2024-11-08, 04:07
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Helt ärligt så kan jag varken citera eller referera. Men, mångkultur är nyttigt för framsteg. Incest är aldrig bra. Vare sig för för att avla, utbilda eller utveckla. Homogena massor kanske är bra för status quo, sure, utveckling nej. Landet vars president diskuteras här har sin grund i mångkultur. Deras (precis som våra) stora företag och utbildningsväsen lever på mångkultur. Sparkar trumpens administration nu ut alla illegala så får dom väl se vad som händer när de har otaliga vakanser på lågbetalda jobb helt plötsligt.

Jag har aldrig riktigt förstått var den här föreställningen att mångkultur är nyttigt för framsteg kommer. Det långt mer homogena USA som landade på månen 1969 var definitivt inte sämre på utveckling än dagens djupt splittrade USA. Ej heller gjordes färre uppfinningar per capita, mindre sociala framsteg, eller vad vet jag för kriterier man kan ha för vad som är utveckling, i dåtidens Sverige än i dagens. Lider Japan och Kina idag av bristande utveckling, och tror du i så fall på fullt allvar att importen av hundratusentals afrikaner eller araber hade bidragit till att få igång utvecklingen?

För mig förefaller det vara en rent floskulös vanföreställning som bygger på irrelevanta argument, som här en helt meningslös jämförelse med incest, eftersom relevanta och hållbara argument saknas.

Citat:
vad gäller Sverige så är jag enig i att saker och ting inte fungerar som de bör. Sverige precis som många andra länder, inte bara i väst, står knähögt i ohållbara situationer som bara stiger… som är lätta att skylla på mångkultur. Enkla sanning är just det. Enkla. Men självklart är det en del av problemet, visst är det så. Men det är mer nyanserat…

Sverige trodde sig ha robusta system, lagar, regler som var tillräckliga när man öppnade portarna helt i tron om att det skulle rädda arbetsmarknaden och Sverige i förlängningen kanske funkade i teorin. Nu har vi kvittot på det. Vi står fortfarande med en åldrande befolkning, allt färre ska försörja fler.

Det är ju trevligt att du insett detta, men det här med att mångkultur "egentligen" är bra känns fortfarande som när kommunister säger att Sovjet "inte var riktig kommunism".

Har du något konkret exempel på ett samhälle som på ett tydligt sätt har gynnats av mångkultur i sig? Självfallet kan man tänka sig situationer, och någon gång måste de väl ha inträffat, där arbetskraftsinvandring kan vara en fördel och mångkulturen kommer på köpet, men då är det ju inte mångkulturen som gynnar utvecklingen. Ett fattigt östeuropeiskt land skulle exempelvis tillfälligt kunna gynnas av att importera några tusen indiska IT-tekniker. Jag tycker fortfarande inte att de borde göra det, av orsaker jag inte orkar gå in på, men det hade kunnat ge deras ekonomi en tillfällig boost.

Men inte en större tillfällig boost än att importera samma IT-tekniker från grannlandet eller få IT-utbildade expats att flytta hem, vilket är poängen här. När har någonsin mångkultur i sig självt varit positiv för ett avancerat samhälle?

Nu kommer ju inte Trump att göra slut på mångkulturen i USA tyvärr, men han lär väl i bästa fall minska den och i sämsta fall se till att den ökar långsammare än den hade gjort under Harris.
Citera
2024-11-08, 04:09
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Stoppa pressarna!
Extra nu på Aftonbladet;
Onlyfans-profiler rasar över valet!
🥳🤯🤡

(Nej ni får ingen länk till skitblaskan då det är en betalartikel.)
Citera
2024-11-08, 04:13
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Röstat fel och röstat fel. Folk röstar som de vill, det är demokrati. Argumentet mot demokrati i det här fallet är att genomsnittlige väljaren gör oinformerade beslut.

Oh han är charmig, det blir säkert bra. Äsch hennes skratt är hemskt, hon blir nog en dålig ledare. Sakpolitiken har inte den plats den bör.
Det är nog du som inte är informerad i sakfrågorna. Väljare tenderar att gå på de hårda frågorna, "whats in it for me" så att säga. Vilket de gjorde med all tydlighet i detta val.
Citera
2024-11-08, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
mångkultur
"Mångkultur" är ett väldigt vitt begrepp. Tips: Klargör vilka olika kulturer ni pratar om, så blir samtalet mer givande.
Citera
2024-11-08, 05:56
Medlem
Det roliga var ju att följa valvakan på både svt och tv4, dom ska ju vara så "oberoende" och "opartiska", snacka om att läpparna hängde på samtliga när Trump drog iväg

Ingen blev ju direkt förvånad över att Trump vann, iaf inte av vi som har något bakom pannbenet. Skulle ju vara konstigt om han inte vann med tanke på att hans rival är en korrupt åklagare och hennes eftersattare skiter ner sig offentligt när han träffar andra stormakters ledare.
Citera
2024-11-08, 06:00
Medlem
Man kan vara emot en mångetniskt sörja där invånarna inte kan komma överens eller kämpa emot gemensamma mål, därför att de saknar en gemensam grund och är allt för olika vad gäller historia, visioner, kultur osv.
Det är inte det samma som att man är för en total isolering när det kommer till kulturella influenser, influenser som man tar till sig utifrån och sedan förädlar efter sin egen särart (se Taccofredag).

Men man kan som så många före mig konstaterat, importera receptet på pizza utan att importa hela världens pizzabagare.
Citera
2024-11-08, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Kan bli så om han inte får republikanerna med sig. Vi har många krigshetsande republikaner som är köpta av krigsindustrin. Obama lovade fred när han kandiderade för första gången. Väljare var less på Bush administrationens krig. Resultatet har vi.
Ja, vi får hoppas de vill stoppa kriget.
Putin har gratulerat trump, så det är ett bra tecken.
Citera
2024-11-08, 06:21
Medlem
Jofs avatar
Trump och Jimmie? Kompisar, politiskt?
Citera
2024-11-08, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Trump och Jimmie? Kompisar, politiskt?
Om inte annat kan de ju finna varandra i sina idéer om Israel first.
Citera
2024-11-08, 06:57
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Om inte annat kan de ju finna varandra i sina idéer om Israel first.
Israel först alltså? Har dålig koll på SD men som en dumbom trodde jag det var ett enfrågeparti med möjligen nåt enstaka utspel om att bensinen ska kosta som på Tage Erlanders tid. Man tittar bort en sekund och så har SD helt släppt invandringen och istället gått all in på kibbutzrörelsen och Klezmermusik. Den såg man inte komma. När flyttar Jimmy?
Citera
2024-11-08, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Israel först alltså? Har dålig koll på SD men som en dumbom trodde jag det var ett enfrågeparti med möjligen nåt enstaka utspel om att bensinen ska kosta som på Tage Erlanders tid. Man tittar bort en sekund och så har SD helt släppt invandringen och istället gått all in på kibbutzrörelsen och Klezmermusik. Den såg man inte komma. När flyttar Jimmy?
Han och resten av ledningen har väl redan varit över, hurivida det gjorts klart med boende och om de har sina förhudar intakta är än så länge höjt i dunkel.
Citera
2024-11-08, 07:19
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Han och resten av ledningen har väl redan varit över, hurivida det gjorts klart med boende och om de har sina förhudar intakta är än så länge höjt i dunkel.
Ja men då så. Ett politikerbesök i främmande land är allt bevis jag behöver. Låter också troligt att dom konverterat till judendom, hört att äldre farbröder som reser utomlands i grupp ofta blir pålurade religion. Eller jag kanske blandar ihop det med timesharelägenheter förresten?

Fan också, reste inte Ulf till Wien nyligen? Austria first alltså. Dags att vänja sig vid knödel och att prata tyst om vad farfar gjorde under kriget I guess?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in