2024-11-04, 23:17
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det är intressanta siffror. Men glöm inte Covid i jämförelserna, det är nog inte lika illa som Trump-lägret vill hävda. Demokrater förtidsröstade mer pga. Covid.
Men helt klart oroande för Demokraterna.

Givetvis, allt kan hända. Vi är dock enbart 48-timmar från att vallokalerna stänger typ. Detta betyder i ren matematik att vi behöver se ett dubbelt momentum för Demokraterna nu och framåt för att de skall ha kraft att stå emot Republikanerna på valdagen. All data visar ett stort tapp för D förtidsröstning och speciellt bland kvinnor. Detta med den mycket mediokra entusiasm som människor i allmänhet visat Harris gör det alltmer osannolikt. Klockan tickar emot Harris.

Tror därför det är helt osannolikt att Harris kan vinna, tvärtom tror jag det momentum Trump nu har kommer lyfta Trump ytterligare nu fram till att vallokalerna stängts.

To Big to Rig. Tror Amerikanska folket vet att detta är det sista valet de kommer kunna rösta i om inte förändringar kommer 2025.
2024-11-04, 23:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Va?

Nåt är fel med dig.

AZ har lutat Trump länge.

Nevada är dött lopp, kanske lite fördel Kamelen.

Tror Trump tar det till slut. Om jag har förstått det rätt så har många California-bor flyttat till Nevada (som Texas också) för att få en billigare vardag och lägre skatter. Märkligt nog tog de värderingarna med sig ?

Men, till slut blir det nog Trump där..
2024-11-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Va?

Nåt är fel med dig.

AZ har lutat Trump länge.

Nevada är dött lopp, kanske lite fördel Kamelen.

Tror mer och mer att hon faktiskt tar Nevada också. Kommer inte att bli så jämnt som många tror vad gäller elektorsrösterna tror jag. Kan nog handla om en diff på åtminstone 10 st med lite flyt. Blir spännande när den första s.k. exit-polls kommer.
2024-11-04, 23:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Tidigt på onsdagsmorgonen svensk tid kan jag tänka mig att vi har avgörande resultat som visar vem som står som vinnare. Sen kan det skifta under dagen. Inget som drastiskt ändrar läget.

Jojo. Det kan räknas om og om igen. Även tas till domstol.
Det här kan bli underhållande.

Vi får sedan facit på hur rätt undersökningarna har haft.
2024-11-04, 23:22
Medlem
Hexen666s avatar
Trump kan till och med vinna popular vote med tanke på hur många pollar som ger en tie vid national vote. Dom vågar nog inte gå längre än att skriva oavgjort vilket indikerar fördel Trumpen inte bara i elektorer.

Pollar är ju opålitliga men aggregerat är det Trumpen som vinner. Det finns en möjlighet till total kross med tanke på hur sämst landet styrts under Biden/Harris
Senast redigerad av Hexen666 2024-11-04 kl. 23:24.
2024-11-04, 23:33
Moderator
Ancistruss avatar
Ett tips i all välmening. Då många här egentligen inte förefaller vilja diskutera opinionsundersökningar utan hur det kommer gå i valet och vem av kandidaterna ni föredrar osv kanske (FB) Flashbacks valvaka för presidentvalet 2024 - öppen nu! är den tråd ni söker. Den är öppen nu så posta gärna där istället.

/Mod
Senast redigerad av Ancistrus 2024-11-04 kl. 23:42.
2024-11-04, 23:36
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Givetvis, allt kan hända. Vi är dock enbart 48-timmar från att vallokalerna stänger typ. Detta betyder i ren matematik att vi behöver se ett dubbelt momentum för Demokraterna nu och framåt för att de skall ha kraft att stå emot Republikanerna på valdagen. All data visar ett stort tapp för D förtidsröstning och speciellt bland kvinnor. Detta med den mycket mediokra entusiasm som människor i allmänhet visat Harris gör det alltmer osannolikt. Klockan tickar emot Harris.

Tror därför det är helt osannolikt att Harris kan vinna, tvärtom tror jag det momentum Trump nu har kommer lyfta Trump ytterligare nu fram till att vallokalerna stängts.

To Big to Rig. Tror Amerikanska folket vet att detta är det sista valet de kommer kunna rösta i om inte förändringar kommer 2025.

Covid var en stor faktor till att många demokrater förtidssröstade 2020 samt att republikanerna var motvilliga då trump motsatte sig brevröster. Så det går inte att göra några större kalkyler på att jämföra antal förtidssröster just dessa två årtal.

Republikanerna har ca 600 k förtidssröster i pennsylvania lika många man hade 2020 när trump hade uttryckt sig negativt om det och nu har man samma röster när han specifikt har tryckt på att folk ska förtidssrösta. Behöver inte betyda något heller men en observation.

Sen visar inte datan vilket parti de har röstat på. Registrerade demokrater/republikaner kan rösta på motsatt parti så det blir svårt att försöka analysera pre votes åt båda hållen.
2024-11-04, 23:39
Medlem
pyroclasms avatar
Finns det någon uppkoplad AI med offentlig access som säger något om läget?
2024-11-04, 23:45
Medlem
Så dj---a stökigt det blivit med pollsen, jag tycker det var mycket lättare att följa läget 2020 då visserligen Trump underskattades för stort. Jag trodde faktiskt att Trump skulle vinna 2020.

Men nu kommer det OU som går emot varandra till och med säkra röda stater rycks det i, som exempelvis Nevada.
Jag är införstådd med att Michigan säkert går till Harris men det är ingen överraskning även fast Trump låg bra till där för två veckor sedan.

Jag planerar att följa valrörelsen fram till kl 02:00 och sedan gå upp kl 07:00 och förhoppningsvis få ett resultat.
2024-11-04, 23:49
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Covid var en stor faktor till att många demokrater förtidssröstade 2020 samt att republikanerna var motvilliga då trump motsatte sig brevröster. Så det går inte att göra några större kalkyler på att jämföra antal förtidssröster just dessa två årtal.

Republikanerna har ca 600 k förtidssröster i pennsylvania lika många man hade 2020 när trump hade uttryckt sig negativt om det och nu har man samma röster när han specifikt har tryckt på att folk ska förtidssrösta. Behöver inte betyda något heller men en observation.

Sen visar inte datan vilket parti de har röstat på. Registrerade demokrater/republikaner kan rösta på motsatt parti så det blir svårt att försöka analysera pre votes åt båda hållen.

Demokraterna har i år väsentligt färre förtidsröstande. Att demokraterma skulle ändra sin tradition och börja rösta mer på valdagen är osannolikt men givetvis detta får bekräftas på valdagen.

Om vi nu skall vara diplomatiska så finns det just nu inga som helst indikationer på att Harris vinner röster, jmf Biden 2020, tvärtom alla indikatorer visar på att de som röstar demokratiskt stannar hemma. Tror Kamala kommer få 10 miljoner färre röster än Biden 2020.

Vilket jag också påpekat i tråden. Harris kommer ej driva entusiasm. Nu återstår postsäckarna.
2024-11-04, 23:49
Avstängd
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Finns det någon uppkoplad AI med offentlig access som säger något om läget?

Trump går ju fortsatt bra i AZ.

Bra i GA, NC oxå.

Sen är han + 6 i Iowa, efter "fake-pollen" som Ann Seltser gjorde.

Kamala verkar gå bra i Michigan.

Dött lopp i PA, Wisconsin, Nevada

Källa: Olika undersökningar som Real Clear Politics sammanställer.
2024-11-04, 23:54
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så dj---a stökigt det blivit med pollsen, jag tycker det var mycket lättare att följa läget 2020 då visserligen Trump underskattades för stort. Jag trodde faktiskt att Trump skulle vinna 2020.

Men nu kommer det OU som går emot varandra till och med säkra röda stater rycks det i, som exempelvis Nevada.
Jag är införstådd med att Michigan säkert går till Harris men det är ingen överraskning även fast Trump låg bra till där för två veckor sedan.

Jag planerar att följa valrörelsen fram till kl 02:00 och sedan gå upp kl 07:00 och förhoppningsvis få ett resultat.

Börja läsa data på förtidsröstningen.
OU är nu irrelevant.

Demokraterna har:
1. Färre förtidsröstningen överlag jmf 2020
2. Färre kvinnor jmf 2020

Republikaner har:
1. Något fler förtidsröstande jmf 2020
2. Fler förtidsröstande i bla Nevada och Arizona som nu blir rejält röda

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto