2024-11-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svarta och Latinos r bara outbildade om de rstar p Trump enligt msm.
Dom kanske helt enkelt inte stod ut med Kamala Harris klena stmma. Hon r ju oerhrt pfrestande att lyssna p med sin nasala, darriga rst som inte tycks hlla. Hjer hon rsten det minsta skr sig rsten direkt!
Citera
2024-11-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Faktum r att Trump r vldigt populr i arabvrlden. Han r mer respekterad av palestinierna n Biden, Harris och Obama. Det r svrt fr vsterlnningar som aldrig varit i mellanstern att fatta men de tnker inte som oss. Det faktum att han r auktoritr gr att han blir respekterad fr de frstr bara auktoritet och totaltirrianism dr. Saker som vsterlndsk diplomati respekterar de inte ht, de ser det som falsk manipulativ pussyfooting.
Hehe ja han var ju vldigt populr nr han flyttade ambassaden till Jerusalem, och nu nr det blir grnt ljus fr Israel att skvla palestina lr han ju bli grabben hela dan bland araberna.
Citera
2024-11-08, 18:38
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Redan nu har 14 av 50 delstater kraftigt begrnsat mjligheterna till abort. Det hr innebr en begrnsning av kvinnors frihet som kan ventyra deras hlsa. Det kommer inte att bli bttre fr kvinnors situation med Trump som president.
Nej, men det blir inte smre heller. Fr det r just delstaterna som styr det.
Citera
2024-11-08, 18:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
Hehe ja han var ju vldigt populr nr han flyttade ambassaden till Jerusalem, och nu nr det blir grnt ljus fr Israel att skvla palestina lr han ju bli grabben hela dan bland araberna.

Om du kollar opinionsunderskningar s ser du att Trump faktiskt r mer respekterad av palestinierna n ngon av de demokratiska presidenterna. Det r det som r grejen: du fattar inte vad jag skriver. De tnker helt enkelt inte som dig och mig, de r helt annorlunda.
Citera
2024-11-08, 18:56
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Woke i Sverige r som vardaglig antyder, inte starkt i Sverige.

Media ger en bild men verkligheten bland vanligt folk r ngot helt annat.

Woke har inte ftt ngon strre slagkraft p universiteteten i Sverige utan det r fortfarande prglat av vanlig jmstlldhet och ett vetenskapligt frhllningsstt i frgor.

Hr ljuger vi friskt ser jag.. Woke genomsyrar universiteten och hgskolorna. Har du fel sikt (fakta, sanning osv) s ker du ut, knsloss ver fakta/sanning r det som gller.
Kvotering fre merit.
Citera
2024-11-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakelitTelefonen
Hr ljuger vi friskt ser jag.. Woke genomsyrar universiteten och hgskolorna. Har du fel sikt (fakta, sanning osv) s ker du ut, knsloss ver fakta/sanning r det som gller.
Kvotering fre merit.
I vilket svenskt universitet d om jag fr frga?
Kan du ge exempel p det du pstr?
Citera
2024-11-08, 19:08
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Frn RFKjr och CDC till massdeporteringar.

Trump har nyss frmedlat ang massdeportering att "There is no price tag."

Det kommer givetvis dra med sig enorma summor och nn plan har han heller inte presenterat officiellt.

Tidigare har i juli har hans pressekreterare Leavitt meddelat att;
"On Day One back in the White House, President Trump will begin the largest criminal deportation operation of illegal immigrants and restore the rule of law.

P plattformen fr RNC utlovades den "strsta utvisningsinsatsen" i USA:s historia om Trump vinner.

ICE Director Patrick J. Lechleitner beskriver att det krver en omfattande logistik:

Its not only putting them on planes and flying them, which is expensive, we got to have airplanes. We also have to deal with host nations. We have to get travel documents, we have to do all the logistics involved with that.

Professor Abigail Andrews beskriver att ang de som inte sitter hktade om de tex gripits vid nn poliskontroll, kommer det tar flera r och ta stora resurser i ansprk:

We have to monitor them that whole time. Thats resource intensive".

There is no logistical way to track down 10 to 12 million undocumented immigrants with the ICE employees they currently have."

En fd grnspolis som slutade 2023 var skeptisk. Ammon Blair:

"We dont have the manpower or space to handle.The federal spending would have to flow to these local agencies."

Han nmnde ven att deportering av barn var ett kritiskt moment som kan ge bakslag.

142580 personer deporterades 2023.
Kostnaden varierade givetvis beroende p vart i landet det gllde ang flyg och behov av skerhetstgrder.

Deportering av 10 miljoner kan snabbt komma upp i "tens of billions" men rkningen omfattar mer n s:
Det behvs plats innan nn deportering r klar fr avgng och idag finns 41,500 sngar p 200 fngelser och sk detention centers.

Den kombinerade kostnaden would be astronomical" enligt Andrews.

Mark Morgan (tidigare acting commissioner of Customs and Border Protection, nu a visiting fellow at the Heritage Foundation).

Det r inte bara i DHS regi utan krver resurser frn flertal departement fr tex upprttande av nn sorts lger eller att anvnda militrbaser.

Mario Russell, executive director of the Center for Migration Studies:

"His team estimates that about 50% of the nations undocumented population are actually people who overstayed their visas. He said others might have Dreamer status, temporary worker status or are working their way through the asylum system."
https://www.nbcnews.com/investigatio...ork-rcna161637

Texas som epicentrum?
Ungefr 11% av usas immigranter bor dr, uppskattningsvis 1.6 miljoner papperslsa.

Enligt forskningsartiklar som publicerades i september av American Immigration Council s str invandrare fr c:a 18 % av Texas befolkning, men utgr 40 % av alla anstllda inom byggbranschen och mnga av arbetarna inom olje- och gas- och gruvindustrin.

https://www.americanimmigrationcounc...rgy-industries

Farhgorna r att det sledes kan ha en monumental pverkan p Texas, och delgga industrier.

Vilka ska p tget av massdeporteringar?

Trump allies, private sector quietly prepare for mass detention of immigrants

"A key issue under consideration is how, when and if to deport immigrants who were brought to the United States as children, commonly known as Dreamers."

"Tom Homan, who previously served as acting director of Immigration and Customs Enforcement, could potentially serve as one of the leads on immigration in the administration, sources said.

Its not gonna be a mass sweep of neighborhoods. Its not gonna be building concentration camps. Ive read it all. Its ridiculous, Homan told CBS News in an interview that aired last month.

Theyll be targeted arrests.
Well know who were going to arrest, where were most likely to find em based on numerous, you know, investigative processes, he added."

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn...etention-plans
S det du sger r att demokraterna totalt har rvknullat USA.
Citera
2024-11-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Knslan av att man r den enda, eller tminstone en av rtt f, som klarar av att resonera p egen hand r mrklig och rtt kall. Ibland fr jag fr mig att det r jag som gr omkring i en psykos, nda tills ngon av alla normies ppnar kften och jag inser att jag bara r en del av ett numera vrdelst folkslag som helt lmnat kritiskt tnkande till staten, TikTok och gammelmedia.

Jag r bekant med fenomenet att gamla ondgr sig ver unga, fr s har det alltid varit. Med det sagt s r jag p inget stt gammal, men kan nd se hur nsta generation r ett drastiskt nedkp frn min egen. Och vi millenniebarn r nd rtt bekvma till att brja med. Inte undra p att allt blir smre nr usla frldrar uppfostrar nnu smre avkomma.

Placerar hellre n jrnnia mot tinningen och trycker av n att bli gammal i det hr landet om utvecklingen inte vnder snart. Viljan att sjlvisolera i ngon stuga i skogen har aldrig varit hgre

Du borde lyssna p eller lsa Eragon. Vi r lngt mnga fler som tycker utvecklingen i Sverige gr t fel hll n rtt hll.

Ta en stund och snacka med din granne, dina kollegor eller en vn.
Citera
2024-11-08, 19:25
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Nej, men det blir inte smre heller. Fr det r just delstaterna som styr det.
Du vet vl inte vad Trump har p sin agenda?
Citera
2024-11-08, 19:41
Medlem
develis avatar
Trumps frnekade vetskap om Projekt 2025, vilket givetvis ingen kpte.

Kevin Roberts r sjlvaste chefsarkitekten.
Hans bok var p vg att lanseras fre valet men stoppades.
Nu kommer den ut om en vecka men det finns frhandstitt via media:
Dawn's Early Light : Taking Back Washington to Save America.

Vance har skrivit frordet.

Inte frvnad att de inte ville lansera detta fre valet.
Det har fullstndigt slagit slint i USA.

Det var nog bland det sjukaste jag lst, och d inte bara hans mlsttning - det r melodrama, en retorik som rent av fr tankarna till 30-talets Tyskland mixat med konspirationer frn Qanon.

Han anvnder "upprepade bilder av eld och brinnande, inklusive en uppmaning till hgeranhngare att "brnna bort rtan" frn amerikanska institutioner och organisationer som anses vara motstndare till konservativa ml.

Hans ml r "att inspirera den nya konservativa rrelsen att terupptnda den amerikanska traditionens eld och att ge riktiga amerikaner mjlighet att ta tillbaka vrt land".

.... Och fresprkar att brnna ner FBI.

Han representerar han "Skapelsens parti" versus "Frstrelsens parti de som frsker avskaffa den existerande ordningen i frigrelsens, frihetens och framstegets namn".

Han blandar klassiska citat med klicher och boken inleds med Min ande tnder till eld och stiger upp i vrede fr att hmnas mitt dende land.
Roberts: 2020 gick vrt land upp i lgor."

Det fortstter med mordet p Floyd till skogsbrnder i Kalifornien och s fortstter han:

"Faktum r att alla dessa brnder var kopplade. De hrrr frn en konspiration mot naturen mot ordnade, civiliserade samhllen, mot sunt frnuft och normala mnniskor orkestrerad av ett ntverk av politiska, fretags- och kultureliter som delar en uppsttning intressen helt skilda frn de vanliga amerikanernas."

"Det r dags att bekmpa eld med eld."

"Eld har potential att frstra ... Fr att undkomma vrt nuvarande mrker, terstlla USAs medborgerliga liv och ta tillbaka vrt land fr gott, konservativa kan inte bara fortstta slcka brnder; vi mste vara modiga nog att g till anfall, sl matchen och starta en lng, kontrollerad brnning.

"Det finns gott om brnsle. Som dd ved i en skog har mnga av Amerikas institutioner blivit helt urholkade... Dekadenta och rotlsa tjnar dessa institutioner endast som skydd fr vr korrupta elit. Under tiden blockerar de ljuset och suger upp de nringsmnen som r ndvndiga fr att nya amerikanska institutioner ska vxa. Fr att Amerika ska blomstra igen, behver de inte reformeras; de mste brnnas.

Rubb och stubb ska tydligen utrotas:

"Varje Ivy League-hgskola, FBI, New York Times, National Institute of Allergy and Infectious Diseases, Department of Education, 80 % av "katolsk" hgre utbildning, BlackRock, Loudoun County Public School System, Boy Scouts of Amerika, Bill och Melinda Gates Foundation, World Economic Forum, det kinesiska kommunistpartiet och National Endowment for Democracy.

"det enda sttet att teruppliva" institutioner "frslitna av lder, frfall och uppblsthet r att brnna bort rtan"

Sen fortstter han filisofera som om han rent av borde sitta inlst nnstans.
Det r lnga partier. Lsvrt i sig men stannar dr.
https://www.theguardian.com/us-news/...new-york-times

Good luck, America, hoppas ni verlever galenskapen.
Citera
2024-11-08, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Du borde lyssna p eller lsa Eragon. Vi r lngt mnga fler som tycker utvecklingen i Sverige gr t fel hll n rtt hll.

Ta en stund och snacka med din granne, dina kollegor eller en vn.

Eragon? Det r ju en skitdlig fantasybok, vad snackar du om?
Citera
2024-11-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det skrmmande r att s mnga blint tror p hans ord.

Ja tyvrr.. Han har nu otrolig makt.

Trump har ju lyckats aktivera fanatismen i den fattiga hillybilly amerikanaren.

Det r ju lite som messias, det spelar ingen roll fr det handlar om tro. Vetenskap frlorar sin makt och kvar blir bara trump o hans religion.
Senast redigerad av rawjudge 2024-11-08 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in