2024-11-08, 08:24
Medlem
GregerMedeltids avatar
Ärligt talat, ja. Jag säger inte att all film eller annan populärkultur måste bli helt fritt från diverse wokismer, men jag vill definitiv tillbaka till en tid då det fortfarande var tillåtet att skapa kultur där det inte var tvunget att kvoteras in negrer, kvinnor och bögar i tid och otid.
Citera
2024-11-08, 08:33
Medlem
heliotrops avatar
Det går att göra film med starka kvinnor utan att det blir woke. Alien t ex.
Men idag ska allt vara enligt mångfalds-mallen. Det blir viktigare än kvalitén och hantverket i filmen.
Görs det en filmatisering av Romeo och Julia idag kan det absolut INTE vara två vita, en kille och en tjej, utan det ska vara en svart, en asiat och de ska vara "icke binära"
Så jävla tramsigt
Citera
2024-11-08, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Så tja, vad är drömsamhället för er när det gäller film och spel?

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.

De flesta förstår inte MSN medias besatthet av hur vissa små grupper har sex/inte har sex eller hur de identifierar sig.

Jag har anställt en hel del folk och känner självklart många fler, menjag har ALDRIG brytt mig om vad de gör i sängen och med vem.

Varför MSM eller dessa personer måste basunera ut vilken sexuell läggning de har eller inte har och har sån besatthet kring detta är för mig bisarrt.

Min egen personliga gisdning är att MSM bara vill ha clicks och profitetar på ett fåtal personers exhibitionistiska läggning.

Udda, extrema människor säljer alltid bättre.
Citera
2024-11-08, 11:17
Medlem
Threadkillers avatar
I min perfekta värld hade film och skönlitteratur avspeglat verkligheten, det vill säga inte innehållit några icke-vita annat än när de utspelade sig utanför Europa eller under den mörka mångkulturella delen av vår historia, och inga offentliga uttryck för sexuella avarter därför att sådana inte hade varit tillåtna att visa upp offentligt. Men det är jag det, och i framtiden.

Vad jag stör mig mest på är när man tar ifrån oss vår historia och våra historiska litterära uttryck för att kunna utrota oss effektivare. Exempel har redan tagits upp i tråden (Rangs of Powa har säkert någon nämnt) . En som jag inte vet om den nämnts är tv-serien Lovecraft Country som man pumpat full med negrer. Som alla vet var Lovecraft en stor rasist till och med för sin egen tid (han har till och med skrivit en dikt som heter On the Creation of Niggers och är allt annat än smickrande för den svarta rasen) och jag tycker att det är helt sjukt att man pissar på hans grav på det sättet.
Citera
2024-11-08, 12:32
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Det går att göra film med starka kvinnor utan att det blir woke. Alien t ex.
Men idag ska allt vara enligt mångfalds-mallen. Det blir viktigare än kvalitén och hantverket i filmen.
Görs det en filmatisering av Romeo och Julia idag kan det absolut INTE vara två vita, en kille och en tjej, utan det ska vara en svart, en asiat och de ska vara "icke binära"
Så jävla tramsigt

En stark kvinna behöver inte bära ett svärt/gevär också och slåss som en man.

Ta Galadriel i Sagan om Ringen, Cate Blanchett bara genomsyrade sin karaktär med tystlåten makt, hon var den mäktigaste figuren förutom Gandalf åt de godas sida. Hon behövde inte bära någon svärt för att vi skulle uppleva denna makt. Intelligens och visdom är ju också makt och svärdet behövs då inte för att bevisa hur mäktig man är som kvinna.

Woke Galadriel i Rings of Power springer omkring med svärd och slår alla manliga fiender och monster som om det vore ingenting. Hon upplevs dock inte som ett dugg mäktig, mest en löjlig girl boss som ständigt manipuleras av fienden och är korkad nog att förälska sig i Sauron dessutom. Alla hennes beslut är urusla, hon intimiderar ingen med sin veka röst som försöker ibland låta bossig, arrogant, befallande och manlig (när Cate Blanchetts röst var både feminin och mäktig, den tycktes bära moder jords samlade styrka).
Citera
2024-11-08, 12:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.

Kvinnor har alltid haft roller i filmer som är anpassade åt kvinnor. Då kvinnor är en stor marknad så har dessa filmer alltid existerat, och det har inte alls bara varit som biroller i filmer med manliga huvudroller utan filmer som helt fokuserar på kvinnors inre liv och så vidare. Tror inte att någon tycker att exempelvis "The Hours" eller liknande är woke trots att den är fylld med kvinnor och bögar. Ser du på Titanic så är helt klart Kate huvudrollen och DiCaprios karaktär är bara en slags idealiserad man som existerar för att uppfylla kvinnors ideal i filmen, inklusive att han offrar sitt liv för kvinnan i slutet.

Försöket att i tystnad byta ut unga män och pojkars actionhjältar med kvinnliga sådana har misslyckats för att män inte vill projicera sig själva som en kvinnlig actionhjälte och kvinnor är mycket mer ointresserade av actionfilmer än män, därutöver så brukar kvinnor just vilja se en hjältefigur med sexiga manliga attributer, det är pirrigt för kvinnor speciellt ifall det finns lite romans i sidan om. De vill se Aragorn, inte Rings of Powers Galadriel skutta omkring och slåss som Aragorn med vingar.

Dessutom måste fiktion åtminstone delvis ha båda fötterna i verkligheten så att vi förtrollas av vad vi ser och tar det för en verklighet inte plötsligt just upplever att det bara är fiktion vi bevittnar. Krigaren har i alla tider främst varit en man, så när du ser en kvinna som med knytnäven slår ner en man som är dubbelt så stor som henne så upplevs det som fake.

Bra fiktion om kvinnor som söker krigarens väg existerar dock och brukar fokusera på att hon i princip måste slåss från underläge av att just vara kvinna.

Jag vet inte sedan hur du får till dig att bögar och svarta på något sätt är underrepresenterade inom underhållningsbranschen? De är definitivt överrepresenterade sedan lång tid tillbaka. I populärmusik så dominerar ju exempelvis svarta helt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-11-08 kl. 12:50.
Citera
2024-11-08, 13:57
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:

Till att börja med är du inte höger.

Centralistiskt styrd opinion kring vad som är politiskt korrekt kultur och åsikter kan aldrig vara höger.

Woke är propagande kring identitet som trycks ned i halsen av folk från ovan. Motsatsen är organiskt framgångsrik kultur som drivs av vad folk vill ha, inte av vad en elit tycker de ska ha.

I övrigt uppskattar jag filmer med maskulina män som spöar skurkar och får snygga tjejer. Enkelt, realistiskt och eftersträvansvärt.
Jag vill inte ha manliga feministiska kvinnor, feminina män, bögar, trans eller sånt skit.
Citera
2024-11-08, 14:01
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men alltså, de flesta av oss jobbar och har varken obegränsat med fritid för att titta på film, eller obegränsat med pengar för att gå på bio eller köpa filmer från olika filmtjänster. Därför väljer man såklart, när man sjunker ner varför datorn för att se en film innan man måste gå och lägga sig, något som är njutbart FÖR EN SJÄLV. Filmen är ju till syvende och sidst till för tittarna, konsumenterna, och inte för några "grupper" i samhället som ska "känna sig representerade". Och marknadsekonomi råder fortfarande, det vill säga människor köper det som de vill ha, även om vissa kommunister kanske inte tycker att det ska vara så...

Man tittar på det som ger en något, och det är ju oftast någon välberättad historia där det gärna får vara action och spänning alternativt drama med välskriven dialog, och någon snygg karl att titta på, som spelar en sådan man som man kan beundra och känna lite oskyldigt pirr inför! Män vill på samma sätt se söta, mjuka, sexiga, feminina kvinnor, som de kan fantisera lite om... Och det är väl inget fel med det?

Varför skulle man plåga sig med att titta på något möööörkt och djuuupt drama som handlar om lesbiska kvinnor, transmän och dvärgar och dessas respektive problem, kvinnor i manliga roller (helikopterpilot, FBI-agent, sjökapten...), när det inte ger en något? Och dessutom betala för skiten? Krav har man ju på sig ändå så att det räcker, den lilla tiden man har till fantasikonsumtion kan ju inte också den vara en plikt, ett tvång.

Dataspel pysslar jag inte med, men jag kan tänka mig att det är samma där: att killar gärna vill "vara" en Thor-liknande gestalt, som är allt som de inte kan vara i verkligheten - varför skulle de vilja vara en handikappad homosexuell man? Och de vill interagera med kvinnor som är vackra och har välsvarvade kroppar... när de kanske aldrig kommer på mindre än 10 meters avstånd av en sådan tjej på dagarna. Det är väl inte konstigt?

Du kan tänka dig att kvinnliga konsumenter inte heller skulle uppskatta ifall deras fantasi i romantiska filmer och liknande skulle förstöras genom att ha med fula män utan maskulina attributer som romantic lead.

En del av fantasin åt kvinnor är ofta att en ganska medel tjej som de i twillight eller titanic får uppmärksamhet från riktigt snygga män. Byt ut alla Dicaprio, Gosling och Pattinson i filmerna mot någon medelmåtta (typ en Jonah Hill) så lär inte kvinnor vilja se filmen. Givetvis är det så.

Ögongodis är ju sedan urminnestider något hollywood har använt sig av åt båda könen.
Citera
2024-11-08, 14:06
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Ansatsen är upp-och-ner, tycker jag.

Det är radikalerna som försöker bryta ner samhället som har bevisbördan. Varför ska vi rasera samhället istället för att förmedla kultur som stärker samhällets grundläggande fundament?

Följdfråga; vilka framgångsrika samhällen har vänsterextrema och liberaler byggt baserat på idéer om normkritik och politisk korrekthet? Övertyga oss med goda exempel.
Citera
2024-11-08, 14:23
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
En stark kvinna behöver inte bära ett svärt/gevär också och slåss som en man.

Ta Galadriel i Sagan om Ringen, Cate Blanchett bara genomsyrade sin karaktär med tystlåten makt, hon var den mäktigaste figuren förutom Gandalf åt de godas sida. Hon behövde inte bära någon svärt för att vi skulle uppleva denna makt. Intelligens och visdom är ju också makt och svärdet behövs då inte för att bevisa hur mäktig man är som kvinna.

Woke Galadriel i Rings of Power springer omkring med svärd och slår alla manliga fiender och monster som om det vore ingenting. Hon upplevs dock inte som ett dugg mäktig, mest en löjlig girl boss som ständigt manipuleras av fienden och är korkad nog att förälska sig i Sauron dessutom. Alla hennes beslut är urusla, hon intimiderar ingen med sin veka röst som försöker ibland låta bossig, arrogant, befallande och manlig (när Cate Blanchetts röst var både feminin och mäktig, den tycktes bära moder jords samlade styrka).

Ja, Cate Blanchett som Galadriel är en annan stark kvinnoroll. Sträng och rättrådig.

Dagens woke klimat är så sjukt. Som att köpa en biljett till en Nick Cavekonsert och sedan bevittna 2 timmars mångfald för Nick (toxisk vit man) har de bytt ut mor en svart kvinna och alla i bandet är samer, rohyngier, pakistaner och queera maorier. De spelar inte mörk goth-rock utan funk, hiphop versioner av Birthday partylåtar och egyptisk folkmusik...

Haha drog iväg lite där 🤷🏼‍♀️😅
Citera
2024-11-08, 14:32
Medlem
I grund och botten handlar det inte om att man tillför massa homofiler, transor, bögar osv i filmen/spelet, utan det handlar snarare om att man utför ovanstående, till varje pris.

Man lägger ner mer tid/pengar på att få in minst en transa, minst en neger (som ofta men inte alltid är en man som är gift med en vit kvinna) minst en homofil osv, än vad man gör på manus och regi. Det resulterar väldigt ofta i att filmen handlar mer om dessa grupper än själva storyn. Storyn blir ett sidospår medan transors vara får högre prioritet.

Det är ganska svårt att sätta ord på men jag ska försöka dra några exempel...

Interracial-förhållanden: Det är ju bara kolla in lite TV-reklam och populära serier osv så kommer du märka att det finns alltid en vit kvinna som är med en svart man. Ibland kan det framställas som att kvinnan är en singel-mamma, då med en mixad unge.

Homofiler: I varje ensemble numera, så skall det till varje pris alltid finnas MINST en homofil. Det bara är så. Detta trots att långt ifrån varje "kompisgäng" innehåller homofiler. Se tex filmen Tarot (dålig som fan) så kommer du snabbt förstå.

Token-asian: Det finns väldigt ofta med en asiat bara för att det ska finnas en asiat i alla kompisgäng. (Även denna är med i ovanstående exempelfilm)

Race-swap: Det är ganska vanligt att man ändrar hudfärg på en redan etablerad karaktär. Netflix är väl den aktör som allra mest ohämmat utför detta, även i filmer/serier som är "baserade på verkliga händelser". Se även gärna den nya Snövit, Den Lilla sjöjungfrun.... Förklara för mig varför Snövit ska vara en mulatt? Då borde hon döpas om till Shitbrown eller något sånt, men icke, hon skall vara Snövit. Se Ariel i Sjöjungfrun, hon har helt plötsligt blivit en nigger, varför då? Behöver hon så mycket melanin på havets botten? Varför finns det negroida dvärgar och alver i Rings of power?

Gender-swap: Se ovan, men det gäller då att en redan etablerad huvudkaraktär helt plötsligt blir till en kvinna. Se tex Doom: Annihilation. Där gör man om Doomguy till Doomgirl. Trams naturligtvis.

Wahmen-power: Man gör kvinnliga karaktärer orealistiskt mäktiga i syfte att få män att framstå som svaga. Se tex Predator-prequelen Prey, där en späd liten flicka på 50kg som INTE fick vara med i de stora pojkarnas krigarteam, helt plötsligt kunde överleva attacker från en Predator och dessutom besegra den, lol. Se tex Ms Marvel, som poppar upp från ingenstans och löser alla problem som "männen" misslyckats med. Se tex Terminator Dark Fate, där man direkt tar bort John Connor till förmån för att nån liten brud ska bli den viktiga huvudpersonen, trots att hon egentligen inte har nån relevans i storyn, det bara blev så. Hennes "beskyddare" är naturligtvis en superkvinna från framtiden som tidigt slår fast att hon är inte behov av hjälp från "some man"...

Ja jag kan fortsätta men vi börjar här så får vi se om nån har synpunkter varpå jag kan ge fler exempel.
Citera
2024-11-08, 15:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du kan tänka dig att kvinnliga konsumenter inte heller skulle uppskatta ifall deras fantasi i romantiska filmer och liknande skulle förstöras genom att ha med fula män utan maskulina attributer som romantic lead.

En del av fantasin åt kvinnor är ofta att en ganska medel tjej som de i twillight eller titanic får uppmärksamhet från riktigt snygga män. Byt ut alla Dicaprio, Gosling och Pattinson i filmerna mot någon medelmåtta (typ en Jonah Hill) så lär inte kvinnor vilja se filmen. Givetvis är det så.

Ögongodis är ju sedan urminnestider något hollywood har använt sig av åt båda könen.

Självklart är det så!

Twilight har jag inte sett. I Titanic tyckte jag att Kate Winslet var mycket snyggare än DiCaprio. Den elake rikingen som hon var förlovad med var jämbördig med Rose utseendemässigt, men sedan skulle man förstås ha valt Jack ändå om man varit tvungen att välja, på grund av den enorma skillnaden i personligheter. Men jag förstod aldrig hypen över DiCaprio, jag har aldrig gillat det där mjuka och gosseaktiga... jag gillar medelålders män med skarpa, distinktiva manliga anletsdrag!

Ja, det är ju det man vill ha... Varför skulle man annars betala för det, då kan man ju lika gärna titta på människorna på jobbet eller i föreningen eller i bostadsområdet eller i centrum...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in