2024-11-06, 23:07
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ta och titta på embryo och vad det innebär. Sen ska du titta på laboratorium med IVF vad det innebär.
Det är väl fortfarande okej i USA med IVF? Eller tänker Trump att det är försök till mord?

Trump har inte uttryckt några starka åsikter kring abort såvitt jag vet. Själv tycker jag att IVF är okej eftersom syftet är att skapa liv, De par som använder sig av IVF hade förmodligen inte kunnat skapa barn på naturlig väg.
Citera
2024-11-06, 23:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfSWE
Jo men en gammal hund kommer ihåg sina gamla tricks. Lite som med ryssen faktiskt
Må så vara. Jag tror dock inte Ryssland är ute efter ett Sovjetunionen 2.0.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Japp Trump lyckades redogöra för andra sidans lögner och inkompetens, jag håller med dig.

Det är gött att vinna 🙂

Absolut, helt utan lögner också. Verkligen.

Där är en person som absolut inte spyr ur sig lögner om vart annat. Inte alls. Nej nej.

Kul att du ser dig som en del av vinnarlaget. Tråkigt att du, likt oss andra, är en faktisk förlorare till följd av det. Men kul att du är glad vart fall.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog
Nja, detta chockade faktiskt mig när jag försökte hitta fakta (inte helt enkelt). Detta var vad jag kom fram till.

Det finns några delstater där man inte har någon tidsgräns eller krav på medicinska skäl för att göra abort. När man ör i tredje och fjärde trimestern så sker aborten genom att man sätter igång förlossningen. Om det då föds ett livsdugligt barn så skall det enligt någon ”lag”, vars namn jag inte minns, har rätt till medicinsk vård. Det finns dock exempel på att detta inte alltid skett i dessa delstater utan att barnet tillåtits att dö.

Med detta sagt så ska man komma ihåg att de flesta sena aborter sker av medicinska skäl. Så exemplen är väldigt få, men finns ändå.
För att återgå till valet så såg jag detta nyss.
Självaste abortkriget är igång.

"Aborttillägget i Florida misslyckas efter aggressivt motstånd av Ron DeSantis

Guvernören förde en aldrig tidigare skådad kampanj för att blockera ändringsförslag 4, som behövde 60 procents stöd för att godkännas."

" En klar majoritet av väljarna stödde ansträngningen, men den föll precis under tröskeln på 60 procent som den behövde för att passera."

" Resultaten skickade ett tydligt budskap till lagstiftarna att statens abortförbud är för extremt, sa en arrangör.

Tillägget, som kom in på valsedeln med stöd av 1 miljon Floridianer, skulle i praktiken ha ogiltigförklarat statens sex veckor långa abortförbud. Statens lag, som DeSantis drev igenom, förbjuder i praktiken alla aborter, eftersom människor ofta ännu inte vet att de är gravida vid sexveckorsgränsen. "

" Guvernören gick snabbt till sociala medier för att meddela resultaten. Han twittrade : "Med vallokaler nu stängda i Florida - ändringsförslag 3 har misslyckats. Ändring 4 har misslyckats."

https://theintercept.com/2024/11/05/florida-amendment-4-abortion-election-results/
Senast redigerad av develi 2024-11-06 kl. 23:15.
Citera
2024-11-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandiosaMexicana
Det enda folk gemensamt hatar mer än judar är tjejer/kvinnor speciellt styrande såna. Vi kommer aldrig få en kvinnlig president.

Vi kommer aldrig få en president alls så länge det är monarki.
Citera
2024-11-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Trump kommer lösa kriget i Europa på någon månads tid, var så säker. Vad är alternativet? Att vi ska fortsätta stötta Ukraina ekonomiskt år efter åt efter år efter år tills det inte finns några soldater kvar att strida mot Ryssland? Självklart är den enda lösningen att få ett slut på konflikt och kompromissa. Ukraina kommer bli tvungna att ge upp delar till Ryssland.
Så din tanke är att det är helt okej för en president att invadera ett grannland för man vill ha lite mera mark, kriga på tills dom tröttnar så att grannlandet blir tvunget att ge upp delar av sitt land? Om det är okej ja då kan han ju invadera vilket land som helst efter Ukraina, kör på tills dom tröttnar.
Citera
2024-11-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Har någon sett Biden de senaste månaderna?
Jag har fått för mig att han inte ens är tillräckligt vaken för att visas upp några sekunder på TV.

Nu skall Trump hålla i fyra år. Mycket jobb för en gammal man. Får se om han gaggar ihop som Biden. Än så länge verkar han rätt adekvat. Fast nog har han lite old man’s walk numera?
Citera
2024-11-06, 23:15
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Så din tanke är att det är helt okej för en president att invadera ett grannland för man vill ha lite mera mark, kriga på tills dom tröttnar så att grannlandet blir tvunget att ge upp delar av sitt land? Om det är okej ja då kan han ju invadera vilket land som helst efter Ukraina, kör på tills dom tröttnar.

Som USA & NATO gjorde i Libyen.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Det amerikanska folket och de sk eliterna har röstat om vem som ska bli president i 4 år. Det blev Trump, pga demokraterna först försökte med dementa Joe och sen hans kvinnliga vicepresident.

Jaha. Men vi bor i Europa? Är det inte ett problem att européerna är så beroende av storebror USA, vis sitter här som splittrade panelhönor och låter islam ta över och godhetsrunkar naivt styrda av ljusskygga intressen.

Nu kan SVT och Bonnier etc skylla allt dåligt på Trump i 4 år till. Perfekt!
Att ta itu med de verkliga problemen i Europa verkar för jobbigt och svårt.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Okej och okej, jag ser verkligheten för vad den är. Som sagt, vad är alternativet? Hur länge menar du att vi ska fortsätta stödja Ukraina? 5 år till? 10 år till? 100 år till?

Och till vilken nytta? 10 miljoner döda? 100 miljoner döda?
Citera
2024-11-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det är nog svårare för en maltes att åka över Medelhavet för abort i vart fall, men av någon anledning skall vi bara oroa oss över amerikanska svårigheter med aborter, inte europeiska. Borde inte det vara en valfråga i det europeiska låtsasparlamentet också?

Exakt, det finns bra mycket större problem än några få enstaka fall där läkare inte vågat hjälpa en kvinna med missfall pga av rädsla för att det finns oklarheter i vad en abort är. Som sagt så dör en massa folk i USA pga utebliven vård då läkare vägrar ta i dem då dem inte vågar riskera bli stämd eller fälld för nått. Jag så det är absolut inte en fråga som är isolerad till abort vid dem otroligt få fall där missfall och abort kommer i kläm rättsligt.

Jag vet faktiskt inte ens själv vars jag står i abort frågan, det är helt klart ett moraliskt dilemma och inte så jävla självklart som endel vill få det till. Typ i Sverige är ju tongångarna om man vill korta ner till typ 18 veckor "ta dig rätten att bestämma över kvinnors kroppar"

I västvärlden använder man abort istället för preventivmedel vilket jag inte tycker är ok. Samt tycker jag inte att vecka 22 är ok om vecka 23 sägs vara veckan då fostret kan överleva på egenhand.

Men förstår inte riktigt vad denna fråga har med Trumps vinst i valet att göra
Citera
2024-11-06, 23:16
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strejtvisus
Trist, de flesta verkar övertygade om att det är helt över för Ukraina nu.. tror ni också det? Men varför verkar Zelenskyy hålla en positiv ton?

Trump pratar en massa om ISIS men ryssar är på samma nivå

Är du intagen för tvångsvård? Annars rekommenderar jag attt du uppsöker psykakut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in