2024-11-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Wokeism borde ju helt klart klassas som en lättare mental störning..
Numera får ju psykfall göra som de vill, förut kunde man låsa in de och slänga nyckeln men nu ska de bestämma och synas överallt. Det var ännu bättre förr under medeltiden, då samlade man ihop de varje år och la de på en gammal båt som man skickade ut i havet. Problemet löst.
Citera
2024-11-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Så tja, vad är drömsamhället för er när det gäller film och spel?

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.

Woke kan inte respektera andra åsikter, det är definitionen då de är hjärntvättade ideologiskt styrda människor.
Samma typ som blev islamist om de fötts i Mellanöstern.

End Game är total utrotning av denna anti-demokratiska skit som blivit Nazism 2.0

Förstår du inte detta är du Woke och Vänsterextrem, också en del av definitionen.

Sluta ljug att du är "höger". Finns ingen där 2024 som inte förstår allt detta.

Demokratin har aldrig hotats så hårt sedan vänsterns naziexperiment gick av stapeln.
Citera
2024-11-07, 21:35
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Woke kan inte respektera andra åsikter, det är definitionen då de är hjärntvättade ideologiskt styrda människor.
Samma typ som blev islamist om de fötts i Mellanöstern.

End Game är total utrotning av denna anti-demokratiska skit som blivit Nazism 2.0

Förstår du inte detta är du Woke och Vänsterextrem, också en del av definitionen.

Sluta ljug att du är "höger". Finns ingen där 2024 som inte förstår allt detta.

Demokratin har aldrig hotats så hårt sedan vänsterns naziexperiment gick av stapeln.

Det är också väldigt woke att påstå att covid var farligt och vaccin bra.
Citera
2024-11-07, 21:36
Medlem
Citat:
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.
Varför ska alla delar av en befolkning ”representeras” hela tiden, i alla sammanhang, är det en mänsklig rättighet? Och vad är en ”stereotyp”, om man låter en same fösa renar i en film har man gjort sig skyldig till en stereotypiskt rollbesättning då? Om rörmokare nu råkar vara vita män är det rimligt att de är det i film och tv också.
Som det är nu kan man lätt få intrycket att hälften av Sveriges befolkning är svarta, inte minst i reklamen.
Citera
2024-11-07, 21:44
Medlem
Man vet intuitivt när något är genuint och när något är tillgjort utifrån en ideologisk agenda. Folk vill inte ha det ideologiska påprackat på sig när de spelar spel eller tittar på film. Det förstör allt.
Citera
2024-11-07, 21:44
Medlem
Merwinnas avatar
Men alltså, de flesta av oss jobbar och har varken obegränsat med fritid för att titta på film, eller obegränsat med pengar för att gå på bio eller köpa filmer från olika filmtjänster. Därför väljer man såklart, när man sjunker ner varför datorn för att se en film innan man måste gå och lägga sig, något som är njutbart FÖR EN SJÄLV. Filmen är ju till syvende och sidst till för tittarna, konsumenterna, och inte för några "grupper" i samhället som ska "känna sig representerade". Och marknadsekonomi råder fortfarande, det vill säga människor köper det som de vill ha, även om vissa kommunister kanske inte tycker att det ska vara så...

Man tittar på det som ger en något, och det är ju oftast någon välberättad historia där det gärna får vara action och spänning alternativt drama med välskriven dialog, och någon snygg karl att titta på, som spelar en sådan man som man kan beundra och känna lite oskyldigt pirr inför! Män vill på samma sätt se söta, mjuka, sexiga, feminina kvinnor, som de kan fantisera lite om... Och det är väl inget fel med det?

Varför skulle man plåga sig med att titta på något möööörkt och djuuupt drama som handlar om lesbiska kvinnor, transmän och dvärgar och dessas respektive problem, kvinnor i manliga roller (helikopterpilot, FBI-agent, sjökapten...), när det inte ger en något? Och dessutom betala för skiten? Krav har man ju på sig ändå så att det räcker, den lilla tiden man har till fantasikonsumtion kan ju inte också den vara en plikt, ett tvång.

Dataspel pysslar jag inte med, men jag kan tänka mig att det är samma där: att killar gärna vill "vara" en Thor-liknande gestalt, som är allt som de inte kan vara i verkligheten - varför skulle de vilja vara en handikappad homosexuell man? Och de vill interagera med kvinnor som är vackra och har välsvarvade kroppar... när de kanske aldrig kommer på mindre än 10 meters avstånd av en sådan tjej på dagarna. Det är väl inte konstigt?
Citera
2024-11-07, 21:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför ska alla delar av en befolkning ”representeras” hela tiden, i alla sammanhang, är det en mänsklig rättighet? Och vad är en ”stereotyp”, om man låter en same fösa renar i en film har man gjort sig skyldig till en stereotypiskt rollbesättning då? Om rörmokare nu råkar vara vita män är det rimligt att de är det i film och tv också.
Som det är nu kan man lätt få intrycket att hälften av Sveriges befolkning är svarta, inte minst i reklamen.

Men exakt. Halva Sveriges befolkning är svarta, öppet homosexuella par är väldigt vanliga och förekommer på varenda arbetsplats och i varenda vänkrets, ofta dubbelt upp till och med (ett par män och ett par kvinnor), hälften av alla piloter, officerare, sjöbefäl (men inte vanliga matroser av någon anledning), privatdetektiver, ingenjörer, fysiker, astronomer, geologer o.s.v. är kvinnor... Så ser ju inte verkligheten ut.
Citera
2024-11-07, 22:00
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

The message
https://www.youtube.com/watch?v=lndcAUvlup8
Citera
2024-11-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men alltså, de flesta av oss jobbar och har varken obegränsat med fritid för att titta på film, eller obegränsat med pengar för att gå på bio eller köpa filmer från olika filmtjänster. Därför väljer man såklart, när man sjunker ner varför datorn för att se en film innan man måste gå och lägga sig, något som är njutbart FÖR EN SJÄLV. Filmen är ju till syvende och sidst till för tittarna, konsumenterna, och inte för några "grupper" i samhället som ska "känna sig representerade". Och marknadsekonomi råder fortfarande, det vill säga människor köper det som de vill ha, även om vissa kommunister kanske inte tycker att det ska vara så...

Man tittar på det som ger en något, och det är ju oftast någon välberättad historia där det gärna får vara action och spänning alternativt drama med välskriven dialog, och någon snygg karl att titta på, som spelar en sådan man som man kan beundra och känna lite oskyldigt pirr inför! Män vill på samma sätt se söta, mjuka, sexiga, feminina kvinnor, som de kan fantisera lite om... Och det är väl inget fel med det?

Varför skulle man plåga sig med att titta på något möööörkt och djuuupt drama som handlar om lesbiska kvinnor, transmän och dvärgar och dessas respektive problem, kvinnor i manliga roller (helikopterpilot, FBI-agent, sjökapten...), när det inte ger en något? Och dessutom betala för skiten? Krav har man ju på sig ändå så att det räcker, den lilla tiden man har till fantasikonsumtion kan ju inte också den vara en plikt, ett tvång.

Exakt så!

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dataspel pysslar jag inte med, men jag kan tänka mig att det är samma där: att killar gärna vill "vara" en Thor-liknande gestalt, som är allt som de inte kan vara i verkligheten - varför skulle de vilja vara en handikappad homosexuell man? Och de vill interagera med kvinnor som är vackra och har välsvarvade kroppar... när de kanske aldrig kommer på mindre än 10 meters avstånd av en sådan tjej på dagarna. Det är väl inte konstigt?

Om du trodde att filmindustrin numera var illa och woke så är det ingenting mot hur spelindustrin är. Här kan du få se ett exempel på hur "kvinnor" ser ut i moderna spel:
https://x.com/stillgray/status/1668231868964286464

Vem ska detta tilltala egentligen? Män tilltalas absolut inte och jag kan inte tänka mig att många kvinnor är särskilt intresserade av att lägga ned en 50 timmar på att spela som henne. Det tilltalar inte någon - vare sig män eller kvinnor.
Senast redigerad av Reiwa 2024-11-07 kl. 22:23.
Citera
2024-11-07, 22:06
Medlem
mendokses avatar
"Woke" är dåligt för att det går emot naturen och därför blir filmer, spel, serier o.s.v. bara en massa smörja utan riktigt innehåll som faktiskt talar till den mänskliga själen.

Att ha svarta människor eller kvinnor i roller är såklart inte nödvändigtvis dåligt, men då måste de passa in i sammanhanget.
Woke-kulturen har gjort att man trycker in dem där de inte passar, t.ex. en massa svarta alver, dvärgar och hober i Rings of Power vilket är helt ologiskt och opassande.
Eller som att man har massa kvinnliga soldater i spel vilket är väldigt orealistiskt. T.ex. Battlefield 5 som är ett spel som utspelar sig under andra världskriget men det springer runt kvinnliga soldater överallt. Inlevelsekänslan förstörs helt.

I grunden handlar woke/kulturmarxism/modern progressiv ideologi om att man ser världen som uppdelad i förtryckare och förtryckta där män förtrycker kvinnor, vita förtrycker icke-vita och speciellt svarta, rika förtrycker fattiga, vackra förtrycker fula, heterosexuella förtrycker homosexuella, cis-personer förtrycker transpersoner, starka förtrycker svaga o.s.v. Och sedan ställer man sig på den förtrycktas sida i denna "kamp" och försöker jämna ut skillnaderna.

Problemet är att verkligheten består av naturliga hierarkier och det är inget fel med det och inget som heller går att bli av med.

Alla woke-berättelser blir smörja och alla karaktärer blir icke-trovärdiga för de går helt enkelt emot mänsklig natur och sanning.
Citera
2024-11-07, 22:08
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:

Vad är det för folk med handikapp du ser representerade i media?
Citera
2024-11-07, 22:11
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Transsexuella fanns i stort sett inte tidigare. Att de finns nu för tiden är för att den livsstilen har hårdlanserats i just woke-populärkulturen.

Du är ju fullständigt historielös. Transexualism är ju gammalt som gatan, Hijras i Indien t. ex har ju funnits åtmistonde sedan 1200-talet. Att hävda att det är nått nytt är således tämligen befängt.

Jävligt bra trådstart för övrigt, har också funderat på detta. Det har ju blivit helt absurd hur överanvänt begreppet blivit och att man nu främst hittar snöflingor bland woke-gastande althöger som tagit över PK-gängets tidigare roll som lättkränkta och griniga töntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in