2024-11-05, 13:23
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Nejdå. Inte på det sätt som du tror. Bläddra ner en liten bit tills du kommer fram till fjärde stycket:
Note that none of the studies I am referring to include inquiries into race or sex differences. Apparently, NIH is clamping down on a broad range of attempts to explore the relationship between genetics and intelligence.
I de studier som skribenten hänvisar till är inte undersökningar om ras- eller könsskillnader inräknade.

Ledsen att göra dig besviken.

Hur menar du att du gör mig besviken? Han menar inte att det inte gäller ras- och könsskillnader, utan att det gäller mer än bara det.
Citera
2024-11-05, 13:29
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vetenskapen gång på gång har påvisat samma sak. Kvinnor och män har i snitt samma resultat. Men tittar du på extremfallen, både positivt och negativt, hittar du i princip enbart män.

(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män
Citera
2024-11-05, 13:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Rent vetenskapligt kan du inte göra ett bra jämförande test under dessa omständigheter. Att då ändå hänvisa till dessa tveksamma utförda studier är ovetenskapligt och oseriöst. Så det har all relevans med tråden att göra.

Här är SAT kopplat till raser i USA, segregerat på inkomster:

https://snipboard.io/vI5w6C.jpg
Citera
2024-11-05, 14:18
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur menar du att du gör mig besviken? Han menar inte att det inte gäller ras- och könsskillnader, utan att det gäller mer än bara det.
Om du tolkar meningens innebörd korrekt, så inser du att skribenten påpekar att de studier han hänvisar till inte undersöker skillnader i intelligens baserat på ras eller kön.

Skribenten antyder att det inte är ett val från forskarnas sida, utan att detta kan bero på att NIH begränsar forskningsprojekt som försöker utforska kopplingen mellan genetik och intelligens, särskilt när det gäller sådana skillnader. Ingenting annat.
Citera
2024-11-05, 14:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Skribenten antyder att det inte är ett val från forskarnas sida, utan att detta kan bero på att NIH begränsar forskningsprojekt som försöker utforska kopplingen mellan genetik och intelligens, särskilt när det gäller sådana skillnader. Ingenting annat.

Det var exakt det som var min poäng, ingenting annat. Ibland blir det tokigt när man hoppar in mitt i, i en dialog mellan två andra parter (som du gjorde i detta), och det här är ett exempel på det.
Citera
2024-11-05, 14:35
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det var exakt det som var min poäng, ingenting annat. Ibland blir det tokigt när man hoppar in mitt i, i en dialog mellan två andra parter (som du gjorde i detta), och det här är ett exempel på det.
Som sagt hänvisar skribenten inte till de studier som undersöker skillnader i intelligens baserat på ras eller kön. Inte riktigt den tolkningen som du hade hoppats på.
Citera
2024-11-05, 14:39
Bannlyst
Det är väl redan klarlagt vad som skiljer män kontra kvinnor när det kommer till detta?
Citera
2024-11-05, 15:04
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Som sagt hänvisar skribenten inte till de studier som undersöker skillnader i intelligens baserat på ras eller kön. Inte riktigt den tolkningen som du hade hoppats på.

Du behöver läsa vad jag skriver om du ska diskutera med mig. Jag har inte hävdat att skribenten gör anspelningar på ras eller kön - om du menar annat så citera mig där jag hävdar det, annars kan du ju återkomma med ett konstaterande av din egen obefintliga läsförmåga istället.

För den som inte är efterbliven finns mitt inlägg som du i din inkompetens svarade på att läsa här:

(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män

Min invändning var alltså emot att det inte skulle finnas ideologi inom vetenskapen. Nu menade ju personen jag svarade något annat än vad jag trodde, men ingen har hävdat att artikeln jag länkade till har med ras eller kön att göra.

PS. Det är fruktansvärt tröttsamt att debattera med ett gäng cp:n på Flashback som inte kan skriva "ah, jag missförstod dig" istället för att bete sig som direkta cp:n och försöka tala om för mig vad jag egentligen hoppats på.
Citera
2024-11-05, 15:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vi har för längesen konstaterat att vi inte kan eller bör dela in människor i raser.

Hur många arter och underarter vill du dela in människor i?
Men måste förstås göra en kartläggning. Du säger bör inte. Det är förstås där knuten ligger, eller hur. Det finns förstås alltid en högsta nivå och det är inte dagens människa.
Men jag har inte tänkt göra det. Hela mitt argument har varit att det går. Man kan förstås ha underarter av underarter också.

Men idag delar man in dem i asiater, negrer/svarta, européer, latinos, och specificerar ibland mer exakt t.ex. när det gäller minoriteter. Det är alltså något man gör dagligdags i dag och även du skiljer förstås på en arab och en svensk, för du är en människa med ögon. Man säger att majoriteter inte finns, men att minoriteter finns. T.ex. "Svartas situation i USA!", samtidigt som man å andra sidan vill låtsas som de inte finns. Det är förstås total inkonsekvent.

Man har blivit indoktrinerade i att om man erkänner skillnader man själv kan se, kommer nazismen uppstå. Man är indoktrinerade i att det bara är vita som kan vara rasister. Man skapar hat mot dem genom att beskylla dem för allt ont i världen, precis som nazisterna gjorde om judarna, bara utifrån deras hudfärg och vi vet vad det ledde till. Man tror i sin enfald att multikulturella länder är lösningen, när de faktiskt är problemet och det som lett till folkmord historisk. Ni lämnar ett hemskt arv efter er, åt kommande generationer. Men ni skiter förstås i dem.
Citera
2024-11-05, 15:27
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är alltså något man gör dagligdags i dag

Det är här det blir så snurrigt, ja. Jag upplever det som att Jenny9 m. fl. inte gillar uppdelning och raser, och på grund av det försöker rationalisera varför det inte går.

Det är givet att det går. Det går att göra såväl taxonomiskt mha genetik och morfologi, som på andra sätt. Ras- och artuppdelningar är lite godtyckliga även inom djurriiket.

Inom medicin görs, som du pekar ut, detta dagligdags. Man journalför ras för att kunna erbjuda bättre vård; exempelvis har negrer, vita och östasiater olika tröskelvärden för blodtryck (som vore ytterligare ett sätt att göra en rasuppdelning hos människan, om man nu vill det).
Citera
2024-11-05, 15:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CP-Fisk
Det är väl redan klarlagt vad som skiljer män kontra kvinnor när det kommer till detta?

Du har givetvis rätt, men det är i sig ett intressant fenomen att kunskapen i det allmänna rummet är lägre nu än för 10 år sedan. Fram till ca. 2016 skrevs det öppet på Wikipedia om hur olika raser och de två könen har olika intellektuella förutsättningar i vissa avseenden. Efter 2016 så ska vi nu låtsas att vi bara drömt alltihop och att det inte skiljer längre.
Citera
2024-11-05, 16:56
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Här är SAT kopplat till raser i USA, segregerat på inkomster:

https://snipboard.io/vI5w6C.jpg
Vad beror skillnaderna på? Förresten finns inga raser, bara som sociala begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in