Citat:
Helt ärligt så kan jag varken citera eller referera. Men, mångkultur är nyttigt för framsteg. Incest är aldrig bra. Vare sig för för att avla, utbilda eller utveckla. Homogena massor kanske är bra för status quo, sure, utveckling nej. Landet vars president diskuteras här har sin grund i mångkultur. Deras (precis som våra) stora företag och utbildningsväsen lever på mångkultur. Sparkar trumpens administration nu ut alla illegala så får dom väl se vad som händer när de har otaliga vakanser på lågbetalda jobb helt plötsligt.
Jag har aldrig riktigt förstått var den här föreställningen att mångkultur är nyttigt för framsteg kommer. Det långt mer homogena USA som landade på månen 1969 var definitivt inte sämre på utveckling än dagens djupt splittrade USA. Ej heller gjordes färre uppfinningar per capita, mindre sociala framsteg, eller vad vet jag för kriterier man kan ha för vad som är utveckling, i dåtidens Sverige än i dagens. Lider Japan och Kina idag av bristande utveckling, och tror du i så fall på fullt allvar att importen av hundratusentals afrikaner eller araber hade bidragit till att få igång utvecklingen?
För mig förefaller det vara en rent floskulös vanföreställning som bygger på irrelevanta argument, som här en helt meningslös jämförelse med incest, eftersom relevanta och hållbara argument saknas.
Citat:
vad gäller Sverige så är jag enig i att saker och ting inte fungerar som de bör. Sverige precis som många andra länder, inte bara i väst, står knähögt i ohållbara situationer som bara stiger… som är lätta att skylla på mångkultur. Enkla sanning är just det. Enkla. Men självklart är det en del av problemet, visst är det så. Men det är mer nyanserat…
Sverige trodde sig ha robusta system, lagar, regler som var tillräckliga när man öppnade portarna helt i tron om att det skulle rädda arbetsmarknaden och Sverige i förlängningen kanske funkade i teorin. Nu har vi kvittot på det. Vi står fortfarande med en åldrande befolkning, allt färre ska försörja fler.
Sverige trodde sig ha robusta system, lagar, regler som var tillräckliga när man öppnade portarna helt i tron om att det skulle rädda arbetsmarknaden och Sverige i förlängningen kanske funkade i teorin. Nu har vi kvittot på det. Vi står fortfarande med en åldrande befolkning, allt färre ska försörja fler.
Det är ju trevligt att du insett detta, men det här med att mångkultur "egentligen" är bra känns fortfarande som när kommunister säger att Sovjet "inte var riktig kommunism".
Har du något konkret exempel på ett samhälle som på ett tydligt sätt har gynnats av mångkultur i sig? Självfallet kan man tänka sig situationer, och någon gång måste de väl ha inträffat, där arbetskraftsinvandring kan vara en fördel och mångkulturen kommer på köpet, men då är det ju inte mångkulturen som gynnar utvecklingen. Ett fattigt östeuropeiskt land skulle exempelvis tillfälligt kunna gynnas av att importera några tusen indiska IT-tekniker. Jag tycker fortfarande inte att de borde göra det, av orsaker jag inte orkar gå in på, men det hade kunnat ge deras ekonomi en tillfällig boost.
Men inte en större tillfällig boost än att importera samma IT-tekniker från grannlandet eller få IT-utbildade expats att flytta hem, vilket är poängen här. När har någonsin mångkultur i sig självt varit positiv för ett avancerat samhälle?
Nu kommer ju inte Trump att göra slut på mångkulturen i USA tyvärr, men han lär väl i bästa fall minska den och i sämsta fall se till att den ökar långsammare än den hade gjort under Harris.