2024-11-07, 21:46
Medlem
TröttSvensks avatar
Vanligaste tricket är att vara två, nr 1 skannar och betalar, blir det koll så står nr 2 lite bortom nr 1 och går iväg och lämnar vagnen med oskannat.
Blir det ingen koll så snackar man med varandra och ser ut att höra ihop och lämnar tillsammans.
Andra tricket är att lägga oxfilen längst ner i påsen såklart.
Hade jag butik så skulle jag inte ha självskanning, det är ett som är säkert.

Sen är ju folk otrevliga av naturen, minns en händelse när jag själv höll på att betala min självskanning. En gubbe fick kontroll, han hade en rågad kundvagn.
Han börja lite smått att gnälla på den typ 19 åriga kassörskan för att sakta men säkert höja tonläget i samma hastighet som hans ansiktsfärg blev rödare och rödare.
Nu får man ju faktiskt acceptera att det blir avstämning ibland, men han gapa och skrek så kassörskan blev rädd och börja gråta.
Då gick jag dit och fråga vad fan han höll på med, han ryckte tag i mig och sa att jag skulle dra åt helvete.
Han fick åka patrullbil därifrån trots att hans varor faktiskt stämde.
Citera
2024-11-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
så länge dom kör med idiotin självscanning så får dom skylla sig själva.

bästa vore om så många började stjäla att dom var tvugna att sluta med det.

Självscanning ju som att be om problem.

Det värsta är när man sköter sig, har en jävla massa varor, blir ”rutinkontrollerad” och får ställa sig och packa upp alla färdigpackade varor, scannade i en kassa, och får sen inte heller nån hjälp att packa ner det igen efteråt. Jag fattar att folk börjar snatta efter det.
Citera
2024-11-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Det kan förekomma, men också att s k butikskontrollanter (vilket är civila väktare) går runt i butiken och ”spelar kunder”. Om en snattare upptäcks grips personen direkt om det finns grund till det (t ex preparerad väska), annars hålls personen under uppsikt och grips efter att kassalinjen passerats, varpå polis tillkallas.

Butikskontrollanter har tjänsteleg, batong, skyddsväst och fängsel likt en vanligt väktare.

Du får väl inte gripa folk i butiken?
Vid kassan blir det ju tydligt om man tänker betala eller inte, men före det så finns väl inga regler för hur man ”måste” göra med varorna, i fickor, väskor, påsar, kundvagnar?
Citera
2024-11-07, 22:15
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Så kött blivit så dyrt att det går fylla en vagn och det kostar drygt 14000 kr...

Iallafall, vad är det här för typ som tror att man bara kan göra sådär utan att bli uppmärksammad?

Fyller man den med falukorv blir det runt 300 kg så det borde uppmärksammas.
Citera
2024-11-07, 22:21
Moderator
Mappings avatar
Mängder med inlägg raderade och varningar utdelade. Skärpning och håller er till ämnet, och sluta att föra allmänna diskussioner om självscanning och att använda tråden som chatfunktion.
/Mod
Citera
2024-11-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Vanligaste tricket är att vara två, nr 1 skannar och betalar, blir det koll så står nr 2 lite bortom nr 1 och går iväg och lämnar vagnen med oskannat.
Blir det ingen koll så snackar man med varandra och ser ut att höra ihop och lämnar tillsammans.
Andra tricket är att lägga oxfilen längst ner i påsen såklart.
Hade jag butik så skulle jag inte ha självskanning, det är ett som är säkert.

Sen är ju folk otrevliga av naturen, minns en händelse när jag själv höll på att betala min självskanning. En gubbe fick kontroll, han hade en rågad kundvagn.
Han börja lite smått att gnälla på den typ 19 åriga kassörskan för att sakta men säkert höja tonläget i samma hastighet som hans ansiktsfärg blev rödare och rödare.
Nu får man ju faktiskt acceptera att det blir avstämning ibland, men han gapa och skrek så kassörskan blev rädd och börja gråta.
Då gick jag dit och fråga vad fan han höll på med, han ryckte tag i mig och sa att jag skulle dra åt helvete.
Han fick åka patrullbil därifrån trots att hans varor faktiskt stämde.

Det där gamla knepet fungerar inte längre eller det fungerar 1 eller 2 ggr sedan har de satt upp dig på bevakningslistan tills du gör ett misstag och så åker du dit på allt.

Är några sådana fall som kommer upp nu och då i media där man kör med att ha en vagn med skannade varor och en annan vagn med oskannade varor som man alt lämnar ifrån sig eller tar med sig beroende på om det blir avstämning eller ej.
Citera
2024-11-07, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du får väl inte gripa folk i butiken?
Vid kassan blir det ju tydligt om man tänker betala eller inte, men före det så finns väl inga regler för hur man ”måste” göra med varorna, i fickor, väskor, påsar, kundvagnar?

Jodå, läste du inte vad jag skrev? Om det finns grund till det, t ex en stöld-preparerad väska. Det finns även andra omständigheter som kan avgöra utan att gå in i detalj.

Den avgörande skillnaden är att ringa stöld (snatteri) inte är ett försöksbrott (det krävs att det fullbordas), medan försök till stöld (av normalgraden) är ett brott.

Går du då in i en butik med en stöld-preparerad väska och t ex verktyg som används för att ta bort larm, så kan du gripas redan på försöksstadiet. Värdet på varorna du tänkt stjäla har då ingen betydelse.
Citera
2024-11-07, 23:55
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetquq
Vem som helst har ju rätt att göra ett envarsingripande

Bara om brottet har fängelse på skalan va?
Citera
2024-11-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Tornby ligger i Linköping, inte Norrköping.

Måste ju också vara en efterbliven jävel som stjäl falukorv, när man kan sno oxfilé.
Nja, hon trodde kanske att hon skulle klara sig med lite billigare grejer och att betala en del.

Men håller med att hon måste ha nån störning. Bara att lasta famnar fullt med varor i vagnen och med tiotals kilo i kött, om inte ännu mer och hopas på att klara sig. Bara oxfilé hade redan vägt mellan 30 och 50 kg beroende på priset.
Citera
2024-11-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Jodå, läste du inte vad jag skrev? Om det finns grund till det, t ex en stöld-preparerad väska. Det finns även andra omständigheter som kan avgöra utan att gå in i detalj.

Den avgörande skillnaden är att ringa stöld (snatteri) inte är ett försöksbrott (det krävs att det fullbordas), medan försök till stöld (av normalgraden) är ett brott.

Går du då in i en butik med en stöld-preparerad väska och t ex verktyg som används för att ta bort larm, så kan du gripas redan på försöksstadiet. Värdet på varorna du tänkt stjäla har då ingen betydelse.

Jag tänkte mer på om du stoppar något i fickan.
Citera
2024-11-08, 00:36
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Hur får man ens plats med kött för 14 000 hemma? Sjuka mängder ju.

Kanske inte skulle ha det hemma? Kanske skulle sälja.
Men jag kan nog komma upp i ganska många tusenlappar om jag börjar gå igenom allt kött i frysen.
Säg att oxfilen kostar 500kr kg. Det är "bara" 28 kg, det kan du få plats med i en kyl. Men lite tråkigt med sås mycket.

Låter mer som det var påväg till en restaurang för att säljas vidare.
Citera
2024-11-08, 01:28
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Hur får man ens plats med kött för 14 000 hemma? Sjuka mängder ju.

Man säljer det från bakluckan till andra tattare för 10 000 på 3 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in