2024-11-04, 03:29
Medlem
Var seviceminded.
Känn av kunden, vad är det som är viktigast för just denna kunden, vill dom ha snabbaste leveransen, bästa priset, bästa kvalitet eller vad?
FB sida där du kan visa olika varuexempel, kan va en väg att gå, fast hemsida är viktigaste.
Sen gäller de verkligen att kunna sin bransch, både leverantörer och potentiella köpare.
Citera
2024-11-04, 08:20
Medlem
Kapitalistkalles avatar
I din ganska konkurrensutsatta bransch tror jag att en bra hemsida som ger kunden pris direkt är en fördel.

Saknar du medel för att förverkliga det så tycker jag du ska ha uppmaningar på era medier om att kontakta er för pris och liknande. Se sen till att alltid svara och vara snabb på offerterna.

Jag har som grundregel att svara inom 24 timmar men det är en helt annan bransch och du kan nog behöva svara mycket snabbare.

Sen när man väl få jobbet är det viktigt att kunden får vad den förväntar sig. Kvalitet absolut men också att det inte finns dolda pålägg mm.
Citera
2024-11-04, 08:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Hej!

Detta året startatde jag ett tryckeri företag, har inte fått upp någon hemsida ännu utan använder enbart instagram som enda kommunikationsväg, hemsida är dock på väg. Jag har vare sig aldrig drivit företag förut och har ingen tidigare erfarenhet av att sälja b2b.

finns säkert många som är erfarna och duktiga säljare här så tänkte mest höra om jag tänker rätt i att sälja b2b enbart handlar om att kommunicera med olika företag och inte "direkt" försöka att sälja någonting till dom?, alltså lite som att bara försöka lära känna dom över lång tid och bygga upp någon slags relation till varandra?

alla tips är välkomna
Du skriver säljare B2B.
Därefter skriver du om hur du kan göre erbjudandet attraktivt:
- halva priset eller att de får skicka tillbaka varorna kostnadsfritt samt att de får behålla en del av varan som kompensation för besväret
- erbjuda dom potentiella kunderna en riktigt schysst prova på beställning
Båda dessa exempel tyder på att du är lite osäker på om ni är bra?
Eller osäker på om du kan övertyga kunden om att ni är bäst?
----------
Vad vill du veta?
Hur säljaren skall arbeta?
i så fall.....
BAS
1. Gör en företagspresentation på en PP-bild. Där skall även framgå varför man skall välja er som partner/leverantör; varför är ni så bra?
2. Ta fram riktlinjer för att göra en övergripande behovsanalys
3. Specificera olika produkter/erbjudanden. Gör en produkt/erbjudande en PP-sida där du talar om egenskaperna + fördelarna + ger exempel på hur kunden kan använd det + lämpliga frågor att ställa för att utreda kundbehovet (retoriska frågor som du t.o.m. kan visa en kund)
4. Ta fram en snygg professionell offertmall som är säljande i design och innehåll (rubriker)
5. Lista potentiella kunder i ett excelark om du inte har ett köpt crm-system. Där skriver du upp ftg, namn, adress, vd, mobil etc samt vad du har på gång och vad du gjort och next step.
6. ngn slags calender funktion så att du kommer ihåg vad du skall göra?
Säljarbetet
1. En satans massa aktiviteter
2. Presentera företaget, göra behovsanalys, tillverka offert, offertPRESENTATION (inte skicka iväg offert och invänta svar) och avslut.
3. jag hade nog börjat med att göra fotcanvas i närliggande industriområden och be att få presentera företaget i PC:n eller en snygg stor flipover. För att skapa kontakyter och göra mig ett namn. De som säger nej hade jag bokat ett besök med eller hellre ett möte på teams.
- jag har startat ett tryckeri här i och skulle vilja presentera vad vi gör, etable3ra kontakt och presentera ett introduktionserbjudande. Har du 10 minuter?
Citera
2024-11-04, 09:34
Medlem
Citat:
ja under tiden. vad är det du inte förstår? säg ett jävla storföretag här i Sverige som inte har företagskonto på instagram - alla har det.

Din attityd är nog det första du ska försöka ändra på, folk försöker ge dig råd och du svarar spydigt och med svordomar.

Att företag har instagramkonton betyder inte att det är där affärerna görs. Jag har varit egen företagare i över 30 år och jobbat med både små och stora företag, och aldrig någonsin har jag ens hört talas om att affärsrelationer har skapats via instagramkonton. Vill du sälja t-shirts och dekaler till nån mindre festival eller kanske nån lokal förening så visst, det funkar säkert, men stora företag? Glöm det, dom har nån pr-ansvarig lallare som uppdaterar deras sociala medier och den människan har absolut noll att säga till om vad gäller inköp och affärer.

Utan att ens veta vad du säljer kan jag säga redan nu att jag skulle aldrig göra affärer med dig. Din attityd stinker, du har ingen hemsida och du tror att affärer görs via instagram. Det är enorma varningssignaler och seriösa företagare lär inte ens se åt ditt håll.
Citera
2024-11-04, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Din attityd är nog det första du ska försöka ändra på, folk försöker ge dig råd och du svarar spydigt och med svordomar.

Att företag har instagramkonton betyder inte att det är där affärerna görs. Jag har varit egen företagare i över 30 år och jobbat med både små och stora företag, och aldrig någonsin har jag ens hört talas om att affärsrelationer har skapats via instagramkonton. Vill du sälja t-shirts och dekaler till nån mindre festival eller kanske nån lokal förening så visst, det funkar säkert, men stora företag? Glöm det, dom har nån pr-ansvarig lallare som uppdaterar deras sociala medier och den människan har absolut noll att säga till om vad gäller inköp och affärer.

Utan att ens veta vad du säljer kan jag säga redan nu att jag skulle aldrig göra affärer med dig. Din attityd stinker, du har ingen hemsida och du tror att affärer görs via instagram. Det är enorma varningssignaler och seriösa företagare lär inte ens se åt ditt håll.

dom som faktiskt försöker ge goda råd är jag inte alls spydig mot, men jag håller med om att jag är spydig mot dom som är spydig mot mig, iaf här på på flashback.

Du föreslår till mig att inte använda instagram, så vad föreslår du istället för instagram just nu?
Citera
2024-11-04, 10:53
Medlem
Citat:
Jo tack de är ju bra punkter du tar upp, men som jag nämnde så har jag enbart instagram som kommunikationsväg för tillfället - det är ju inte som så att offertförfrågningarna väller in, snarare tvärtom, hur fasiken går jag då tillväga för att hitta nya kunder, första 9 månaderna har jag sålt till 9st olika företag men så hade jag ju vilja mångdubblat det antalet på något smidigt sätt

Jag har jobbat B2B hela min yrkeskarriär och det enda som kommer ge dig affärer är att lyfta luren och prata med företag. Inget kommer gratis.
Citera
2024-11-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Jag har jobbat B2B hela min yrkeskarriär och det enda som kommer ge dig affärer är att lyfta luren och prata med företag. Inget kommer gratis.

har själv aldrig hört talats om någon som faktiskt gillar att prata med en telefonförsäljare - så vad handlar det om det funkar för dig?
Citera
2024-11-04, 12:18
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
har själv aldrig hört talats om någon som faktiskt gillar att prata med en telefonförsäljare - så vad handlar det om det funkar för dig?
Det är vardag i B2B. Särskilt för företag som inte är kända och/eller får leads via marknadsföring eller att existerande kunder rekommenderar. Boka pitchmöte på telefon, mötas (en eller flera gånger), skicka offert/avtal. Upprepa. Sitter garanterat tiotusentals människor i Sverige varje dag och gör det här.

Folk på företag är vana att få samtal och även om många lägger på eller säger nej direkt så gör inte alla det. Det är inte roligt att kallringa men det fungerar för det mesta och på något sätt måste man ju komma igång och bygga en kundstock. Det är inte svårt men det är tungt, så att säga.
Citera
2024-11-04, 12:27
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag har som grundregel att svara inom 24 timmar men det är en helt annan bransch och du kan nog behöva svara mycket snabbare.
Detta är viktigt. Jag har jobbat med både korta och fleråriga säljcykler och allt däremellan och den tumregel jag har för alla kundkontakter är att ingen skall någonsin vänta på dig, du skall vänta på andra. Sätt förväntningarna rätt med kunderna närhelst möjligt och var sen snabbare. Om man ser att något man lovat inte kommer att funka så varsko omedelbart.

Det skall alltid vara enkelt, snabbt och positivt att ha att göra med en bra säljare. Med tiden bygger det ett rykte i den bransch/område man verkar i och det ger med tiden att telefonen faktiskt börjar ringa lite av sig själv.
Citera
2024-11-04, 18:10
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Vad kan du trycka? Tröjor? Nåt mer?
Citera
2024-11-04, 18:11
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:

Du bokar möte och tar allt live. Ingen sitter och rabblar via telefon. Säger väl sig själv?
Citera
2024-11-04, 18:12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nja, inget av det där har med duktig eller mindre duktig säljare att göra. Verkligheten är att på samma företag så lyckas olika säljare olika bra trots att sånt som du nämner alltså är identiskt. Vad du listar är en bra leverantör. Vad en säljare behöver vara duktig på är att få en kund att förstå (eller tro) att denne representerar just en bra leverantör. Sen måste säljaren kunna göra det gång på gång och i så stort antal avslut som behövs beroende på vad man nu säljer och har för marginaler.

Det är svårt att specificera exakt vad som utmärker bra säljare men efter många år inom och nära B2B-försäljning så skulle jag nämna energi, mod och envishet som universellt. Man kan lära sig produkterna och branschen och vad som helst men om man sitter och deppletar kunder hemma på kontoret eller väntar på att telefonen skall ringa (eller salesforce skall spotta ur sig sig en lead) så blir det inte mycket sålt.

Med envishet och mod menar jag förmågan att ta nej och misslyckanden utan att bryta ihop. Att börja om varje avslut, dag, kvartal, år eller vilken tidsperiod man nu får provision på. Det låter enkelt men det är det inte och de flesta människor klarar det inte. Det är mentalt tungt att få nobben gång på gång på gång.

Nästan alla andra egenskaper får anpassas till vad man säljer. Trycksaker till företag handlar, skulle jag tro, om att bygga upp en kundkrets som kommer tillbaka. Detta eftersom marginalerna inte kan vara så stora inom en bransch med mycket konkurrens. Dessutom är det sannolikt ofta inte så stora ordrar varje gång. Vad man vill ha hos sina säljare i det läget är balans mellan att få avslut till varje pris och att inte lova runt och hålla tunt. Enkelt uttryckt vill man ha allt mindre bilförsäljarbeteende desto mer långsiktig man behöver vara. Vilket förstås är anledningen till att det är en massa bilförsäljartyper som säljer bilar och mer trygga och pålitliga figurer som säljer sånt som företag behöver löpande. Den som anställer säljare gör klokt i att tänka igenom incitamentstrukturen för man får det beteende man betalar för.

Till TS skulle jag säga att varför inte ta tillfället och lära dig det här? Ta med dig lite varuprover och sätt som mål att knacka på hos 10 företag i veckan (några timmar i ett industriområde) eller så. Berätta vad du pysslar med och fråga om de behöver något och kan tänka sig att ta en chans på en nystartad. Precis som vid all försäljning kommer du mest att få nej eller besked att inget behövs just nu men du kommer garanterat också att träffa på folk som råkar behöva något och som gärna ger folk en chans. Särskilt grundarledda företag där folk själva var i precis samma sits som du en gång.

Sen ser du till att leva upp till goodboys utmärkta sammanfattning av en bra leverantör. Det skall vara enkelt och bra att ha med dig att göra. Du håller vad du lovat och om du av någon anledning inte kan det så varskor du omedelbart och ger bästa möjliga chans för dem att anpassa sig. Med tiden så kommer de tillbaka och de kommer att nämna dig för andra för företagare pratar med varandra de också.

Den dag du har snurr nog på verksamheten för att anställa egna dedikerade säljare kommer du att veta väl vad som funkar och vad för sorts personer du vill ha och hur de måste jobba för att det skall gå bra.
Mycket bra skrivet. Jag är, som du säkert märker är jag ingen säljare, men jag har med säljare att göra då jag ansvarar för vissa typer av inköp. Nu jobbar jag i röntgenbranschen, och som i all sjukvård så finns det många krav som ska uppfyllas. Jag har med ett par företag att göra, och det är väldigt olika hur de fungerar. Jag köper bland annat in förbrukningsvaror och då behöver jag ha en uppfattning om leveranstid. Säger man att något ska komma vecka 40 då ska det verkligen komma senast då också, annars ska säljaren eller annan från företaget höra av sig. Utav de företag vi köper av är särskilt ett mycket bra att ha att göra med. Säljaren jag har att göra med har jag mest mailkontakt med, och det är för att det passar mig bäst så. Hon är grym på att svara snabbt, företaget håller det de lovar, har jag någon gång reklamationer på något så krånglar de aldrig (dock sällan vi behöver reklamera), hon är tydlig i sin kommunikation, t ex om jag beställer vissa prylar så kan hon när jag beställer säga att det kan ta lång tid innan det kommer, hon talar även om om någon leverans drar ut på tiden. Dessutom är hon grym på att få fram mätresultat från kliniker över hela världen när vi efterfrågar sådana. Hon är en jävligt grym säljare och hon har koll på hela ledet. Hon är dessutom väldigt villig på att orda fram demo-ex av saker som vi vill titta på och mäta på själva, även om det där specialsaker. Hon vill inte bara göra ett "lätt sälj" utan även se till att vi är nöjda och det har gjort att vi köper väldigt mycket genom detta företag.

Sen har jag med ett annat företag att göra också. Dessa kan nästan aldrig ordna fram demo-ex, de håller inte leveranstider, de kan är sega i sin kommunikation. Säljaren har sagt att hon föredrar att man tar det via telefon och det passar inte mig.

Du kan ju gissa vilket av ovan jag i första hand frågar om jag behöver specialsaker.
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
I din ganska konkurrensutsatta bransch tror jag att en bra hemsida som ger kunden pris direkt är en fördel.

Saknar du medel för att förverkliga det så tycker jag du ska ha uppmaningar på era medier om att kontakta er för pris och liknande. Se sen till att alltid svara och vara snabb på offerterna.

Sen när man väl få jobbet är det viktigt att kunden får vad den förväntar sig. Kvalitet absolut men också att det inte finns dolda pålägg mm.
Japp, det är mycket viktigt att svara snabbt och även tydligt. Det ska inte finnas något dolt eller krångligt, då blir det bar en affär och aldrig mer. Nu vete fan vad det är TS egentligen säljer, och om vi inte får veta det är det mycket svårt att ge mer än övergripande råd. Men om det är en konkurrensutsatt bransch så gäller det att har flera kommunikationsvägar, god produktkvalitet och bra service.
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Utan att veta vad TS mer exakt säljer så instämmer jag i detta. Det kan även vara vettigt att delta i mässor där produkten kan vara intressant deltagarna. Då gäller det att ha bra och relevanta demo-ex samt att ha koll på exakt vad produkten tål och leveranstider.
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Detta är viktigt. Jag har jobbat med både korta och fleråriga säljcykler och allt däremellan och den tumregel jag har för alla kundkontakter är att ingen skall någonsin vänta på dig, du skall vänta på andra. Sätt förväntningarna rätt med kunderna närhelst möjligt och var sen snabbare. Om man ser att något man lovat inte kommer att funka så varsko omedelbart.

Det skall alltid vara enkelt, snabbt och positivt att ha att göra med en bra säljare. Med tiden bygger det ett rykte i den bransch/område man verkar i och det ger med tiden att telefonen faktiskt börjar ringa lite av sig själv.
Särskilt det där att det ska vara enkelt att ha med företaget (säljaren) att göra är extremt viktigt. Krångelpellar och krångelfior är inget man orkar att ha att göra med. Man vill ha bra och tydliga svar. Dessutom ska det som lovas hållas. Lovar man god kvalitet men att man får skit och att samtidigt företaget krånglar med reklamation så lär de rätt snart hamna ute i kylan.
Citat:
Om du bara har Instagram, vilket för mig är fullständigt obegripligt, så får man nog lyfta på luren. De företag vi handlar med har inte allt på deras hemsidor då vi köper mycket specialsaker, men de har ändå en hemsida som beskriver vad företag gör och vad de i grunden tillhandahåller. Nu är det ju extremt svårt att ge dig några bra råd då vi inte har en aning om vad du faktiskt försöker sälja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in