Citat:
Ursprungligen postat av
Cub77
Hej!
Detta året startatde jag ett tryckeri företag, har inte fått upp någon hemsida ännu utan använder enbart instagram som enda kommunikationsväg, hemsida är dock på väg. Jag har vare sig aldrig drivit företag förut och har ingen tidigare erfarenhet av att sälja b2b.
finns säkert många som är erfarna och duktiga säljare här så tänkte mest höra om jag tänker rätt i att sälja b2b enbart handlar om att kommunicera med olika företag och inte "direkt" försöka att sälja någonting till dom?, alltså lite som att bara försöka lära känna dom över lång tid och bygga upp någon slags relation till varandra?
alla tips är välkomna
Du skriver
säljare B2B.
Därefter skriver du om hur du kan göre erbjudandet attraktivt:
- halva priset eller att de får skicka tillbaka varorna kostnadsfritt samt att de får behålla en del av varan som kompensation för besväret
- erbjuda dom potentiella kunderna en riktigt schysst prova på beställning
Båda dessa exempel tyder på att du är lite osäker på om ni är bra?
Eller osäker på om du kan övertyga kunden om att ni är bäst?
----------
Vad vill du veta?
Hur säljaren skall arbeta?
i så fall.....
BAS
1. Gör en företagspresentation på en PP-bild. Där skall även framgå varför man skall välja er som partner/leverantör; varför är ni så bra?
2. Ta fram riktlinjer för att göra en övergripande behovsanalys
3. Specificera olika produkter/erbjudanden. Gör en produkt/erbjudande en PP-sida där du talar om egenskaperna + fördelarna + ger exempel på hur kunden kan använd det + lämpliga frågor att ställa för att utreda kundbehovet (retoriska frågor som du t.o.m. kan visa en kund)
4. Ta fram en snygg professionell offertmall som är säljande i design och innehåll (rubriker)
5. Lista potentiella kunder i ett excelark om du inte har ett köpt crm-system. Där skriver du upp ftg, namn, adress, vd, mobil etc samt vad du har på gång och vad du gjort och next step.
6. ngn slags calender funktion så att du kommer ihåg vad du skall göra?
Säljarbetet
1. En satans massa aktiviteter
2. Presentera företaget, göra behovsanalys, tillverka offert, offertPRESENTATION (inte skicka iväg offert och invänta svar) och avslut.
3. jag hade nog börjat med att göra fotcanvas i närliggande industriområden och be att få presentera företaget i PC:n eller en snygg stor flipover. För att skapa kontakyter och göra mig ett namn. De som säger nej hade jag bokat ett besök med eller hellre ett möte på teams.
- jag har startat ett tryckeri här i och skulle vilja presentera vad vi gör, etable3ra kontakt och presentera ett introduktionserbjudande. Har du 10 minuter?