2024-11-08, 15:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Så tja, vad är drömsamhället för er när det gäller film och spel?

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.

Det är klart man kan störa sig på trender inom tex filmindustrin. Ta ”the Hays code” tex som tvingade in Hollywoods filmskapare i en jävligt smal åsiktskorridor under flera decennier. DÄR snackar vi om nåt att klaga över.

I dag har vi ett mycket friare klimat för filmskapare och det är något vi ska vara glada för.
Citera
2024-11-08, 15:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Så som kulturen var 1980-2010.

Då är väl du glad nu när Ronny och Ragge gör comeback?
Citera
2024-11-08, 15:25
Medlem
Pungpuckels avatar
Realism kanske?

Intressant fakta:

Det bor inte en afrikan i varje svenskt hushåll.
Citera
2024-11-08, 15:26
Medlem
Citat:
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.
Jag tror de inte har någon egentlig ideologi med undantag för fascisterna och nazisterna i anti-wokerörelsen. Det är ett sätt att gnälla och eventuellt hata. Dessa arma själar behöver omsorg. De flyr Gud och det är inte bra. Gud är inte "woke", Gud är inte "antiwoke". Dags att öppna edra hjärtan för Herren Jesus.
Citera
2024-11-08, 15:33
Medlem
Citat:

Att kvinnor sätts på plats. Som det ska vara.
Citera
2024-11-08, 15:48
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Till att börja med är du inte höger.

Centralistiskt styrd opinion kring vad som är politiskt korrekt kultur och åsikter kan aldrig vara höger.

Woke är propagande kring identitet som trycks ned i halsen av folk från ovan. Motsatsen är organiskt framgångsrik kultur som drivs av vad folk vill ha, inte av vad en elit tycker de ska ha.

I övrigt uppskattar jag filmer med maskulina män som spöar skurkar och får snygga tjejer. Enkelt, realistiskt och eftersträvansvärt.
Jag vill inte ha manliga feministiska kvinnor, feminina män, bögar, trans eller sånt skit.

Terminator 3 var en rejäl väckarklocka på vart Hollywood är på väg.
Enda filmen jag ångrar att jag sett.
Citera
2024-11-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ett konkret exempel inom spelvärlden som jag också kan komma på är spelet The Last of Us: Part 2. Det anklagas för att vara woke, pga hur en av två huvudkaraktärer ser ut. En kvinna som är väldigt muskulös... vilket iofs inte är så konstigt då hon är del av en grupp som håller sig väldigt fysiskt aktiva i en post-apokalyptisk värld där starkast överlever. Abby, tjejen, är del av en grupp som ofta är ute på uppdrag och utför uppgifter som kräver att man har en bra fysik om man vill ha någon chans att överleva.

Att hon ser ut så här räckte för att folk skulle skrika "WOKE!", trots att det i den världen och med de uppgifter hon sysslar med är fullt logiskt att hon har biffat upp sig.
Kan inte minnas att det var massa wokesnack om just detta och vet inte heller om jag skulle kalla det för woke. Det som dock var woke enligt mig med last of us var serien. Där byttes en vit spelkaraktärer ut mot en svart person, vilket gjorde att jag som spelat spelet inte kunde relatera till vem det var direkt.
Däremot tycker jag dom verkar ha skött casting till säsong 2 väldigt bra. Man kan känna igen karaktärerna.

Citat:
Fast beror det på representationen i sig, eller att historierna som de är med är dåliga?

Jag menar, den mest "woke!" filmen jag vet om, Brokeback Mountain, är allt annat än en flopp kassamässigt. De fick in 178 miljoner dollar på en budget på 14 miljoner. Hela filmen handlar om ett par homosexuella cowboys.
Tycker inte heller Brokeback mountain är woke av lite samma anledning. Där följer filmen källmaterialet och att dom är homo är ju vad hela filmen/boken handlar om. Däremot ifall karaktärerna i boken beskrivs som vita och/eller hetero, medan dom är svarta och/eller homo i filmen. Då är det woke.
Eller ifall man skohornar in läggning/pronomen i repliker som inte gör ett smack för storyn. Då skulle jag förmodligen också kalla det för woke. Kanske finns undantag.
Citera
2024-11-08, 16:40
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Som libertarian anser jag inte att staten bör kulturkriga ALLS. Så det är själva kulturkriget (woke) jag vänder mig emot, snarare än de specifika yttringar (neonfärgat hår exempelvis) som det råkar ha. Neonfärgat hår har jag ingenting emot I SIG, tvärtom. Fast om man vet att en person färgat håret just FÖR ATT den är vänster, blir man ju negativ.

Men sedan verkar det ju som om wokes avsikt är att försvaga västerlandets kultur, sannolikt så att kommunist-Kina och den islamska världen skall bli starkare i jämförelse.

Du frågar hur vi vill att kulturen ska vara. Skiter väl jag i. Men världen blir lyckligast om alla lever som de själva vill, sålänge de inte därmed inskränker någon annans likadana rätt.

Dagens vänster bygger på falska narrativ, såsom "progression kan bara komma från oss i vänstern, högern däremot är alltid bara bakåtsträvande och tråkig", "sann mångfald och mångkultur kan bara komma från islam", "tolerans kan bara uppstå när alla lydigt marscherar under Pride-flaggan" etc.

Angående "alla ska få känna sig representerade" är detta också missledande eftersom inte alla lyder vänsterns regel om att kön och ras är det enda som man bör betrakta som sin identitet. Varför får man t ex inte ha "raggare" eller "synthare" eller "gamer" eller "yuppie" som sin identitet? Och hur "representerade" är egentligen sådana inom vänsteretablissemanget? Själv skiter jag i om makthavarna är som jag eller inte, sålänge de driver rätt politik. Låt meritokrati råda och om nu detta rent hypotetiskt visar sig leda till att 100% av ledarna blir exempelvis negroida kvinnor som bara lyssnar på jazz, låt det isåfall vara så, det ser jag inget problem med.
Citera
2024-11-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Då är väl du glad nu när Ronny och Ragge gör comeback?

Ej sett det. Men sett mycket annat som var bra från den perioden, som Lord of the Rings. Idag vill Hollywood bara finansiera uppföljare, remakes och reboots. Det räcker med Marvel-filmer nu.
Citera
2024-11-08, 19:23
Medlem
Citat:

Jag vill inte ha woke shit i spel jag spelar. Nu spelar väl alla av olika anledningar men jag är där för tävlande, utmaning och escapeism, dvs något annat än allt bs som finns i den vanliga världen (inklusive fucking identitetspolitik).

Ge mig en bra story, med bra karaktärer så är jag nöjd, oavsett kön eller sexuell läggning. Men det är så tydligt att det ofta handlar om att man gör en medveten ”push”, på bekostnad av spelets integritet. Det blir bara en checkbox, vilket säger sig självt att det blir svårare att få till det bra. Sen skadar det ämnet i sig, ta trans som exempel. Om spel A och serie B bara vill få med det på agendan för sakens skull får det negativa konsekvenser för spel C som faktiskt lyckats få till en trovärdig trans-karaktär.

Vidare så är det tydligt att företagen bara gör det som en tom gest dom vill tjäna pengar på. Som bryr sig inte *egentligen*. Ta Finn från nya Star Wars som exempel. Svart huvudkaraktär (tier 2, IOM att Rey är main (mary sue btw, god forbid att en kvinnlig karaktär har brister eller måste kämpa)), Finn är dessutom den initialt mest intressanta karaktären, marknadsförd ordentligt i väst, TOTALT förminskad i kinesiska marknaden. Så Disney kommer aldrig kunna säga att något annat än pengar är deras första och största prio (vilket inte är konstigt eller fel btw, sluta hyckla bara).
Det jag vill säga är att jag inte har något som helst förtroende för att något företag klarar av att leverera en bra produkt om dom ska pusha in massa skit. Ge mig bra spel bara.

Sen ställer jag en öppen fråga: Varför är det viktigt att öka antalet kvinnliga huvudroller i spel? Detsamma gäller trans? Varför är det ens viktigt att normalisera trans i samhället öht?? Just nu känns det som att vi välkomnar och uppmuntrar personer att komma ut som trans… men varför? Det är jävligt skevt att låta barn få olika behandlingar och/eller operationer för att dom ”inte känner sig bekväma i sina kroppar”. Sjukt!
Citera
2024-11-08, 19:34
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Angående det jag skrev tidigare om historierevisionism, så kan jag väl tillägga att som en tänkande individ som vill analysera och se mönster i saker och ting så är det lätt att ramla ner i ett kaninhål här och börja ana en stor konspiration.
Men det är inte det jag påstår, utan jag tror snarare att det handlar om att wokekulturen spridits likt ett virus och nu syns bryta ut överallt samtidigt.

För alla oss "osmittade" så leder detta givetvis till en stor frustration, dels frågar man sig om de verkligen tror att man är så dum så man går på det här
Dels anar man en elitism från de som tillhör kultureliten, att försöka lära oss vanliga små människor att tycka och tänka "rätt".

(Bland de som inte är fullt indoktrinerade så finns det också en grupp liberaler som är villiga att köpa den rådande situationen och är villiga att göra avkall på sitt intellekt för att vara "goda" och inkluderade. Undertecknad tillhör inte dessa)

I nuläget är det bara otroligt frustrerande, men det finns givetvis en farhåga om att man faktiskt lyckas måla upp en falsk historiebild för framtida generationer.

I ljuset av detta så får Trumps seger ses som en stor seger och wokeviruset är definitivt på tillbakagång.

Du har helt rätt i att det handlar om historieförfalskning. Inför de tänkande delarna av allmänheten försvarar man sig med att "det skadar ju inte att låta en svart skådespelare spela en brittisk drottning", "det är ju bara ett spel/en fiktiv film", och vissa låter sig då invaggas i säkerhet därför att de tror att alla väl vet hur det egentligen såg ut. Men det är förstås felaktigt. Så sent som häromdagen ingick jag i en spontan diskussion i en chattgrupp med okända och fick ett svar i stil med "like there were no black people in medieval britain lol". Och vederbörande menade alltså inte att det fanns enstaka svarta människor i medeltidens Storbritannien, utan trodde på fullt allvar att det är helt i samklang med den historiska verkligheten när spelskapare (det var vad diskussionen gällde) bygger medeltida europeiska byar där tyghandlaren, skomakaren och några procent av bönderna och soldaterna utgörs av negrer och araber. Detta kommer att bli den bild allmänheten har av historien ifall woke-vansinnet inte utrotas.

Någon stor konspiration handlar det förstås inte om, och om man inte aktar sig för kaninhålet sitter man snart där med sin foliehatt, nojar över chemtrails och börjar leta hemliga frimurarbudskap i populärkulturen, vilket är extremt kontraproduktivt.

Däremot ska man inte heller falla i fällan att tro att woke-kulturen uppstod i ett vacuum. Tendenserna att vilja bryta ner traditionell västerländsk kultur har varit på frammarsch inom den akademiska världen sedan närmare ett århundrade tillbaka, den har hela tiden haft uppbackning inom massmedia (särskilt Hollywood) och dess segertåg inleddes på allvar genom vänsterns långa marsch genom institutionerna på 1970-talet. Deras nedbrytning av vår kultur har skett gradvis men varit framgångsrik. Så till den milda grad att dagens konservativa betraktar åsikter som var konservativa för ett halvsekel sedan som extrema, samtidigt som vänstern inte möter nämnvärt motstånd förrän de öppet börjar ägna sig åt historieförfalskning, rasdiskriminering mot vita och könsbyten för barn.

Enkelt uttryckt, woke-viruset är bara en muterad och mer aggressiv variant av kulturmarxism.

Nu börjar Overtonfönstret att skifta tillbaka, tack och lov, men det är lång väg att trycka tillbaka det till en rimlig position.
Senast redigerad av Threadkiller 2024-11-08 kl. 19:41.
Citera
2024-11-08, 19:39
Medlem
Citat:

Drömscenariot är bra manus och en slutprodukt där karaktärerna känns trovärdiga.

Tyvärr lider mycket av det som produceras idag av uselt historieberättande och karaktärer som uppenbarligen klämts in i handlingen enbart för att kunna kryssa av listan över vilka yttre attribut och sexuella läggningar som måste finnas i varje produktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in