Då ytterligare en person precis valt att avsluta sitt liv i samband med publicering på Dumpen, aktualiseras frågan om Dumpens syfte, drivkraft och metoder.
Sara och Patrik, och deras anhängare och medarbetare/volontärer, vill såklart mena att allt de gör är i syfte att skydda barn från sexuella övergrepp. Det är i sig ett väldigt ädelt syfte.
Men om det var det verkliga enda syftet bakom Dumpen, och deras drivkraft endast var altruism, kärlek och omsorg, varför insistera på publicering av omaskade videos, personliga detaljer och detta insisterande på att de själva ska ta på sig att kontakta anhöriga och arbetsgivare och redogöra för personens förehavanden.
Det är såklart bra att göra allmänheten, och framförallt föräldrar, mer uppmärksamma på hur vanligt grooming och sexuella övergrepp är, och hur det ökat lavinartat i takt med digitalisering av samhället i stort.
Men som förälder som vill skydda mitt barn är det ju ganska ovidkommande för mig att se och känna till exakt vem förövaren är. Åtminstone jag tror knappast att en mosaik av bilder på förövare att hänga på kylskåpet hemma är det som ska rädda mina barn från att eventuellt bli utsatta.
Nej, jag kan tyvärr inte se andra anledningar än två:
1. De drivs (fullt förståeligt med tanke på deras egna upplevelser) av ett djupt hat mot pedofiler, och upplever någon form av personlig tillfredsställelse av att själva få utdela bestraffningar mot personer som i själva verket på ett personligt plan blir avatarer av deras egna förövare. Hat och hämndbegär är otroligt kraftfulla mänskliga känslor och drivkrafter, de kan vara helt förståeliga, men aldrig bra att agera utifrån.
2. De fattar att det är skandaliseringen av förövare och möjliga sådana som driver trafik till Dumpen, bygger deras varumärke och ökar deras intäkter. Då de själva bevakar t e x trådar här på Flashback så är de såklart också medvetna om att en betydande del av deras publik betraktar resultatet av deras arbete som ren underhållning, och att göra underhållning av människor som vill begå sexuella övergrepp mot barn känns också etiskt tveksamt. Motivet blir alltså delvis ekonomiska intressen, vilket inte heller är bra i det här fallet.
Sen historien med Impulskollen är inte heller särskilt bra för deras trovärdighet, och jag tror att de flesta normalbegåvade människor lägger pusslet att det handlat om en stängd korrupt loop som såklart Sara och Patrik har full insyn in (Dumpen drar in attraktiva kunder som är så desperata att de köper Impulskollens tjänster till enorma överpriser istället för att söka sig till psykiatrin, och för en del av dessa vinster köper Impulskollen reklamplats på Dumpen för att det ser snyggare ut än att betala provision på försäljningen).
Det går naturligtvis inte att svara på, men undrar hur många av dessa ”gäddor”, och framförallt dem så då lockas in med en fiktiv 14-åring, verkligen ÄR förstagångsförbrytare och vilken effekt det skulle ha om Dumpen gjorde precis allting exakt likadant som idag men avslutar med ”Nu har vi dig på film, och vi har alla dina chatloggar, betrakta det här som en första, enda och sista varning och skulle våra fiskare stöta på dig igen så kommer det här publiceras”.
Jag spekulerar såklart, men jag tror spontant att det uttalade syftet att skydda barn skulle uppfyllas i ungefär samma utsträckning som det görs idag.
Och möjliga förövare skulle få en så pass kännbar näsbränna att det kan bli början på en förändring av beteende de själva mycket väl vet är väldigt skevt, och en ärlig chans att bli goda samhällsmedborgare, istället för att ha valet mellan att avsluta sitt liv eller leva ett liv i utanförskap, både privat och i arbetsliv (vilket ju leder till ytterligare belastning på samhället).
Sen är det självklart så att en del av Dumpens fångst är riktigt djupt störda individer, och i vissa fall även direkt förståndshandikappade, så där hade ingen varning eller näsbränna i världen räckt. Frågan kvarstår dock om uthängning på dumpen är det enda och mest effektiva tillgängliga sättet att skydda barnen från just denna typ av obotliga förövare?
Så tillbaka till senaste självvmördaren #504.
Här har vi ett exempel på just den senare kategorin av en djupt störd förövare som du troligen aldrig kunnat få rätsida på.
Är världen en lite bättre plats efter hans frånfälle? Möjligt.
Hade jag själv spontant velat slå ihjäl karln om jag tagit honom på bar gärning? Troligen
Men åligger det mig, Sara, Patrik eller någon annan enskild individ att i ett agera åklagare, jury och domare? Knappast!
Och efter 6 självmord nu, otaliga skilsmässor och uppslitna familjer och social stigmatisering och mobbning av oskyldiga barn till Dumpens gäddor, så måste även Dumpen förstå att det de gör är i själva verket att i egen regi utdela vad jag antar de anser vara ett rimligt straff, i flertalet fall ett straff med dödlig utgång.
Oavsett hur vedervärdiga vi kan tycka att pedofiler är, får vi aldrig glömma att varje människoliv har värdighet, och det åligger inte oss att avgöra vem som ska få behålla det eller inte, och då bör vi heller inte aktivt och medvetet bidra till att en person känner sig tvingad att avsluta sitt eget liv i brist på andra utvägar.
Till Sara och Patriks försvar vill jag säga att jag tror verkligen de är helt övertygade om att de gör något bra. Och det finns element av deras verksamhet som ÄR bra, det bevisas om inte annat genom att vi har en helt annan offentlig debatt och medvetenhet om grooming online och övergrepp mot barn.
Tyvärr tror jag dock de går lite vilse, förblindade av sitt eget hat, och även av att de väljer att driva frågan som ett näringsidkande aktiebolag.