2024-11-10, 07:56
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är den ärligaste beskrivning av att jobba hemifrån jag läst. Nästan så man blir småförbannad, hehe.

Det är hög status att jobba hemifrån och det beror ju inte på att folk tror att man jobbar så svetten lackar, utan alla vet att det innebär en chill dag helt enkelt

Hur många gånger gör man inte så de ser ut som att man jobbar just för att man ska inte ska ses som överflödig när man i själva verket inte fått nya arbetsuppgifter? Eller ny kund kommer in och man inte orkar då löser man problemet och ber den hitta nån annan eller komma tillbaks senare

Chill dagar absolut.
Citera
2024-11-10, 07:57
Medlem
Tycker fler ska jobba hemma när det finns möjlighet till det.
Presterar inte personalen så lär det väl märkas i de flesta fallen

De dagarna man måste dra sig in till kontoret är det kaos.
Brutala köer i storstäderna.
Citera
2024-11-10, 08:08
Medlem
Jag förstår tankarna kring vissa yrken och hur de kanske inte passar för distansarbete. Men jag tror att det också kan vara en fördel att nyansera diskussionen lite. Alla yrkesroller är förstås olika, och det handlar kanske inte alltid om att vilja "lata sig". Det finns människor som upplever att de kan göra sitt jobb bättre utan störningar som ibland finns på en arbetsplats, och om det kan leda till bättre resultat för de man hjälper, så kanske det borde övervägas i vissa fall. För klienthandläggare och andra som jobbar med människor kan det säkert vara svårt att vara effektiv hemifrån om interaktioner ansikte mot ansikte är viktiga, men samtidigt kanske det finns administrativa uppgifter som kan göras lika bra på distans?

Jag tror att balans och en öppen dialog med arbetsgivaren är nyckeln här. Vissa dagar kan det vara fördelaktigt att vara på kontoret, medan andra dagar kan arbetet skötas hemifrån om det underlättar för den anställde och jobbet ändå blir gjort på ett kvalitativt sätt.

Vad tänker ni andra om möjligheterna till en mix av hemarbete och kontorsdagar, även för yrken som har mycket mänsklig kontakt?
Citera
2024-11-10, 08:13
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Jag är hemstationerad på heltid, fungerar lysande om du har disciplin för det.

På förra jobbet fick man bestämma själv, var jag på kontoret så satt jag ändå i möten med folk från andra kontor på teams, eller styrde mina projekt via telefon och mejl.

På 70% av alla möten jag har nu är det folk från andra länder med. Vad skulle det tillföra att ha dessa på ett kontor? Vi tittar ju ändå på kollegorna via teams. Jag reser såpass ofta att jag fyller min sociala kvot utan problem vid dessa tillfällen. Gör jag inte det jag ska märks det snabbt.
Citera
2024-11-10, 08:24
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Så jävla sant.
Det värsta är dessutom att ingen runt om en ens förstår det riktigt. Frugan blir sur när man tar ett jobbsamtal i lekparken eller skickar ett extremt viktigt mail vid köksbordet efter middagen och ungarna blir galna för att de inte får sin uppmärksamhet.
Samtidigt är det enda skälet till att jag faktiskt för det just för deras skull.
Men man biter ihop och ler och imorgon är en ny dag.

Hemmajobbare kan dra åt h*elvetet för min del.
På mina företag jobbar ingen hemifrån förutom i specifika fall som ska godkännas av mig eller annan chef.
Det sker då och då men aldrig av bekvämlighetsskäl.

Mitt ex fick en släng av den "avundsjukan" för ja kunde jobba hemifrån men ja lagade lunch till henne varje dag ( så kom hon hem o käkade ) la sig i sängen o sov ! när hon kom hem så jobbade ja fortfarande även om de ser ut som man lallar omkring bara så kan man faktiskt jobba.

Mail , samtal ,mm dom kommer när man minst anar de och även sånt sliter på ett förhållande! även när man har barn! dom kommer aldrig förstå att man gör allt för deras skull
Citera
2024-11-10, 08:32
Medlem
NiccoJs avatar
Jag ser en stor skillnad mellan mindre ägarledda företag o företag där välbetalda mellanchefer på flera nivåer sätter agendan.
Som anställd chef är det lätt att låta folk jobba hemma, vabba med katten o dela ut tjänstebilar o iPhones17 till höger o vänster.
”Vi måste vara konkurrenskraftiga som arbetsgivare för att behålla duktig personal”
Det är lätt att skära i andras läder liksom och om alla under dig får varsin id4 kan du ju själv åka Audi e-tron, typ.
Finns få yrkesgrupper där arbetsgivare slåss om människorna, de flesta är ersättningsbara o man ska inte dalta med folk.
Citera
2024-11-10, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Hur tänker du då ?

Jag skrev bara anledningen till att folk vill jobba hemifrån och du menar att det är fel på mig ?

Ska jag inte skriva sanningen ?

Du är en respektlös felrekrytering med kass arbetsmoral som behöver chefens övervakning för att göra vad som förväntas.

Andra löser distansarbetet galant.
Citera
2024-11-10, 09:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Missat hysterin men vi som jobbar inom IT och särskilt utveckling jobbar ganska mycket hemifrån. Det är mer produktivt, kostnadseffektivt, minskar sjukdagar och ger bättre allmän hälsa.

Förstår man inte det så kan man prova på ett år innan man öppnar käften.
Nåmen stackarn

Säg det till sjuksköterskorna och byggarbetarna. Det vill säga dom som möjliggör ditt slappa hemarbete
Citera
2024-11-10, 09:15
Medlem
I branscher där det fungerar är det bra. I branscher där det inte fungerar är det uppenbarligen inte bra. Det säger sig självt.

En fördel är att vissa får mer gjort hemifrån. Det gäller förstås inte alla. Men för någon som anser att pratglada kollegor förstör alla möjligheter till fokuserat arbete så är det stor skillnad.

Och ja, du nämner hundar. Att jobba hemifrån ett par halvdagar i veckan underlättar detta väldigt mycket. Allt som underlättar livet för anställda, utan att negativt påverka arbetsinsatsen, bör tillåtas. Gladare och mer utvilad personal gör ett bättre jobb.

Men givetvis beror det på vilket arbete du har. Att jobba hemifrån med exempelvis patienter fungerar av uppenbara skäl inte. Visst, något undantag finns säkert. En heldag med telefonuppföljningar kanske kan skötas hemifrån. Eller en heldag med journalföring. Men i regel fungerar det inte.

Jag tror att många projicerar sin egen lathet/icke-produktivitet vid distansarbete på andra.
Citera
2024-11-10, 09:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Som vanligt är det bara folk som inte vet vad de pratar om som slänger sig med saker som "kolla på Netflix", "sovmorgon", osv.

Som om det vore något negativt att kunna gå ut med hunden på lunchen utan att behöva jäkta hem, ut med hundfan, sparka in den innanför dörren igen, slänga sig i bilen/på cykeln tillbaka till jobbet och ha dragit över lunchrasten med en halvtimme.

Eller att kunna ha hantverkare som renoverar eller reparerar utan att man måste ta ledigt och få NOLL arbete uträttat - istället kan man jobba hemifrån sina 8 timmar, även om det innebär att man går ifrån datorn 10 minuter här och där för att stämma av med elektrikern var man vill att vägguttagen ska hamna.

Ni idioter som tror att man jobbar mindre bara för att man går ut med hunden eller har tvättid får tamejfan tänka om. Det går alldeles utmärkt att ta igen den halvtimmen genom att korta ner lunchen eller jobba en halvtimme längre på eftermiddagen.
Citera
2024-11-10, 09:22
Medlem
Det löser väl sig självt med tiden? ser arbetsgivaren att produktiviteten sjunker så kallar han nog in folket igen. Eller hur?
Citera
2024-11-10, 09:22
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Nåmen stackarn

Säg det till sjuksköterskorna och byggarbetarna. Det vill säga dom som möjliggör ditt slappa hemarbete

Du tycker alltså att kontorsarbetare också ska tvingas sitta och jobba utomhus i minusgrader och duggregn bara för att några stackars små byggarbetare gjort ett sjävmant val att göra det?

Eller programmerare kanske ska sitta och utveckla programvarorna som möjliggör sjuksyrrornas arbete i treskift i nån sjukhuskorridor?

Avundsjukan fullkomligt osar från sådana som dig. Ge fan i att bli byggarbetare eller sjuksköterska om det nu är så jävla hemskt. Hur efterbliven får man vara om man sitter och klagar på hur dåligt man har det och att andra minsann också ska tvingas ha det lika dåligt - när det står en helt fritt att välja vad man vill arbeta med, och till och med plugga helt jävla gratis till exakt vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in