2024-11-08, 08:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Efter de böcker som räknats upp hittills famlar jag efter er definition på allmänbildad. Kunde vara intressant med ett tillägg för varje förslag ... i vad?
Citera
2024-11-08, 08:01
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Vilka böcker bör man läsa för att öka sin allmänbildning? Jag vill verkligen att folk ska se mig som en allmänbildad individ så småningom.

"Bosätt dig på biblioteket"

Var går gränsen? När är du allmänbildad och är det ett statiskt tillstånd?

Jag läser kanske 10-20 böcker om året i snitt varav 50% är facklitteratur, resten skönlitteratur.
Är jag allmänbildad för det?

Jag vet inte var du beffiner dig på din egen skala idag, men visst kan du få några grundtips. Jag utgår från att du saknar de mest basala kunskaperna utöver nioårig grundskola eftersom du inte preciserat mer.

1. Plöj podcasten allt du velat veta.
2. Börja inte med Neitzsche utan välj med fördel något mer basalt. Läs t.ex någon bok om Sveriges historia.
3. Titta på frågesport.

Efter detta kan du bedöma din allmänbildning och dyka i lagom djupt i diverse ämnen.
Citera
2024-11-08, 08:06
Avstängd
Börja med att läsa grundläggande Matte/Fysik/Biologi/Kemi, om du inte redan har det.

Sen när du har gjort det, så kan du börja med att läsa de kändaste hundra klassikerna inom böcker, finns massvis med listor.

Sen är det bara att fortsätta på det spåret, efter tio år eller så, så kommer du att vara riktigt allmänbildad och smart.

Ju mer du lär dig, desto mer vill du läsa.
Citera
2024-11-08, 08:41
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kunde vara intressant med ett tillägg för varje förslag ... i vad?

Böcker är inte längre den främsta källan till kunskap och förstå världen. Men det finns böcker som återkommande utgör referenspunkt i diskussioner, artiklar och recensioner… t.ex. Underkastelse, 1984, Utan personligt ansvar och Vägen.

Att ha läst sådana böcker ger en helt annan plattform än att ha en TikTok uppfattning vad boken handlar om
Citera
2024-11-08, 09:07
Medlem
slagskotts avatar
Se på dokumentärer, läs böcker och lyssna på podcaster.
Beroende på hur djupt du vill gå med allmänbildningen så kan du antingen skrapa lite på ytan eller gå djupare med ämnen du blir intresserad av.

Vi på flashback borde kunna slänga upp en tråd med fundamentala ting man borde veta om sverige
Citera
2024-11-08, 09:11
Medlem
Citat:
Vilka böcker bör man läsa för att öka sin allmänbildning? Jag vill verkligen att folk ska se mig som en allmänbildad individ så småningom.
All läsning är nog bra. Samt prata med folk.
Citera
2024-11-08, 09:13
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin

2. Börja inte med Neitzsche utan välj med fördel något mer basalt. Läs t.ex någon bok om Sveriges historia.
.

Herman Lindqvist hade en lättläst bokserie om hur Sverige befolkades och framåt, den var på 4000 sidor om jag inte missminner mig
Citera
2024-11-08, 09:25
Medlem
Citat:

Vill du vara allmänbildad eller mest bara uppfattas som det? Det sistnämnda är nog svårt, mest sannolikt är att folk kommer uppfatta dig som en besserwisser eller skrytmåns om du försöker skohorna in "klassisk" kunskap som du plockat upp från någon bok. Vill du bli allmänbildad på riktigt är nog det bästa att ha och kultivera breda intressen och låta nyfikenheten styra dig. Programmet Stil i P1 är ett bra exempel på där en liten detalj leder vidare till kunskap kring historia, politik, geografi, litteratur, film, etc.
Så, vad är du intresserad av som du kan ha som utgångspunkt?
Citera
2024-11-08, 09:35
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Sorry. Har svårt att ta folk som särskriver, på allvar.

Satsa på att bli mera ödmjuk först. Tror det skulle gynna dig bättre.
Citera
2024-11-08, 09:45
Medlem
Joe Rogan.
Citera
2024-11-08, 10:02
Medlem
pn222jws avatar
Läs författare som själva läst fem böcker i veckan. En del förslag - böcker av: Graham Greene, Herman Lindquist, Elias Canetti, P J O'Rourke, George Pelecanos, Joseph Conrad, George Orwell, Arthur Hailey, Honore de Balzac, Charles Dickens, Gunther Wallraff, Roberto Saviano, Thomas Pickety, Nikolaj Gogol, Jan Myrdal, Jorge Luis Borges, Eric Hobsbawm, Agatha Christie, Peter Englund, August Strindberg, Frank Harris...det lär ta några år - men väl värt tiden. Bry dig inte så mycket om deras politiska attityder eller vilken genre.
Senast redigerad av pn222jw 2024-11-08 kl. 10:30.
Citera
2024-11-08, 10:02
Medlem
Citat:

En bra start där du skrapar lite på ytan är tex Blinkist.
Tror jag betalade 3-400kr (nån Black Friday) för ett år och de summerar och går igenom det viktiga i en jävla massa böcker.
1 bok är mellan 10-30minuter.

Har inte tid med faktaböcker som är 95% utfyllnad.

Inget är såklart felfritt men det skummar av och du lär dig litegrann om mkt.

Lyssna på 1bok/dag på vägen till jobbet. De mest inte böckerna går ju alltid att läsa i sin helhet om man vill djupdyka lite mer.

Vad är du intresserad av?

Allmänbildning är så stort begrepp.

Ska du förstå samtiden och samhället så måste du börja med att förstå historen och allas ”varför”

Vill man sätta sig in i ett problem som tex Israel-Palestina så måste man såklart läsa på historien från båda hållen, för att sen kunnna börja dra adekvata slutsatser om saken.

Har sett att några tycker att du ska läsa DN och Aftonbladet. Absolut, men kom ihåg att det oftast bara är ena sidan av saken, den andra får du från högermedia. Därefter kan du börja dra egna slutsatser.

Själv så läser jag Epoch Times, som väl är okej, men har en del kvar till att bli en intressant tidning (i mina ögon då).
Läser även DN,SVD, AB och alternativ media från högern.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-11-08 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in