2024-11-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Synd det blir så... Kommer ihåg Kris Kajd då. Vi sköt ofta luft samtidigt...

Mycket synd, det är bra människor inom både klubben o polisen
Citera
2024-11-08, 22:04
Medlem
Idiotiskt och kapitalförstöring men jag litar inte på polisens förmåga att se till att dessa vapen inte hamnar hos kriminella så det är bäst att de förstörs vill gärna se bevis på att vapnen verkligen skrotas.
Citera
2024-11-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Idiotiskt och kapitalförstöring men jag litar inte på polisens förmåga att se till att dessa vapen inte hamnar hos kriminella så det är bäst att de förstörs vill gärna se bevis på att vapnen verkligen skrotas.
Det skrotas mängder av vapen hos polisen. Ta tex om en bonde går bort så brukar det komma in en hel hög med gevär. plus alla beslag polisen gör, har själv sett mängden beslagtagna vapen å det var ytterst få jaktvapen.. Kpist såg jag många samt en uppsjö pistoler. De sågas sönder å smälts ner sen...
Citera
2024-11-08, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej.. Det kommer väl snart att finnas massor av Glockar över när Hemvärnet lämnar ifrån sig sina?

P225 pistolerna borde vara slitna och nötta vid det här laget. Lika bra att släppa dom. Det har skjutits MASSOR med dom, och de har suttit tusentals timmar i hölster i alla möjliga väderförhållanden och temperaturer. Pistolerna har gjort sitt.

Skrota!

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Pistoler saknar i princip militärt värde. Och troligen är polisens pistoler uttjänta efter så många år. Jag läste dessutom någonstans att det var problem med reservdelar.

Gäller det försvarets behov är det bättre att köpa in beg automatkarbiner eller någon lågpriskonstruktion som fungerar. Gäller det allmän vapenromantik eller drömmar om att Svensson skall beväpna sig finner jag detta orealistiskt.

För en gångs skull tror jag polisen fattar rätt beslut och skrotar den gamla trotjänaren. Kom ihåg att för en myndighet kostar det pengar att sälja vapnen även i bulk för det är en massa pappersexercis, och att lägga ut allihop på Tradera förstår vem som helst att det inte fungerar.
Med tanke på hur lite polisen tränar så lär de flesta pistolerna bara visa upp ytliga tecken på slitage från att ha burits i hölster. Mekaniskt bör de vara i mycket gott skick. Frågan är hur många av polisens tjänstevapen som ens har behövt byta rekylfjäder? Varför skulle det vara problem med reservdelar? P226 tillverkas fortfarande och reservdelar till P225 finns att beställa direkt från Sig Sauer.
Citera
2024-11-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Med tanke på hur lite polisen tränar så lär de flesta pistolerna bara visa upp ytliga tecken på slitage från att ha burits i hölster. Mekaniskt bör de vara i mycket gott skick. Frågan är hur många av polisens tjänstevapen som ens har behövt byta rekylfjäder? Varför skulle det vara problem med reservdelar? P226 tillverkas fortfarande och reservdelar till P225 finns att beställa direkt från Sig Sauer.
Visst är det så, men de får väl anslag som måste förbrukas.
Citera
2024-11-09, 00:49
Medlem
GirigAdvokats avatar
Ny korkad lagstiftning har införts, så t ex dessa pistolers delar måste isf märkas om innan de skulle kunnats överlåtas till Ukraina. Kostar alldeles för mycket, därför skrotning. 🙄
Citera
2024-11-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Man kunde ha dem som reserv till t.ex. hemvärnet ja. Och om delar saknas kan man ta det från vissa exemplar genom kanibalism. Det går att lösa det.

Oerhört låg uteffekt av att ge dom till hemvärnet. De ökar hemvärnets slagkraft och förmåga med typ 0,000001%. Mot detta måste läggas kostnaden med att ha pistolerna i drift ändå. Administration, utbildning m.m.

Hemvärnet har dock redan pistoler.

Hemvärnet är dessutom en del av försvarsmakten.

Försvarsmakten använder inte P225.

Försvarsmakten har lågt intresse av ny pistol.

Försvarsmakten har antagligen ringa intresse av begagnade vapen.
Citera
2024-11-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Dock kommer kanske vissa vapen ändå att vara slitna. Alla fattar att alla vapen inte är i dåligt skick.
Citera
2024-11-09, 01:14
Medlem
Maxima95s avatar
Ska bli roligt och se hur användandet av Glock går upp hos kriminella.
Citera
2024-11-09, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Inte sällan brukar amerikanska vapenhandlare köpa in större samlingar polisiära vapen, för vad jag antar en mindre summa pengar beroende på vapnens tillstånd så hade man velat få in pengar hade man kunnat sälja dem dit, men jag misstänker att man av ideologiska skäl inte vill sälja fler "billiga" använda pistoler till amerikanska civila användare.

Kort svar = Det är inte polismyndighetens jobb att förse den civila samlarmarknaden i Nordamerika med vapen. Vad polisen sysslar med är reglerat uppifrån. Vapenexport är inte nåt man beställt från myndigheten.

Sen är det kanske lite meckigt för en svensk myndighet att exportera vapen till civila aktörer i annat land. Den kan bli krångel med tillstånd och lagstiftning och annat. Både här i Sverige och i mottagarlandet (big guess).

För att göra det smidigt behöver väl i praktiken en extern aktör användas som mellanhand. Nån civil vapenfirma typ. Jag fattar om polisen av flera anledningar inte vill gå just den vägen. Det går säkert, men det finns kanske ändå inte efterfrågan på hur många pistoler som helst så vad ska man göra med resten då? Jo det blir väl att destruera dom? Det blir också dålig PR för polisen om man börjar sälja vapen.

BTW hur många europeiska polismyndigheter brukar regelbundet sälja pistoler till civila i USA förresten?
Senast redigerad av Macke85 2024-11-09 kl. 01:20.
Citera
2024-11-09, 01:42
Medlem
HRTs avatar
Nu är det ju flera olika versioner av Sig Sauer inom polisen
Även om de anses slut. Så vet vi att varenda fabrik i Sverige som kommer krigsproducera behöver beväpnade säkerhetsvakter så borde de kunna magasineras.
Skyddsvakter i privatregi har i regel pistol (ett undantag finns) men de sitter inte på stora lager att köpa in 5-10 000 vapen kommer inte gå när det väl sker.
Detsamma som när beredskapspolisen las ned deras vapen och utrustning vet jag inte vad som hände med men dessa och beredskapspolisen hade varit bra att ha nu när världen blir otryggare.
Citera
2024-11-09, 01:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej.. Det kommer väl snart att finnas massor av Glockar över när Hemvärnet lämnar ifrån sig sina?

P225 pistolerna borde vara slitna och nötta vid det här laget. Lika bra att släppa dom. Det har skjutits MASSOR med dom, och de har suttit tusentals timmar i hölster i alla möjliga väderförhållanden och temperaturer. Pistolerna har gjort sitt.

Skrota!

Men om de fortfarande fungerar, kan man inte lägga dem i ett lager?

En vacker, eller mindre vacker, dag kommer de säkert behövas. När främmande makt knackar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in