2024-11-08, 16:36
Medlem
a-mortals avatar
Något måste de ju kunna använda dem till, detta är skandal. Inget fel med en extra pistol. Två är bättre än en.
Citera
2024-11-08, 16:53
Avslutad
Man kan ju anta att dom som får nya vapen först är väl dom med äldsta och mest slitna individerna. Betänk att en del av vapnen har varit med sen åttiotalet i alla väder och årstider. Bra slitna och nötta av tidens tand alltså.

Inget vapen jag skulle vilja äga annat än som samlarobjekt möjligen.

Så ja, Fullt logiskt att skrota.
Citera
2024-11-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
tar du huvudet ur röven och testar något nytt och tänker efter så fattar du kanske att de flesta pistoler svenska polisen har har troligen skjutit under 200 skott under hela sin livstid, det är inte inte direkt att polisen skjuter mkt. I göteborg finns det endast en skjutbana för polisen just nu.

dessa vapen är knappt använda, och har mkt liv till, tillskillnad från dig som verkar helt slutkörd
Om du ska verka tuff och duktig så är det bra att komma med rätt fakta.
Det finns inte en enda pistol inom polisen som har skjutit under 200 skott
Citera
2024-11-08, 17:38
Bannlyst
Vad är det för fel på pistol m/40? Den är Svensk tillverkad.
Citera
2024-11-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LynxRufus
Eh, nja.

Tänker att 200 skott om året är kanske en rimligare gissning. Multiplicera det med de 30 år eller nåt som pickorna hängt med så blir det några tusen skott genom varje pipa. Men då har naturligtvis en viss mängd utav pistolerna skjutit betydligt mer än så under livslängden.

Ser inget riktigt bruk för en massa slitna vapen med åttaskottsmagasin. Bättre att köpa nya vapen där det behövs.

Har de köpt in specialmagasin till dem? För normalt sett har en 226:a 15 skottsmagasin. Eller du kanske tänker på tjänstevapnet de hade innan Sig Sauer? Det var ett tag sen de bytte från PPK.
Citera
2024-11-08, 17:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Inte sällan brukar amerikanska vapenhandlare köpa in större samlingar polisiära vapen, för vad jag antar en mindre summa pengar beroende på vapnens tillstånd så hade man velat få in pengar hade man kunnat sälja dem dit, men jag misstänker att man av ideologiska skäl inte vill sälja fler "billiga" använda pistoler till amerikanska civila användare.

Du kan hos flera j-tubers som täcker vapenförsäljning se dem visa upp samlingar av vapen av pistoler som de har köpt in från latinamerikanska poliser och gevär från afrikanska stater som rensat förråden.

Jodå, myndigheterna har avyttrat ett och annat på de marknaderna tidigare, så möjligheten finns. Exempelvis destruerades gamla pistol m/40 för den gick sönder då man sköt 9 vår mm kpistammunition som löpte "trögt!" genom pipan pga stålhölje och bara tunn tombakbeläggning. Däremot sålde man den gamla pistol m/07 precis som man sålde de konverterade revolvrarna från verksskyddet (på olika sätt). Så det finns prejudikat.

Men det kan finnas många skäl att inte sälja av SigSauer i volym och jag kan tänka mig att man börjar att skrota de som är skrot, och byter man ut efterhand (inköp, utbildning, omprövning av skjutkunskaperna) inte alla poliser vill/kan/får lägga tid på att lära sig ett nytt vapen - en del ÄR skrivbordspoliser av bästa sort etc etc. SigSauern lever nog ett tag till.

Då kommer man inte att få så stora partier att "volymköparna" är intresserade.

Ideologi har nog inte med detta att göra, det verkar finnas tillräckliga praktiska skäl.
Citera
2024-11-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UranusHertz
Har de köpt in specialmagasin till dem? För normalt sett har en 226:a 15 skottsmagasin. Eller du kanske tänker på tjänstevapnet de hade innan Sig Sauer? Det var ett tag sen de bytte från PPK.

P226 har använts av polisen men inte i nån vidare större utsträckning, tror jag. Piketen som använde dom om jag fattat helt rätt.

P225 är standardpistolen som nu ska skrotas och som finns i tusental och åter tusental.
Citera
2024-11-08, 19:58
Medlem
Pistoler saknar i princip militärt värde. Och troligen är polisens pistoler uttjänta efter så många år. Jag läste dessutom någonstans att det var problem med reservdelar.

Gäller det försvarets behov är det bättre att köpa in beg automatkarbiner eller någon lågpriskonstruktion som fungerar. Gäller det allmän vapenromantik eller drömmar om att Svensson skall beväpna sig finner jag detta orealistiskt.

För en gångs skull tror jag polisen fattar rätt beslut och skrotar den gamla trotjänaren. Kom ihåg att för en myndighet kostar det pengar att sälja vapnen även i bulk för det är en massa pappersexercis, och att lägga ut allihop på Tradera förstår vem som helst att det inte fungerar.
Citera
2024-11-08, 20:39
Medlem
franges avatar
Eller så kan man ju höra med ukrainarna? De tar väl gladeligen emot allt de kan - och även en sliten pistol för en fordonsförare är väl bättre än ingen pistol alls?

Är det dessutom så att en f.d. svensk pistol sänker en endaste rysk orch - så är det en investering för framtiden.
Citera
2024-11-08, 21:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
...
För en gångs skull tror jag polisen fattar rätt beslut och skrotar den gamla trotjänaren. Kom ihåg att för en myndighet kostar det pengar att sälja vapnen även i bulk för det är en massa pappersexercis, och att lägga ut allihop på Tradera förstår vem som helst att det inte fungerar.
Man borde kunna använda Kronofogden som en sorts auktionsfirma för myndighetsgrejer, de har ju viss rutin på att sälja allt möjligt konstigt som mäts ut. X tusen pistoler i ett paket bör inte vara några problem.
Citera
2024-11-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Eller så kan man ju höra med ukrainarna? De tar väl gladeligen emot allt de kan - och även en sliten pistol för en fordonsförare är väl bättre än ingen pistol alls?

Är det dessutom så att en f.d. svensk pistol sänker en endaste rysk orch - så är det en investering för framtiden.

+1 på denna, Sigarna är dessutom av en otrolig kvalitet
Citera
2024-11-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Om du ska verka tuff och duktig så är det bra att komma med rätt fakta.
Det finns inte en enda pistol inom polisen som har skjutit under 200 skott

Jag är ganska feg, brukar bara ge sig på ynkryggar (därav kom du på mitt sikte) men du har 100% fel

Av alla pistoler polisen har så är majoriteten att betrakta som oanvända, tro mig bögjävel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in