Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
Inte sällan brukar amerikanska vapenhandlare köpa in större samlingar polisiära vapen, för vad jag antar en mindre summa pengar beroende på vapnens tillstånd så hade man velat få in pengar hade man kunnat sälja dem dit, men jag misstänker att man av ideologiska skäl inte vill sälja fler "billiga" använda pistoler till amerikanska civila användare.
Du kan hos flera j-tubers som täcker vapenförsäljning se dem visa upp samlingar av vapen av pistoler som de har köpt in från latinamerikanska poliser och gevär från afrikanska stater som rensat förråden.
Jodå, myndigheterna har avyttrat ett och annat på de marknaderna tidigare, så möjligheten finns. Exempelvis destruerades gamla pistol m/40 för den gick sönder då man sköt 9 vår mm kpistammunition som löpte "trögt!" genom pipan pga stålhölje och bara tunn tombakbeläggning. Däremot sålde man den gamla pistol m/07 precis som man sålde de konverterade revolvrarna från verksskyddet (på olika sätt). Så det finns prejudikat.
Men det kan finnas många skäl att inte sälja av SigSauer i volym och jag kan tänka mig att man börjar att skrota de som är skrot, och byter man ut efterhand (inköp, utbildning, omprövning av skjutkunskaperna) inte alla poliser vill/kan/får lägga tid på att lära sig ett nytt vapen - en del ÄR skrivbordspoliser av bästa sort etc etc. SigSauern lever nog ett tag till.
Då kommer man inte att få så stora partier att "volymköparna" är intresserade.
Ideologi har nog inte med detta att göra, det verkar finnas tillräckliga praktiska skäl.