2024-11-02, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av Greatis
Du vet inte vad du pratar om! Är du Linda?

haha nej

Men däremot tror jag inte på alla skandaler (utom min egen)
Citera
2024-11-06, 20:30
Medlem
Nu händer det grejer!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-forvaltarskap
Citera
2024-11-06, 20:35
Citat:
Ursprungligen postat av Greatis
Nu händer det grejer!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-forvaltarskap

Väldigt bra, det är sjuka summor med skattepengar som rullar varje månad till företag som Optio som kan sko sig på individer med särskilda behov. Behov som skulle kunna mötas med en utökad förmyndarenhet med kommunanställda som gör det jobb som Optio tar betalt för.
Citera
2024-11-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av historieberattaren
Väldigt bra, det är sjuka summor med skattepengar som rullar varje månad till företag som Optio som kan sko sig på individer med särskilda behov. Behov som skulle kunna mötas med en utökad förmyndarenhet med kommunanställda som gör det jobb som Optio tar betalt för.
Instämmer till fullo!
Citera
2024-11-11, 12:48
Citat:
Ursprungligen postat av gurkan42
Linda Walegren är sjukskriven på obestämd tid. Det är lite kaos på Optio just nu, klienterna får en ny ställföreträdare, men denne har bara en fullmakt att företräda och föra talan för myndigheter, vilket innebär att den inte kan göra bank överföringar så Optio kommer eventuellt ansöka om att skjuta upp klienternas räkningar och hyror.

Linda Walegren är tillbaka på jobbet 25 November efter sin "sjukskrivning" Hoppas att alla hennes huvudmän har fått hjälp att begära byte till ny ställföreträdare. Samt att De berörda överförmyndarnämnderna ser över sina rutiner om att anlita skurkföretag som Optio.

Jag tycker att hon ska få en riktig brakstart när hon kommer tillbaka med att besvara begäran om entledigande på alla sina huvudmän.

Jag hoppas även att Therese i tråden har fått ett juridiskt ombud som kan företräda henne mot Linda och Optio.
Citera
2024-11-27, 08:23
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av historieberattaren
Linda Walegren är tillbaka på jobbet 25 November efter sin "sjukskrivning" Hoppas att alla hennes huvudmän har fått hjälp att begära byte till ny ställföreträdare. Samt att De berörda överförmyndarnämnderna ser över sina rutiner om att anlita skurkföretag som Optio.

Jag tycker att hon ska få en riktig brakstart när hon kommer tillbaka med att besvara begäran om entledigande på alla sina huvudmän.

Jag hoppas även att Therese i tråden har fått ett juridiskt ombud som kan företräda henne mot Linda och Optio.

Någon info om vad som sker?
Citera
2024-11-27, 08:52
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Någon info om vad som sker?

Linda håller avsevärt lägre profil än tidigare. Med lite hjärna så hade hon bytt jobb till något där hon inte har med människor att göra.

Människors liv borde aldrig sättas i händerna på företag som en vinstdrivande.
Citera
2024-11-29, 04:16
Medlem
En olycklig kombination av faktorer. Pappan blev dömd för att ha svurit mot tidigare förvaltaren i upprördhet & mamman kan lätt (medvetet) misstolkas som "aggressiv", ta t.ex. det hon säger i programmet och cherrypicka i textform så kan nog någon formulera henne som olämplig.

T.ex. i andra samtalet med förvaltaren, säger hon typ "att du skyndar dig får vi verkligen hoppas", det låter ganska passiv-aggressivt när hon hade kunnat formulera sig mer ödmjukt, jag är gammal & sjuk t.ex. Vilket är det hon menar men hon uttrycker sig klumpigt.

Sen verkar ju situationen fucked-up med förvaltare som snor människor för att plocka ut skattepengar.
Citera
2024-12-10, 08:59
Medlem
alfamisos avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...pakonventionen

"Fallet Therese överklagas med stöd av Europakonventionen."
Citera
2024-12-12, 19:05
Detta är en stor skandal men inte på grund av hur Optio skött ärendet utan hur UG hanterat det. De som träffat Therese, sett hur hon bodde och hur föräldrarna är vet att hon var tvungen att fly.
Hon fick äntligen en chans till ett nytt och eget liv utan att behöva kontrolleras. Detta vet UG eftersom att dom grävt i fallet, men eftersom att dom då möttes av en välmående Therese som inte alls passade in i deras narrativ och agenda vred dom på historien utan en enda tanke på vad dom utsätter henne för. Dom förstör hennes liv och inte helt osannolikt slutar detta med att hon tvingas tillbaka till sina narcissistiska föräldrar och allt jobb var förgäves. Stackars Therese som blev uppnosad av scoop-kåta ”journalister” säger jag.
Citera
2024-12-16, 08:41
Medlem
diseuses avatar
Den som är nyfiken på det rättsliga kan läsa själva överklagandet här:

https://centrumforrattvisa.se/wp-con...2024-12-10.pdf
Citera
2024-12-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servicedeskgirl
här ligger en hund begraven gällande medias granskning. Det kan jag lova er.

För det första får en förvaltare inte tvinga sin huvudman att fysiskt flytta. Förvaltaren kan ansöka om bostad och skriva på hyreskontrakt och så vidare.
Och ansöka om skyddad adress. Men ALDRIG mot huvudmannens vilja.

Jag har analyserat detta fall noga.
När UG hittar Therese så märker man nästan besvikelsen när UG inte träffar en kvinna som gråtandes saknar sina föräldrar.
Istället möts dom av en förståndshandikappad kvinna i en välstädad lägenhet som tycks må bra under hennes förutsättningar.

Mina teorier baserat på kunskap :

Therese levde i misär. Det var trångt. Det var osjälvständigt. Det var gapigt och skrikigt och smutsigt.
Mamman är skräpsamlare och detta fördes över på Therese som hade samling skit från olika återvinningsstationer också.
Förr eller senare skulle Therese ändå tvingas klara sig själv då föräldrarna är till åren kommna.
Man försökte stegvis få Therese mer självständig men motarbetades ständigt av de kontrollerande föräldrarna som ville isolera Therese för omvärlden.
Därför togs det något drastiska beslutet att låta Therese välja helt själv att lämna byhålan och de stolliga föräldrarna.

Detta är ett bevis vilken kraft samhället har när det gäller att hjälpa.
Synd att TV lägger sig i detta känsliga fall och är innne i det och fördärvar.

Kan lova er är att OM det låg en rättskandal bakom detta hade politkerna i nämnden agerat snabbt.
Men att fallet "tystas ned" beror såklart på att när fallet granskas hittar man inga fel.

Vilket skämt du är. Sluta skriva massa skit inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in