2024-11-03, 20:00
Medlem
cerns avatar
Så galet jämt mellan dessa två. Det är som att det är 2 helt olika slags människor i USA och nu börjar det allt hetta till rejält.

Vilken opinionsundersökning är mest pålitlig?
2024-11-03, 20:08
Moderator
Ancistruss avatar
Men för guds skull! Detta är inte en tjafstråd om allt vad man tycker om amerikansk politik om Trump, Harris, om valfusk, aborter osv

Tråden handlar om oppositionsundersökningar, inget annat!

/Mod
2024-11-03, 20:08
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Ok ,så valet är inte ens spännande denna gången , det sägs ju att det är jämt i mätningarna , vilket såklart betyder att Trump vinner en jordskredsseger ,attans jag får hitta på nått annat att göra på tisdag!
Jag känner mig tämligen så säker på att en av kandidaterna är underskattad, och att den andra är överskattad. Tror att en av kandidaterna kommer att vinna valet med komfortabel margin över den andra kandidaten, dock så tror jag inte på en jordskredsseger som tex Reagan 1984, Clinton 1996 eller Obama 2008.

Men vem av Trump och Kamala det är som är under/överskattad är dock omöjligt att säga. I övrigt så anser jag att man ska inte förlita sig på vad OU visar.
2024-11-03, 20:12
Medlem
DjPuttes avatar
New General election @nytimes poll - North Carolina

🔵 Harris 48% (+2)
🔴 Trump 46%

Last poll - 🔴 Trump +2

Siena #A - 1010 LV - 11/2
2024-11-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Börjar se lite jobbigt för clownen Trump. Förtidsröstning tyder på att dems väljare är mer aktiva. Även kvinnor.

Det är republikanerna som är mer aktiva att förtidsrösta, jämfört med tidigare.

NYT/Siena mätte även "Early voting". Demokraterna leder som de brukar göra, men nu med betydligt mindre marginal jämfört med 2020. Nate Cohn från NYT:

Citat:
Nate Cohn@Nate_Cohn

Early voting. We have Harris ahead among early voters in all states, albeit by much smaller margins than 2020 -- and including in Nevada, where by party registration it is a GOP bunch
https://x.com/Nate_Cohn/status/1853071494936432823
2024-11-03, 20:36
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Ok ,så valet är inte ens spännande denna gången , det sägs ju att det är jämt i mätningarna , vilket såklart betyder att Trump vinner en jordskredsseger ,attans jag får hitta på nått annat att göra på tisdag!

Inte alls säkert. Jag tror snarare tvärtom. Man har överkompenserat denna gång i opinionsundersökningarna efter att ha tagits på sängen 8 år på raken nu. Dessutom rör man sig mot mitten dvs 50-50 för att man inte vill slå fel denna gång.
2024-11-03, 20:44
Avstängd
Alla bettingsidor förutspår Trump som vinnare, så är rätt säker på att Trump tar hem dethär.
2024-11-03, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Finns det inte stor risk att det kommer dröja med det färdiga valresultatet?
Hur var det förra valet, var det klart att Biden vunnit på valnatten?

SVT sänder live..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fouad-youcefi-svarar-pa-dina-fragor-om-usa-valet

Det berodde på poströster pgr av covid dör alla visste att republikanerna var överrepresenterade
2024-11-03, 20:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Finns det inte stor risk att det kommer dröja med det färdiga valresultatet?
Hur var det förra valet, var det klart att Biden vunnit på valnatten?
SVT sänder live..
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fouad-youcefi-svarar-pa-dina-fragor-om-usa-valet

Ska man tro mätningarna nu så kan det nog ta tid, för det är så jämt. De skall räkna poströster, anklaga varandra för fusk, räkna om rösterna, gå till domstol etc.
2024-11-03, 20:54
Bannlyst
Min vetenskapliga undersökning på nätet så svarar 100% av alla svenska tjejer att dom skulle rösta på Kamala Harris för Trump är emot aborter.
Fattar inte varför man har en sån politik som man förlorar så mycket på.
SD och KD har gjort samma misstag.
2024-11-03, 20:59
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nate Silver själv är Demokrat och sätter tummen på vågen i sin 538 modell där han tar bort republikanska undersökningar men håller kvar uppenbart skeva demokratiska såna. Säger han 55-45 till Trump så är sanningen snarare 90-10 till Trump.

Välkommen till 2020.

Nate Silver tillhör nu Polymarket som ägs av techbro Peter Thiel, som är storsponsor av J.D Vance och stöttar Trump.
2024-11-03, 21:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det finns en logisk förklaring till vad som händer i Iowa. Staten har bland de mest extrema abortlagstiftning i landet, där de har förbjudet abort efter vecka 6.

Se där ja.., ja då kan det ligga något bakom "poll`en" i Iowa. Hade lite tveksamheter om det. Så då är frågan (om någon vet ?) :

Vilka "swingstates" har fått inskärpningar i abortlagstiftningen ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in