2024-11-09, 18:42
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det har väl genomförts olika forskningsprojekt som visar på att effektiviteten sjunker i stort sätt hos alla grupper där hemarbete har testats och det är därför alla företag numera vill ha folk på jobbet igen.

Det är precis tvärtom, enligt svensk meta.

"Många får mer gjort vid distansarbete
Distansarbete är inte en lösning som passar alla organisationer, men kan vara positivt för anställdas produktivitet, prestationer och lojalitet. Det visar en översiktsstudie.

Forskare vid Högskolan i Gävle har gått igenom 43 studier som har analyserat sambandet mellan distansarbete och produktivitet. En övervikt av studierna, som gjordes mellan 2000 och 2021, visade att distansarbete bidrog till bättre produktivitet, samtidigt som kvalitet inte påverkades negativt.

I en ny studie med över 500 europeiska företagsledare säger en majoritet av företagsledarna att distansarbete är mer produktivt. En Sifo-undersökning visar även att varannan kontorsarbetare får mer gjort när de arbetar på distans."

https://www.forskning.se/2023/03/06/manga-far-mer-gjort-vid-distansarbete/
Citera
2024-11-09, 18:48
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nu har vi ju levt med distansarbete i några år. Någon måste väl ha forskat på eventuellt effektivitetstapp? Och du måste ju ha läst den forskningen eftersom du vet att man tydligen producerar bäst på kontor? Hur mycket spridningen av ny kunskap har minskat etc. Länka gärna!

Men icke desto mindre har arbetsgivare som inte erbjuder distansarbete en konkurrensnackdel före de som erbjuder det, och får då nöja sig med ett mindre och sämre utbud av arbetssökande.

Forskningsöversikt:
https://www.forskning.se/2023/03/06/manga-far-mer-gjort-vid-distansarbete/
Citera
2024-11-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Det är som alla vet en stor hysteri om att få jobba hemifrån, speciellt akademiker som menar att man skulle kunna vara hemifrån flera dagar i veckan och ändå kunna genomföra sina arbetsuppgifter.

Tex som programmerare förstår jag att det här funkar, man gör sin grej, har sin deadline, kan få det och fungera.

Men nu är det klienthandläggare, människor som jobbar med människor alltså som vill jobba hemifrån inte bara en dag utan 3 ggr i veckan.

I en grupp på fb tyckte en kvinna som jobbade med kriminella/missbrukare att minsann hon skulle fixa jobbet trots 3 ggr i veckan hemifrån. Hon skulle skriva det i sitt personliga brev eller ta upp det med sin arbetsgivare och tyckte att det var helt rimligt. Vad för nytta hon skulle göra hemifrån 80% av tiden för människorna hon ska hjälpa i sitt yrke stod det inget om.

Stor vilja att jobba hemifrån = gå ut med hunden lite när man vill, ta sovmorgon, titta på Netflix, städa och tvätta. Lata sig och få betalat för det. Så ser jag på det från dem flesta som vill jobba hemifrån.

Vad säger ni andra?
Lat Sverige på Academic nivå. De ska minsann få jobba hemifrån och få lön samtligt som de får sovmorgon och kan slappa med hunden mellan några tangent-tryck. Oj vad synd jag tycker om dom! 😂
Citera
2024-11-09, 18:54
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
"Kollegor som stör", läs interaktion mellan människor, dvs värdeskapande.
Beror väl på vad man har för roll - många roller gynnas av att få arbeta ostört
Citera
2024-11-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Många har även 2-5 möten per dag där en massa nonsens ska diskuteras, sedan ska det skickas e-mail om möten och annat nonsens. På tal om ingen poäng mm.
Och det är alltid någon som inte är på plats på dessa möten eller sitter på ett annat kontor i landet, på ngt tåg osv. Är det du som är den udda fågeln på mötet ska du jaga runt och leta upp ett avskilt bås på kontoret alt sitta och prata för dig själv i kontorslandskapet (sällan uppskattat).
Varför åka in till kontoret en sådan dag?
Citera
2024-11-09, 19:20
Medlem
Ollonbos avatar
Kör eget som konsult och mycket av tiden på distans.
Som någon sa på första sidan 2-5 möten om dagen med den skillnaden att det inte är nonsens som avhandlas på dessa möten.
9 av 10 möte är på Skype/Teams kanske mer.
Så åka 1tim enkel resa till kontoret och sen sitta i Skypemöten är väldigt ineffektivt, speciellt när de man träffar (eller bara ser) sitter i andra Skypemöten.
Åker mest till kontoret för att tillfredsställa cheferna och komma ut och käka lunch.
För mig är jag mindre produktiv de dagar jag tar mig till kontoret.

Men förstår att cheferna tror sig ha mer koll vad man håller på med om man är på kontoret. Alla är nog inte som en annan som bara fakturerar när man producerar.
Citera
2024-11-09, 19:25
Avslutad
De flesta på mitt jobb sitter och såsar sig när de kör hemifrån.

Jobbar för en stor koncern. Om bara topparna där uppe fick veta hur mycket pengar och personalkostnader som de lägger på ineffektiva idioter...

För småbarnsföräldrar är det rena guldet att kunna jobba hemifrån. För mina kolleger som är det så är det i stort sett som betalt semester att kunna vakna och öppna datorn 09:01 och göra lite ärenden och sen gå och städa huset och laga mat under tiden.

Till och med de yngre som inte har barn beter sig så här.
Citera
2024-11-09, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nu har vi ju levt med distansarbete i några år. Någon måste väl ha forskat på eventuellt effektivitetstapp? Och du måste ju ha läst den forskningen eftersom du vet att man tydligen producerar bäst på kontor? Hur mycket spridningen av ny kunskap har minskat etc. Länka gärna!

Men icke desto mindre har arbetsgivare som inte erbjuder distansarbete en konkurrensnackdel före de som erbjuder det, och får då nöja sig med ett mindre och sämre utbud av arbetssökande.
Den här myten om "ifall vi inte erbjuder distansarbete så kommer alla sluta och ingen söka sig till oss" måste få ett slut.

Det kommer alltid gå att ersätta personal. Det kommer alltid finnas folk som står utanför och knackar på dörren. Det kommer alltid finnas yngre och hungriga individer som är beredd att komma in 5 dagar och slita för att jobba sig uppåt.

Men nej, istället är det de lata idioterna som ska få en fot in i branschen först bara för att de har en kontakt från insidan, eller alla gamla gubbar/kärringar som jobbat på samma företag i 20-30 år som knappt ens presterar på jobbet längre.
Citera
2024-11-09, 19:32
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det har väl genomförts olika forskningsprojekt som visar på att effektiviteten sjunker i stort sätt hos alla grupper där hemarbete har testats och det är därför alla företag numera vill ha folk på jobbet igen.

Dessutom.

För moralens, disciplinen och det längre välmåendet hos befolkningens skull är det viktigt att folk lämnar hemmet och umgås med andra människor och inte låtsas sitta framför en skärm när de istället dräller omkring i pyjamas och glor på Netflix hela dagarna.

Precis. Det blev populärt att jobba hemifrån under pandemin när vi skulle hålla avstånd till varandra och undvika folksamlingar. Många fick nog smak på att vara hemma och lata sig och vila när de kände för det. "Jobba hemifrån" och vabba har blivit de nya täckmantlarna för att ta ledigt utan dåligt samvete för vissa.
Citera
2024-11-09, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Det är som alla vet en stor hysteri om att få jobba hemifrån, speciellt akademiker som menar att man skulle kunna vara hemifrån flera dagar i veckan och ändå kunna genomföra sina arbetsuppgifter.

Tex som programmerare förstår jag att det här funkar, man gör sin grej, har sin deadline, kan få det och fungera.

Men nu är det klienthandläggare, människor som jobbar med människor alltså som vill jobba hemifrån inte bara en dag utan 3 ggr i veckan.

I en grupp på fb tyckte en kvinna som jobbade med kriminella/missbrukare att minsann hon skulle fixa jobbet trots 3 ggr i veckan hemifrån. Hon skulle skriva det i sitt personliga brev eller ta upp det med sin arbetsgivare och tyckte att det var helt rimligt. Vad för nytta hon skulle göra hemifrån 80% av tiden för människorna hon ska hjälpa i sitt yrke stod det inget om.

Stor vilja att jobba hemifrån = gå ut med hunden lite när man vill, ta sovmorgon, titta på Netflix, städa och tvätta. Lata sig och få betalat för det. Så ser jag på det från dem flesta som vill jobba hemifrån.

Vad säger ni andra?
Alla har inte ett jobb där man kan jobba hemifrån hela tiden. Själv är jag 70 år, timanställd i ett teknikföretag och jag jobbar hemma till 100 procent, ca 100 timmar i månaden. Det går bra eftersom de som jag jobbar med sitter runt om i världen. Mina arbetskamrater i Sverige som är tillsvidareanställda måste vara på kontoret minst 51 procent av arbetstiden. Det är inte alla så glada åt. Om man sitter hemma och ägnar mycket av arbetstiden åt annat än arbetsuppgifterna, så märks det på resultatet.
På mitt jobb kan inte alla vara på kontoret hela tiden eftersom man byggt om kontoret till ett "aktivitetsbaserat kontor" eller "flexkontor" och då finns det inte kontorsplatser till alla samtidigt.
Citera
2024-11-09, 19:36
Medlem
Tropicalss avatar
Det är en konkurrensfördel att erbjuda hemarbete eller klar nackdel till de arbetsgivare som inte erbjuder denna förmån. Det är allt. Många har insett att det är värdelöst att pendla två timmar varje dag, sitta i lunchrum som stinker fisk, kallprat med hjärndöda människor och så vidare. Arbetsgivare tycker säkert att det är toppen att alla är på plats varje dag. Helst skulle folk aldrig vara lediga, det hade ju varit ännu bättre för företaget. Bättre hade istället varit att sätta mål som alla ska klara. Sen är det skit samma om folk är på månen och arbetar.
Citera
2024-11-09, 19:36
Medlem
Ofta kokar det ned till individens egen arbetsmoral. Vissa klarar hemarbete galant och presterar minst lika bra, eller bättre, hemma än på arbetsplatsen - medan andra presterar sämre på hemmaplan.

Om man bevisligen klarar av att prestera lika bra eller bättre hemma, så är det ju win-win. Folk slipper då lägga tid och pengar på att pendla, och arbetsgivaren slipper kostnader för att ha dem på arbetsplatsen. Att folk som jobbar hemma passar på att utföra privata saker under arbetstid är inte värre än att folk på arbetsplatserna dricker alldeles för mycket kaffe, pratar strunt med kollegor och har ineffektiva möten.

De som jobbar mycket hemma riskerar dock att efter en tid känna att de alltid är på jobbet. Vilket i längden kan bli ett problem, tror jag. Man brukar ju ibland prata om "att ta med sig jobbet hem" kan orsaka utbrändhet m.m. Och det tror jag kan drabba vissa hemarbetare. Det finns troligen ett större värde än många inser med att komma ut från hemmet och träffa kollegor och genomlida det där struntsnacket kollegor emellan.
Senast redigerad av BiggestSnoozer 2024-11-09 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in