2024-11-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Håller Trump på att förlora? Följer bara valet med halvt öga och trodde han ledde stort men nu börjar jag se mätningar som visar motsatsen.

Vad säger ni som följer det här mycket mer noggrannt?

Det har varit 50/50 i en månads tid vad jag läst mig till, alla mätningar är inom felmarginal både nationellt samt swing states, det går inte att tippa detta
2024-11-03, 14:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datoridiot
Så är det men han har nog aldrig legat till så här bra i polls för national som i år, intressant hur han på något sätt ligger på ungefär samma nivå i swing states ändå, vinner han "fel" röster?

Ja det är ju extremt jämnt där med, vilket är förvånande. Jag menar hans taktik är ju likt Harris att rikta in sig primärt på dessa stater där det kommer att avgöras. Att han vinner några extra röster i säg New York kommer ju betyda skit i det stora hela.
2024-11-03, 14:43
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Håller Trump på att förlora? Följer bara valet med halvt öga och trodde han ledde stort men nu börjar jag se mätningar som visar motsatsen.

Vad säger ni som följer det här mycket mer noggrannt?

Jag skriver det igen, om Trump ska vinna så krävs det att OU underskattar stödet för hans kandidatur precis som 2016 och 2020. Dock kan sägas om just 2020 att det skapades en historisk avvikelse pga pandemin så man ska nog inte lägga för mycket vikt vid det utfallet.

Gör OU inte det dvs underskattar Trump så vinner Harris, sett till att valdeltagandet enligt bland annat hur förtidsröstningen ser ut verkar bli högt.
2024-11-03, 14:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag skriver det igen, om Trump ska vinna så krävs det att OU underskattar stödet för hans kandidatur precis som 2016 och 2020. Dock kan sägas om just 2020 att det skapades en historisk avvikelse pga pandemin så man ska nog inte lägga för mycket vikt vid det utfallet.

Gör OU inte det dvs underskattar Trump så vinner Harris, sett till att valdeltagandet enligt bland annat hur förtidsröstningen ser ut verkar bli högt.

I det här valet ser jag tre "jokrar"" :

-Inflationen, det har blivit dyrt i Usa och där röstar man med plånboken. Talar för Trump..
-Kvinnorna, kan Kamala mobilisera dessa ?
-Trump själv. Han är sin egna största fiende. Skulle han haft mera finess, droppa snack om hämnd etc.., skulle han haft detta i en liten ask !
2024-11-03, 14:57
Medlem
X3treams avatar
https://www.vg.no/nyheter/i/0VWww2/ny-maaling-knapp-ledelse-til-harris-i-vippestatene

Promenadseger för Kamala som alla kunniga politikerexperter vetat hela tiden.
2024-11-03, 15:14
Medlem
Jag är så bombsäker på en Trump seger. Vi kommer först få se hur stödet exploderat i Florida. Trump tar nog den delstaten tvåsiffrigt. Sedan kommer resultatet från Georgia och North Carolina in. Hör har Trump en stor ledning. Vid detta laget kommer det se väldigt mörkt ut för Kamala. Men hoppet är inte ute. Wisconsin, Michigan och Pennsylvania kommer börja droppa in, och det är då minut för minut som hoppet till slut försvinner för Kamalisterna.

Frågan är om dems har förberett med lastbilar med stora postsäckar. I så fall kommer denna operation ske i Wisc, mich och pennsylvania.
2024-11-03, 15:18
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I det här valet ser jag tre "jokrar"" :

-Inflationen, det har blivit dyrt i Usa och där röstar man med plånboken. Talar för Trump..
-Kvinnorna, kan Kamala mobilisera dessa ?
-Trump själv. Han är sin egna största fiende. Skulle han haft mera finess, droppa snack om hämnd etc.., skulle han haft detta i en liten ask !

Punkt 2 blir avgörande och det finns nu tecken på att de kvinnliga väljarna gör just detta dvs mobiliserar till förmån för Harris och då särskilt i de s.k swing states. Möjligen därför som speloddsen förändrats så hastigt under senaste veckan dvs från tydligt övertag för Trump till helt jämna odds.

Här finns mer om just kvinnorösterna bland annat med kommentarer från prominenta Trumpsupporters på sociala media: https://www.newsweek.com/women-dominate-early-voting-trump-supporters-nervous-1977757
2024-11-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datoridiot
Det har varit 50/50 i en månads tid vad jag läst mig till, alla mätningar är inom felmarginal både nationellt samt swing states, det går inte att tippa detta

Även en blowout* i alla swingstates ligger inom felmarginalen. Så du har helt rätt. Utifrån opinionsundersökningarna så är det verkligen 50/50. Man skulle ha spelat på Trump när Harris låg bra till i början. Och spelat på Harris när någon eller några satsade 30(?) milj dollar på Trumps vinst. Hade man gjort det så hade man garanterat en vinst.

Det verkar se just ut i Nevada för Trump, men hans lag måste fått hjärtslag efter undersökningen från Iowa, men även där ligger en Trumpvinst inom felmarginalen.

*En av dem kan vinna i alla Swingstates och det ändå jämt utifrån antal röster i dessa stater.
2024-11-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ajdå Donald!

Blodröda IOWA blir kanske blå!

https://eu.desmoinesregister.com/story/news/politics/iowa-poll/2024/11/02/iowa-poll-kamala-harris-leads-donald-trump-2024-presidential-race/75354033007/

Observera att det är en republikansk OU. Röda kvinnorna röstar Harris!

Oddsen tokdyker på clownen nu.

Och andrahandsmarknader har Harris som vinnare på 59%!

https://x.com/DefiantNews_io/status/1852822112295154157
Situationen i Iowa ser minst sagt oroväckande ut för Trump. Selzer har historiskt varit överlägsen i Iowa.
Även om det är fel och Trump tar Iowa med några procent så innebär det att Trump troligtvis
missar presidentposten. Allt annat än att att han tar Iowa med mer än 6% är katastrof.

Spännande dagar.
2024-11-03, 15:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

+1

Frågan är hur man ska betrakta Selzerpollen i Iowa. Hon har haft rätt tidigare och menar att Harris vinner bland kvinnor och äldre. Med hennes sensationella poll som fingervisning går Harris mot storslam. Men det kan också vara så att Iowapollen är off. Oavsett skulle det förvåna mig mycket om Trump underskattas i tre presidentval.
2024-11-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bra siffror för Trump från NYT det där. Dom har tradition av att underskatta Republikanerna.
2020 överskattade NYT Bidens siffror med följande i sin final poll:
+5,2% Michigan
+10,3 Wisconsin
+4,8% Pennsylvania
+3,6% Nevada
+4,3% North Carolina
+5,7% Arizona
0% Georgia (här träffade man faktiskt rätt så 1/7 blev det)

Republikanerna måste vara nöjda med den där pollen från NYT, det ser mer och mer ut som en landslide.

Instämmer, NYT/Siena är inget "facit" även om de är högst rankade. Felmarginalen i varje enskild delstatsmätning ligger dessutom kring 3 %.

Senaste NYT/Siena med alla kandidater, ger t o m Trump vinsten.

Citat:
Eric Daugherty@EricLDaugh

#NEW FINAL battleground polls - full ballot

🔴 ARIZONA: Trump+5
🔴 MICHIGAN: Trump+2
🔴 PENNSYLVANIA: Trump+1
🔴 GEORGIA: Trump+1
🔵 NEVADA: Harris+3
🔵 WISCONSIN: Harris+3
🔵 NORTH CAROLINA: Harris+4

Electoral College:
🔴 Trump: 280 🏆
🔵 Harris: 258

NYT/Siena | 10/25-11/2 | RVs
https://x.com/EricLDaugh/status/1853062522468745547

Nate Cohn/NYT skriver om senaste undersökningen, att det är möjligt att man återigen underskattat Trump:

Citat:
Four years ago, the polls were thought to underestimate Mr. Trump because of nonresponse bias — in which his supporters were less likely to take surveys than demographically similar Biden supporters.

It’s hard to measure nonresponse bias — after all, we couldn’t reach these demographically similar voters — but one measure I track from time to time is the proportion of Democrats or Republicans who respond to a survey, after considering other factors.

Across these final polls, white Democrats were 16 percent likelier to respond than white Republicans. That’s a larger disparity than our earlier polls this year, and it’s not much better than our final polls in 2020 — even with the pandemic over. It raises the possibility that the polls could underestimate Mr. Trump yet again.
https://www.nytimes.com/2024/11/03/upshot/polls-harris-trump-battlegrounds.html
2024-11-03, 15:27
Medlem
Är det inte troligt att detta handlar om män mot kvinnor och kvinnor tar sig till och röstare oftare?

Och att kvinnor i OU inte säger att de kommer att rösta på Kamala för de har hemliga skäl därtill?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in