2024-11-09, 09:28
Medlem
Flumerides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.nwt.se/2024/11/07/skola-planerar-dofttavling-mots-av-hard-kritik-jag-blir-verkligen-jatteledsen-6562b/

Det stinker på en gymnasieskola i Värmland. Elver uppges ha mycket bristande hygien, struntar i att duscha och bär illaluktande och smutsiga kläder.
Detta fick den biträdande rektorn att anordna en "dofttävling", där man vill öka medvetenheten om att hålla en god personlig hygien och inte stinka.

Vissa av föräldrarna rasar mot rektorns initiativ. "En total kränkning" säger en förälder.

- Är det en "ren kränkning" att begära att elever inte stinker?
- Vem har rätt, rektorn eller de lättkränkta föräldrarna?
- Hur ska man komma till rätta med problemet med stinkande ungdomarna? Flensost, mens, svett....
Jag jobbar i skola och detta stämmer. Ingen duschar längre. Om eleverna luktar illa mer än efter gympan vet jag inte. Men man man kan ju hålla för näsan och öppna fönstren lite demonstrativt.
Citera
2024-11-09, 09:29
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vill man att ungarna skall duscha efter gymnastiken så kanske man kan ta bort de gemensamma duschutrymmena som funnits sedan 50-talet.
Vem fan vill egentligen stå naken och utblottad med massa andra ungar som du tvingats att umgås med?
Varför inte bara skaffa enskilda duschar där man kan låsa om sig?
Vafan är problemet med att duscha med andra individer? Det har funkat för alla svenska barn i 70+ år.
Citera
2024-11-09, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om föräldrarna inte har lärt sina barn att sköta sin hygien så är de väl likadana och bryr sig inte. Och om någon då klagar så blir de "kränkta". Och sedan anmäler de detta hos DO, Diskrimineringsombudsmannen, och får skadestånd.

Det här är ett problem som tidigare inte existerade. Under mina 13 år i skolan, på den gamla goda tiden, så var det aldrig någon som luktade illa. Jag har mina funderingar, men det kan jag inte säga högt.

Jag kan säga det.
Invandrare!!

Sen är ungdommar extremt kroppsfixerade.
Och dusha efter jumpan vill dom inte..
Lösningen är att fixa duschbås så man inte måste stå där helt naken inför hela klassen
Citera
2024-11-09, 09:31
Medlem
Barn utan disciplin leder till en jävla massa problem i samhället, det här är väl ett av de mindre problemen men det är kopplat till samma källa. Föräldrar måste kunna lära sina barn att hålla sig rena.
Citera
2024-11-09, 09:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Vafan är problemet med att duscha med andra individer? Det har funkat för alla svenska barn i 70+ år.

Alla föräldrar skickar papper till bamba och skolsköterskan att "han och hon tål inte ditten och datten", samt till idrottsläraren. "Lilla Lisa får inte duscha, hon har problem med hörselgångarna".
-Började redan när jag gick i högstadiet 1980-isch.
Citera
2024-11-09, 09:42
Medlem
Samhället förfaller på nästan alla områden och politikerna sitter handlingsförlamade. Just att inte bry sig om sin personliga hygien är ett allvarligt tecken på kollektiv mental ohälsa.
Citera
2024-11-09, 09:45
Moderator
T-80Us avatar
Det här är intressant. Att det förekommer i andra högstadie eller gymnasieskolor också visar bara på vilken gradvis infantilisering som skett bland ungdomar de senaste 20-25 åren.

Det fanns inte på kartan att lukta skit och vara smutsig när jag gick i högstadiet eller gymnasiet. Imagen som kille inför tjejerna skulle ha ruinerats och det var otänkbart. De få som, av olika anledningar, luktade svett eller hade smutsiga kläder mobbades skoningslöst. Själv känner jag bara till 3-5 sådana personer under hela den aktuella 6-årsperioden (högstadiet med ca 600 elever, gymnasiet med ca 1400 elever).
Citera
2024-11-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vill man att ungarna skall duscha efter gymnastiken så kanske man kan ta bort de gemensamma duschutrymmena som funnits sedan 50-talet.
Vem fan vill egentligen stå naken och utblottad med massa andra ungar som du tvingats att umgås med?
Varför inte bara skaffa enskilda duschar där man kan låsa om sig?
Det håller jag fullständigt med om... Mycket beror nog på det.
Citera
2024-11-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -oBo-
Helt otroligt! När jag gick i skolan och var kåt 24/7 så var jag pissnoga med att lukta gott och trevligt. Förstår inte hur man kan låta sig själv gå så långt att man luktar svett och skit på en plats med massa brudar. Helt ofattbart
Ja jag var likadan, skit noga med hygien å kläder långt ner i småskolan.
Citera
2024-11-09, 09:48
Medlem
blobben!!!s avatar
Svettiga tonåringar är ingenting nytt, men om eleverna inte duschar efter gymnastiken så är det helt och hållet ett blattefenomen som har smittat av sig. Man ser samma grej på gym och andra träningar. Blattar vågar inte ta av sig kalsongerna.

Tvinga barnen att duscha efter idrotten. Annars blir det kvarsittning. Problemet löst.
Citera
2024-11-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Ja, vad fan tror du det kostar att bygga badrum (utan toalett och handfat förvisso)?
Om eleverna duschar hemma och har rena kläder så stinker de inte på skolan. Det är inte svårt att lukta gott om man är beredd att sköta sin hygien.
Japp, hade det varit rena på morgonen så inte fan luktar de illa på en skoldag.
Citera
2024-11-09, 09:50
Medlem
En tanke som slår mig bortsett från stanken av försummad hygien. Borde inte inte de här småprofessorerna lida av diverse hudåkommor och skit.

Alla har väl haft en dag då de kanske inte varit 100% med dasspappret, då hägrar ju duschen som en välsignelse när man får tillfälle.
Eller diverse hårprodukter som gelé eller vax, men man kan fan inte klia av rädsla för att sabba frippen. Då måste ju duschen återigen vara en frälsning.
Jag tänker mig en flock apor med illröda babianrövar, som konstant plockar loppor i pälsen med en jävligt mjällig hårbotten. Fattar man inte då, med eget tänkande, så är man ju något efterbliven. Särskilt i den åldern.

Att tonåringar gärna tillbringar all sin egentid på rummet med stängd dörr, är inget nytt. Men föräldrar måste väl reagera ändå. Eller känner dom bara hårsprays- och deodoften på morgonen och har frid i det?
Så länge ungdomarna bor hemma, sköter ofta en förälder tvätten. Där borde det märkas en del av hur frekvensen på ombyte är. Men det kanske inte märks att det bara är 12st trosor/kallingar när rummet töms en gång i månaden.

En "dofttävling" låter helt befängt.
Man borde kunna köra nån enklare upplysningskampanj. En broschyr "Om din stinkande unge kommer.." i brevlådan, och som en rullande banner på skolnätverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in