2024-11-04, 16:31
Medlem
Verbal.Kints avatar
Detta är ju egentligen inte direkt relaterat men det snuddar iallafall vid ämnet!

Jag sitter på en formuler z8 som är kopplad via trådat fiber 500/500-lina, alldeles nyligen uppgraderat från 250/250. Jag har fortfarande samma märkliga problem, jag får bara ut ca 90 mbits via speedtest trots dubbel hastighet. Som förvisso kanske når upp till strax över 400 mbits när jag testar på min pc via trådad anslutning så betydligt mer än 90 bör gå att kräma ur.

Det blir något bättre, säg kanske 20 extra, om jag kopplar den direkt in i router och inte genom dragningen fibergubbarna dragit fram till vardagsrummet. Jag är fullt medveten att för varje skarv man gör så tappar man i bandbredd men i detta fall ger den samma ned och upphastighet som innan, fast med dubbel så snabb bredbandstjänst.

Tack på förhand för eventuell hjälp, antingen här eller om någon vill länka vidare eller ta det i PM.

Allt gott.
Citera
2024-11-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint
Detta är ju egentligen inte direkt relaterat men det snuddar iallafall vid ämnet!

Jag sitter på en formuler z8 som är kopplad via trådat fiber 500/500-lina, alldeles nyligen uppgraderat från 250/250. Jag har fortfarande samma märkliga problem, jag får bara ut ca 90 mbits via speedtest trots dubbel hastighet. Som förvisso kanske når upp till strax över 400 mbits när jag testar på min pc via trådad anslutning så betydligt mer än 90 bör gå att kräma ur.

Det blir något bättre, säg kanske 20 extra, om jag kopplar den direkt in i router och inte genom dragningen fibergubbarna dragit fram till vardagsrummet. Jag är fullt medveten att för varje skarv man gör så tappar man i bandbredd men i detta fall ger den samma ned och upphastighet som innan, fast med dubbel så snabb bredbandstjänst.

Tack på förhand för eventuell hjälp, antingen här eller om någon vill länka vidare eller ta det i PM.

Allt gott.

Har också upplevt det problemet,men det kan skilja mkt mellan appparna för att mäta hastigheten.
Jag testade och tog hem flera appar för att mäta hastigheten från Google Play Store,och i mitt fall så var det appen *Internet Speed Test* som gav i särklass sämsta värdet i mitt fall.Den mätte drygt 200Mb sämre i hastighet jämfört med de andra jag testade.
Mitt förslag är att testa en annan app från Google Play Appstore och se vad du får för resultat då.
Citera
2024-11-05, 09:03
Medlem
Verbal.Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoddas10
Har också upplevt det problemet,men det kan skilja mkt mellan appparna för att mäta hastigheten.
Jag testade och tog hem flera appar för att mäta hastigheten från Google Play Store,och i mitt fall så var det appen *Internet Speed Test* som gav i särklass sämsta värdet i mitt fall.Den mätte drygt 200Mb sämre i hastighet jämfört med de andra jag testade.
Mitt förslag är att testa en annan app från Google Play Appstore och se vad du får för resultat då.

Mjo det har jag också märkt men jag har kört Speedtest by ookla på telefonen via wifi, på min PC med trådad anslutning samt i formulern via app - både trådat och wifi. Så jag har använt mig av samma tjänst vid alla olika mättillfällen och det skiljer som sagt flera hundra mbits...
Citera
2024-11-05, 18:33
Medlem
Slökollar lite på amerikanska valet och det fungerar kanon i telefonen med en app som jag betalar för. Skulle vilja få igång det på datorn men har gått bet förut. Googla känns lönlöst för man får bara reklam till svar. Testade VLC men fick det inte att funka.

Några tips? Både gratis eller betal, bara det fungerar.
Citera
2024-11-05, 18:42
Medlem
Har inte provat själv https://www.videohelp.com/software/IPTVnator
Citera
2024-11-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Har inte provat själv https://www.videohelp.com/software/IPTVnator

Ah men vad sjukt, det fungerade omedelbums utan knappt någon konfig. Tack!!
Citera
2024-11-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aftermath
Ah men vad sjukt, det fungerade omedelbums utan knappt någon konfig. Tack!!
Vad bra det löste sig
Citera
2024-11-05, 22:21
Medlem
smutsomirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint

Allt gott.

Boxen stödjer inte mer än 100mbit via Ethernet. Testa med wifi istället, bör gå snabbare. Dock en ganska gammal box.
Citera
2024-11-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smutsomir
Boxen stödjer inte mer än 100mbit via Ethernet. Testa med wifi istället, bör gå snabbare. Dock en ganska gammal box.

Den stödjer 1000 mbit

2.4G / 5.0G Dual-band - Dual Antenna. Gigabit Ethernet 10/100/1000M
Citera
2024-11-06, 13:52
Medlem
dotslashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraesKlipparn
Hej!

Ni som har Bahnhof och säger sig inte få strypt IPTV streaming, har ni gjort någon inställning någonstans i era routrar eller liknande?

Jag har tidigare haft Telia som ISP där det alltid fungerat. Bytte till Bahnhof och det fungerar inte längre.
Kopplar jag istället tvn till mitt telefonnät (som är en annan operatör) så fungerar det igen.

Så varför fungerar det inte när jag är uppkopplad mot it WiFi (Bahnhof?)

mvh
gräsets störste fiende

Jag har också börjat få problem med Bahnhof. Har alltid fungerat bra tidigare... Fler som kan bekräfta?
Citera
2024-11-06, 14:00
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Jag har också börjat få problem med Bahnhof. Har alltid fungerat bra tidigare... Fler som kan bekräfta?
Har du testat med vpn?
Efter kl 20 så kör jag med vpn, annars så laggar det hela tiden.
Citera
2024-11-06, 14:04
Medlem
dotslashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Har du testat med vpn?
Efter kl 20 så kör jag med vpn, annars så laggar det hela tiden.

Har du Bahnhof?

Kör jag med VPN fungerar det jättebra. Utan så brukade det lagga då och då. Idag får jag 451 response code dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in