Gement hoppades de samlade medierna med övertygelse att den senildemente gubbstruttens efterträdare skulle vinna valet utan några större ansträngningar, men tydligen valde folket även bort den vimsige och falska Harris. Kanske för att hon utöver sitt stöd och sina insatser för fortsatt krigande, mest framstått som en tillgjord kändis inbjuden till fruntimmerskanapén hos Oprah för att filosofera kring västvärldens för det mesta inbillade "orättvisor" och som tror att man kan fnissa bort besvärliga frågor så länge man har rätt kön och bakgrund. Jag har absolut inget emot en kvinnlig president, men Harris vore definitivt inte mogen uppdraget.
En intressant iakttagelse är att trenden visar att fler och fler minoriteter väljer bort Demokraterna, så inte ens det är något de kan flexa med längre. Många minoriteter har av tradition ytterst svårt att stödja en kandidat som öppet stödjer etnisk rensning och folkmord på urinvånare, så Demokraternas stöd till Israels härjningar i Mellanöstern har sannerligen bitit dem i arslet med facit i hand eftersom minoriteter av alla etniciteter sällan ställer sig bakom kolonialmaktens och imperialismens sida oavsett vilka konflikten berör i detalj.
Kanske mest avgörande är att fattigdom och kriminalitet givetvis drabbar minoriteterna hårt och Bidenadministrationen inte lyft ett finger för att hjälpa sin egen befolkning. Istället har man öst pengar över Israel och Ukraina.
Kriget i Ukraina under Biden och Harris har aldrig haft någon uppgörelse om varaktig fred i sikte men istället verkar man beslutsamt ha lobbat för att kriget ska fortgå till sista man har stupat, och givetvis med amerikanska skattebetalare som står för notan.
Folket har sagt sitt och vill nu att amerikanerna ska fokusera på sig själva. Det är ett nyktert och klokt val som man givetvis får respektera. För egen del spår jag en lugnare värld och bättre förutsättningar för fred och balans med Trump än med Demokraterna som garanterat hade fortsatt att göda det militärindustriella komplexet och tillfredsställa privata aktörer framför det amerikanska folket.
Trump har mycket att städa upp men jag tror han kan göra enorm skillnad.