2024-11-08, 01:02
Medlem
Highfashions avatar
Att anses som allmänbildad är ett väldigt brett uttryck och det är inte någon egenskap som man får endast från att läsa ett par böcker. Det kan givetvis hjälpa om boken i sig är givande och den innehåller mycket bra information.

Om du söker en bredare allmänbildning och du vill uppnå den snabbare så skulle jag snarare rekommendera att du gräver dig djupare in i dokumentärer och podcasts. Ett bra ställe att starta på vad det gäller samhälls inriktad allmänbildning på svenska är P3 dokumentär.
Citera
2024-11-08, 01:18
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Sorry. Har svårt att ta folk som särskriver, på allvar.

Jag förstår nu varför du vill bli mer allmänbildad. Lycka till!
Citera
2024-11-08, 01:27
Medlem
Citat:
Sorry. Har svårt att ta folk som särskriver, på allvar.
P3 dokumentär är dessutom woke-skit. Du vill bli allmänbildad, inte hjärntvättad.

Googla. Det finns många sidor där din fråga ställts och där svärmen hjälpts åt att lista bra böcker att börja beta av. Filosofi, politik, historia, skönlitteratur, strategi, krig.
Citera
2024-11-08, 01:33
Medlem
Citat:
Vilka böcker bör man läsa för att öka sin allmänbildning? Jag vill verkligen att folk ska se mig som en allmänbildad individ så småningom.
I dag bland unga är allmänbildning sällsynt.

Läs traditionell media, typ Aftonbladet och DN varje dag. Sedan böcker.

Det tillhör till exempel allmänbildningen att veta att Pippi Långstrump kan lyfta en häst och att Leo Kall var med om att utveckla Kallocain.

Du bör ha koll på Ohms lag, hur man räknar procent, och veta att en tum är drygt 2.5 cm och att en meter är tio decimeter. Och att en matsked i recept är 5 centiliter. Och att en bult inte har gängor.

Kan du något av det jag beskrev i mitt senaste stycke?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-08 kl. 01:37.
Citera
2024-11-08, 03:31
Medlem
1984
Citera
2024-11-08, 03:43
Medlem
Citat:
Vilka böcker bör man läsa för att öka sin allmänbildning? Jag vill verkligen att folk ska se mig som en allmänbildad individ så småningom.

Varför? Och vilka människor vill du ska betrakta dig som en allmänbildad individ?
Citera
2024-11-08, 03:53
Avslutad
Citat:

Kosmos: en kort historik av Stephen Hawking
Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
Meditations av Marcus Aurelius
Staten av Platon
Livet måste ha mening av Viktor E. Frankl
Ann Franks Dagbok
Den själviska genen av Richard Dawkins
Alkemisten av Paulo Coelho
En dag i Ivan Denisovitjs liv av Aleksandr Solzjenitsyn
Biblen givetvis, Hela
Siddhartha av Hermann Hesse

Och många mer
Citera
2024-11-08, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Allmänbildning är inget man skaffar sig genom att läsa enskilda böcker, utan genom ett brett intresse för kunskap.

Man är nyfiken, helt enkelt. Man undersöker kunskap. Vad är det här? Vet jag vad det är? Vill jag veta vad det är? Ja/nej. Utforska/gör något annat.
Citera
2024-11-08, 04:15
Bannlyst
Citat:
börja med Nya Testamentet, läs evangelierna som handlar om Jesus, det kommer ge dig enormt god och nyttig förståelse för vad som sker runtomkring dig och i andras själsmässiga liv. mer allmänbildning än Bibeln finns nog inte i bokform.
Citera
2024-11-08, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
P3 dokumentär är dessutom woke-skit. Du vill bli allmänbildad, inte hjärntvättad.
Va? Vilka av deras dokumentärer anser du vara woke?

P3 dokumentär är enligt mig helt klart en del till allmänbildning.
Citera
2024-11-08, 06:05
Medlem
Get streetwise
Citera
2024-11-08, 07:37
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Vilka böcker bör man läsa för att öka sin allmänbildning?

Läs stilbildande böcker… 1984, Finna sig, Stoner, Den gamle och havet, Män som hatar kvinnor, Samtycket, Stad -sviten, Underkastelse etc.

Kan även tipsa om podden Bildningskomplexet som gör kvalitativa nerslag genom historien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in