med kass arbetsmoral som behöver chefens övervakning för att göra vad som förväntas.

Andra löser distansarbetet galant.

Definitivt det här. Slapptaskar kommer vara slapptaskar även om de sitter på ett kontor. Har alla redan glömt de där kollegorna som satt och lekte kontor hela dagarna istället för att jobba? Löser man sina problem i rekryteringsprocessen istället för att gnälla så slipper man det här problemet.

Har full respekt för de som vill sitta på ett kontor och arbeta. Förstår dock inte varför de inte kan visa samma respekt för oss som vill arbeta hemifrån utan istället kräver att vi ska komma in och underhålla dom på kontoret så de slipper känna sig ensamma.

Jag är anställd för att utföra ett arbete, inte för att agera sällskapsdjur till änsliga kollegor.
Citera
2024-11-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Din lilla åsna

Objektiva slutsatser är det ju knappast då du baserar det på subjektiva upplevelser.

Du blandar även äpplen och päron här. Utmaningen med småbarnsföräldrar och deras vabbande har ju inte med möjlighet till hemarbete att göra. Det vore olyckligt om småbarnsföräldrar (eller småbarnsmammor främst) blev av med jobbet för att de vabbar. Än färre skulle skaffa barn då. Sen är det lustigt att du pratar om unga och hungriga som en motsatts till Lisa 32 (som ju ändå borde räknas som rätt junior också hon).
Citera
2024-11-10, 10:03
Medlem
ollepolle90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
"Hemmablindhet" lär vara en av de största argumenten för att skippa att jobba från hemmet... Att sitta i hemmet och mol allena försöka knäcka idéer och tillvägagångssätt lär inte vara särskilt produktivt för någon verksamhet. En samverkan mellan de anställda är såklart alltid att föredra, vad än alla, lata "hemförespråkare" anser! All interaktion, personal emellan, blir mer tungrott med hemarbete, så är det bara.

Mången i dessa trådar som enkom är rädda för att förlora sina abnorma fördelar! Tror inte mången skulle gå ned i lön för att jobba hemifrån, trots alla andra fördelar och förmåner.

Hade utan tvekan gått ner i lön. Jag jobbar på kontor två dagar i veckan, kostar att åka in och hem. Varför inte då jobba hemma för mindre lön när man ändå tjänar på det.
Citera
2024-11-10, 10:04
Medlem
Finns många som jobbar med människor som blir effektivare av jobba hemifrån och träffa dem via videomöten istället för att man åker till kontoret och bokar in möten, varav då ett stort antal i sista stund avbokar mötet av någon anledning.

Om man ska vara i närheten av att klara klimatmål och få ner utsläpp så måste man minska på antalet resor, detta är ett annat argument för att fler ska jobba hemifrån oftare.

Jag stoppar här, men argumenten för att jobba remote är väldigt många och skiftande. Just det stora antalet argument för att jobba hemifrån eller remote istället för att jobba på kontoret eller åka runt och ha möten på massa olika ställen är något som vi måste ta hänsyn till.

Helt enkelt, det uppstår väldigt många fördelar. Sedan självklart finns det nackdelar med. Just den här balansen mellan fördelar och nackdelar är olika på både individuell nivå, grupp- och företagsnivå och vilka yrkesroller man har.

Vissa yrkesroller kan ganska lätt konstatera att de kan inte jobba hemifrån överhuvudtaget. Sjukvårdspersonal, barnmorskor.

Andra hamnar i en gråzon där möjligheter finns, men relativt små. Det kan dock arbetas ibland om andra orsaker finns där man inte kan komma till jobbet, men ändå har en del arbetsuppgifter man kan utföra.

Sedan hela vägen till att det finns vissa yrkesroller där det är idag ganska meningslöst att åka till jobbet. Ett typiskt sådant exempel är de som jobbar i internationella grupper som programmerare. Varför ska en sådan programmerare sätta sig på ett kontor när kollegorna sitter i olika länder och man jobbar tillsammans?
Citera
2024-11-10, 10:15
Medlem
StigEngstroms avatar
Till stor del handlar det nog om att i stort sett alla har skaffat hund.
Ska båda vuxna i familjen vara på jobbet håller det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in