Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Om du läser rubriken så gör jag en distinktion mellan mina egna (subjektiva observationer) och objektiva observationer (det som man kan se med blotta ögat som inte är färgat av subjektiva erfarenheter).
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Från ChatGPT:
”Objektiva observationer bör stödjas av verifierbara fakta för att ha trovärdighet och värde i en vetenskaplig eller rationell diskussion.Objektivitet innebär att observationen ska vara fri från personliga åsikter och tolkningar och kunna verifieras av andra. Verifierbara fakta fungerar då som en grund för att bedöma observationens riktighet och säkerställa att den är oberoende av subjektiva tolkningar.
Fast nu har du bytt ämne för du insåg att du gjorde bort dig ^.-! Nu pratar du om ett helt annat inlägg.
Du har väldigt svårt att vara ärlig.
Såhär skrev du:
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Det du skrev i
(FB) Män vs kvinnor överlevnad är faktiskt åsikter, inte subjektiva upplevelser. Eftersom du försöker övertyga mig och andra att din åsikt om kvinnors intellektuella kapacitet är sanningsenlig, bör du ge stöd för den. Då din kvinnofientliga åsikt är kontroversiell kan bevisbördan hamna på dig som lägger fram åsikten. Inte för att bevisa dess sanning, utan för att underbygga varför den är rimlig.
Det var det här meddelandet ovanför som jag replikerade på. En åsikt är inte en objektiv observation och åsikter baseras inte på fakta eller sanning.
Att be mig presentera belägg för en åsikt som baserar sig på egna, unika tolkningar ifrån saker som har hänt mig i livet är alltså en rejäl tabbe ifrån din sida.
https://postimg.cc/V5PGT2vD
https://www.masterclass.com/articles/subjective-vs-objective-information-explained
https://postimg.cc/QBxjZSby
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
När någon presenterar en objektiv observation är det rimligt att bevisbördan i viss mån ligger på dem. Detta betyder att de som påstår något behöver tillhandahålla tillräcklig evidens för att stödja påståendet.Om en observation ska godtas som objektiv, bör den kunna kontrolleras och reproduceras av andra, vilket är särskilt viktigt inom vetenskapliga sammanhang där enskilda påståenden måste kunna prövas oberoende.
Du har nu börjat prata om något helt annat för att du insåg att du gjorde bort dig tidigare.
Angående listan:
https://www.flashback.org/sp85495465
Listan rymmer en del objektiva observationer, absolut. Men varför vill du att jag ska diskutera det här när du själv inte vill göra det? Jo, juste, för du vill ha mig avstängd. Är det inte riktigt oschysst att be någon göra något som du inte själv vill göra? Diskussionen i den där tråden har avslutats sedan länge och du blev dominerad även i den.
Ska jag verkligen behöva presentera belägg för att de bästa schackspelarna genom tiderna är män exempelvis? Det är ju så pass vedertaget så det behöver knappast någon uppbackning. En enkel google search och du hittar svaret. Att be mig presentera belägg för det är att slösa min och din tid men visst, om du verkligen vill så kan jag göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
- I vardagliga eller informella diskussioner:Kravet på verifierbarhet kan vara lägre, men om någon gör ett påstående som har stor påverkan eller strider mot etablerad kunskap, är det rimligt att kräva evidens.”[/spoiler]
Du är verkligen blåst på riktigt. Jag tycker synd om dig. Du ser ju inte nyanserna.
Eftersom jag syftade på det första du länkade till (den korta kommentaren) så kommer jag kommentera det nu. Jag syftar på denna:
https://www.flashback.org/sp85083731
Du skrev ju själv att jag gav uttryck för en åsikt ovanför och sedan bad du mig presentera belägg. Ditt misstag är ju då att åsikter har inte automatisk bevisbörda.
Du skulle aldrig erkänna det dock men här ser du bekräftelse på det ifrån chatgpt:
https://postimg.cc/QBxjZSby
Förtydliganden har även skett i tråden som min korta kommentar kommer ifrån.
Alltså hade du fel din batikhäxa. Eftersom chatgpt är en legitim källa enligt dig så förlorar du automatiskt eftersom chatgpt inte håller med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Om du gör ett påstående som kraftigt strider mot etablerad kunskap så kan dina motdebattörer kräva evidens av dig. Så sätt igång att länka till studier som bekräftar dina sexistiska åsikter,.. förlåt, objektiva observationer. Om män som bättre än kvinnor på minst 6400 av 8000 sporter plus hundratals andra saker.
Du fokusförflyttar och argumenterar emot min replik som avsåg det första du skrev. Är det inte ganska oärligt? Oärliga personer använder oärliga knep. Du börjar nu babbla om något helt annat.
Om jag gör ett faktamässigt påstående ja, men nu gav jag uttryck för en åsikt utifrån egna upplevelser så jag har inte automatisk bevisbörda. Detta har jag bevisat ovanför. Du kallade det jag skrev för en åsikt och chatgpt bekräftar att jag inte har automatisk bevisbörda för åsikter.
Så den befintliga kunskapen säger att kvinnor är bättre på majoriteten av sporterna? Det är vad den etablerade kunskapen säger alltså? Presentera belägg för det

.
Så tolkningen av ditt dravelprat är att chatgpt har fel när chatgpt säger saker som går emot det du säger men har rätt när chatgpt stödjer dina ideologiska åsikter medhårs
? Dubbla måttstockar.
Såhär skrev jag:
''Om vi ponerar att män är bättre på 80 % av dessa sporter än kvinnor så är män bättre än kvinnor på... *trumvirvel* hela 6400 saker. Detta kan man nysta vidare i dock om man vill''.
80 % av 8000 = 6400.
Förstår du ens vad ''ponera'' och ''nysta vidare i'' betyder? Du verkar inte kunna läsa. Ponera syftar på ett antagande. Ett antagande betyder inte nödvändigtvis att något är sant eller överensstämmer med verkligheten. Varför tror du jag skrev ''nysta vidare i''? För att det är obevisat. Ditt pucko.
Att presentera belägg för vissa objektiva observationer på listan är ju totalt skrattretande. Ska jag lära dig alltså hur man gör en google search? Lol... men visst, jag kan göra det om du vill. Men det kommer inte diskuteras i denna tråden utan i den relevanta tråden.
Bortkollrad återigen. Stor förlust för dig återigen.