2024-11-07, 22:13
Medlem
Jailhouserocks avatar
Felskrivet.

Svaret är sannolikt att folk misstänker inkvotering
Citera
2024-11-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Du är ju fullständigt historielös. Transexualism är ju gammalt som gatan, Hijras i Indien t. ex har ju funnits åtmistonde sedan 1200-talet. Att hävda att det är nått nytt är således tämligen befängt.

Jävligt bra trådstart för övrigt, har också funderat på detta. Det har ju blivit helt absurd hur överanvänt begreppet blivit och att man nu främst hittar snöflingor bland woke-gastande althöger som tagit över PK-gängets tidigare roll som lättkränkta och griniga töntar.

Jo visst, och det fanns kastratsångare också.

Men du kan väl inte på allvar förneka att den nuvarande transrörelsen är en modern skapelse?

Och det handlar ju inte om att de du kallar "althöger" blir upprörda över ord och uttryck så som "PK-gänget" blir. Det handlar om att det inte är speciellt trevligt att leva i ett samhälle där förvirrade barn, ofta med diagnoser, blir lurade till att vilja stympa sina kroppar.

(De som nöjer sig med att klä sig i det motsatta könets kläder, sminka sig, osv. har jag naturligtvis inte några problem med. Varför skulle någon bry sig om det? Jag syftar alltså på de som vill skära i barn och ungdomar med diagnoser.)
Citera
2024-11-07, 22:22
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Så tja, vad är drömsamhället för er när det gäller film och spel?

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.

Proportionerlig representation tycker jag är bra. Sen undviker man att det onormala står i fokus. Så om 1/10 är gay kan det vara så i filmerna med, men man behöver inte trycka ner deras beteende i halsen på de som inte tycker om det. Vill man göra en gayfilm kan man göra det med det uttalade målet att de som ser filmen vill ha detta. Inte stoppa in 9/10 avarter i en vanlig actionrulle.
Citera
2024-11-07, 22:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Exakt så!

Om du trodde att filmindustrin numera var illa och woke så är det ingenting mot hur spelindustrin är. Här kan du få se ett exempel på hur "kvinnor" ser ut i moderna spel:
https://x.com/stillgray/status/1668231868964286464

Vem ska detta tilltala egentligen? Män tilltalas absolut inte och jag kan inte tänka mig att kvinnor är särskilt intresserade av att lägga ned en 50 timmar på att spela som henne. Det tilltalar inte någon - vare sig män eller kvinnor.

Men HUA! Hon är till och med fulare än kvinnor som man ser på gatan i verkligheten. Det där lär inte sälja i många exemplar.
Citera
2024-11-07, 22:24
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jo visst, och det fanns kastratsångare också.

Men du kan väl inte på allvar förneka att den nuvarande transrörelsen är en modern skapelse?

Och det handlar ju inte om att de du kallar "althöger" blir upprörda över ord och uttryck så som "PK-gänget" blir. Det handlar om att det inte är speciellt trevligt att leva i ett samhälle där förvirrade barn, ofta med diagnoser, blir lurade till att vilja stympa sina kroppar.

(De som nöjer sig med att klä sig i det motsatta könets kläder, sminka sig, osv. har jag naturligtvis inte några problem med. Varför skulle någon bry sig om det? Jag syftar alltså på de som vill skära i barn och ungdomar med diagnoser.)

Att problematisera transrörelsen är en sak (jag har själv en del invändningar mot denna), att ropa WOKE för att en karaktär är svart är en helt annan. Filmer som är "woke" (dvs innehåller bögar, miffon, svarta, kvinnor i mansyrken osv ja allt är ju fan woke tydligen) kan vara bra och dåliga i konstnärlig synpunkt precis som "icke-woke"-filmer kan vara bra och dåliga. Det är så jävla trött syn på kultur från båda håll (PK och nyhögern) att det "wokea" innehållet skall avgöra om det är bra kultur eller inte, otroligt trött.
Citera
2024-11-07, 22:30
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Fast det har alltid (iaf sen efter 60-talet) varit vanligt med negrer i amerikansk film eftersom de är en stor del av USAs befolkning. Är de då inte i sitt naturliga habitat? Jag menar, Seven är en fantastisk film trots att polisen spelas av Morgan Freeman som är svart.

jo, och det är också rimligt att tro att en amerikansk snut är neger. mindre rimligt att lilla sjöjungfrun eller bridgerton-ensamblen är det.
Citera
2024-11-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Att problematisera transrörelsen är en sak (jag har själv en del invändningar mot denna), att ropa WOKE för att en karaktär är svart är en helt annan. Filmer som är "woke" (dvs innehåller bögar, miffon, svarta, kvinnor i mansyrken osv ja allt är ju fan woke tydligen) kan vara bra och dåliga i konstnärlig synpunkt precis som "icke-woke"-filmer kan vara bra och dåliga. Det är så jävla trött syn på kultur från båda håll (PK och nyhögern) att det "wokea" innehållet skall avgöra om det är bra kultur eller inte, otroligt trött.

Jag tror inte att någon kallar bra filmer med svarta huvudpersoner för woke.
Snuten i Hollywood är ju en klassiker till exempel.

Det som är woke och som många avskyr är ju när t.ex. Disney gör nyinspelningar av gamla filmer och man vet redan innan man sett reklamen att de har ändrat huvudpersonerna till svarta. För det gör de alltid. Det tycks till och med vara huvudorsaken till att de gör nyinspelningen.

Eller när det är en film om en liten by på landet i Europa för flera hundra år sedan och runt hälften är svarta och några är asiater och de fysiskt starkaste krigarna är kvinnor. Det blir ju bara löjligt.

Jag tvivlar på om en film kan vara woke och bra samtidigt.

En film kan ha ett vänsterbudskap eller ett antirasistiskt budskap eller vara politiskt korrekt och samtidigt vara bra. Men woke? Jag tvivlar. För mig känns wokefilmer som att de föraktar tittarna. Det kan inte bli bra.
Citera
2024-11-07, 22:51
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag tror inte att någon kallar bra filmer med svarta huvudpersoner för woke.
Snuten i Hollywood är ju en klassiker till exempel.

Det som är woke och som många avskyr är ju när t.ex. Disney gör nyinspelningar av gamla filmer och man vet redan innan man sett reklamen att de har ändrat huvudpersonerna till svarta. För det gör de alltid. Det tycks till och med vara huvudorsaken till att de gör nyinspelningen.

Eller när det är en film om en liten by på landet i Europa för flera hundra år sedan och runt hälften är svarta och några är asiater och de fysiskt starkaste krigarna är kvinnor. Det blir ju bara löjligt.

Jag tvivlar på om en film kan vara woke och bra samtidigt.

En film kan ha ett vänsterbudskap eller ett antirasistiskt budskap eller vara politiskt korrekt och samtidigt vara bra. Men woke? Jag tvivlar. För mig känns wokefilmer som att de föraktar tittarna. Det kan inte bli bra.

Ett exempel som nyhögern typ fått utbrott, gråtit och gnällt över är The tragedy of Macbeth med Denzel Washington (svart) spelar Macbeth. Otrolig skådespelarinsats och en tolkning långt bättre än många althögerkorrekta med sedvanliga vita Macbeths.

Jag håller inte heller med om att det bra gnälls på sånna uppenbara ultrawokegrejer, ta The last of us som nämnts tidigare som ett exempel som från början har med lesbianer, bögar och svarta, ändå blev det ett jävla liv när serien kom (som är rätt bra för att vara en tv-spelsbaserad serie). Bögavsnittet är också rent kulturkvalitemässigt/skådespelarmässigt det bästa i hela serien. Eller när filmer som handlar om bögar och svarta osv (ex moonlight) vinner priser, då blir det ett jävla liv i den sfären också.
Citera
2024-11-07, 22:57
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Alla uppskattar en bra historia, om den på ett trovärdigt sätt kan införliva en enbent negroid kvinna så är jag all for it.
Det är när man försöker tvinga ner fyrkanten i det runda hålet... som det plötsligt blir woke och äckligt.

Spelar man ett spel eller ser en film som utger sig för att t ex. utspela sig under nordisk vikingatid, så vill man inte se en stor jävla negerviking komma där och göra klickljud.
Citera
2024-11-07, 22:59
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Alla uppskattar en bra historia, om den på ett trovärdigt sätt kan införliva en enbent negroid och kvinnlig dvärg, så är jag all for it.
Det är när man försöker tvinga ner fyrkanten i det runda hålet och låter det gå ut över storyn som det blir woke och äckligt.

Spelar man ett spel eller ser en film som utger sig för att t ex. utspela sig under nordisk vikingatid, så vill man inte se en stor jävla negerviking komma där och göra klickljud.
Senast redigerad av HyperboreanCREW-14 2024-11-07 kl. 23:02.
Citera
2024-11-07, 23:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nått som stör mig är alla dessa historieförfalskningar. Jag vill inte se negrer skutta runt i Kattegat på 800 talet till exempel.
Citera
2024-11-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Så tja, vad är drömsamhället för er när det gäller film och spel?

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.

Om 2-3 % av befolkningen är homosexuell är det också rimligt att 2-3% av karaktärer i filmer är det. Dock är det ju i regel inte 100 karaktärer i en film, så när då i princip varje film ska ha "representantion" av minoriteter blir det helt skevt.

Något annat mycket märkligt med woke är att vita män (om de inte bög/trans/övrigt) alltid ska tryckas ner och framställas som korkade, lipsillar, kriminella osv.

Nått annat märkligt fenomen är att sexscener numera nästan uteslutande går ut på att mannen ger kvinnan oralsex (men absolut inte tvärtom, hemsk tanke) enbart, ev lite vanlig knull, men i regel inte.

Film och serier som är lite mer som i verkligheten vore bättre, vilket man får om man väljer bort mainstream utbudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in