2024-11-02, 21:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK, det visste jag inte. Jag tippar på att valdeltagandet blir något lite lägre än förra gången. Polariseringen har minskat, anser jag.
Jo, registreringen stängde för några veckor sedan i vissa delstater medan jag tror att det går att registrera sig till och med valdagen I andra. Valet är fullt av sådana här detaljer som påverkar.

Jag tror tvärtom att valdeltagandet kommer att öka eftersom det finns så många fler registrerade väljare jämfört med 2020. Vad pekar på att polariseringen minskat?
2024-11-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, registreringen stängde för några veckor sedan i vissa delstater medan jag tror att det går att registrera sig till och med valdagen I andra. Valet är fullt av sådana här detaljer som påverkar.

Jag tror tvärtom att valdeltagandet kommer att öka eftersom det finns så många fler registrerade väljare jämfört med 2020. Vad pekar på att polariseringen minskat?

Min magkänsla säger att polariseringen minskar. Trump har numera rätt att säga precis vad han vill. MSM reagerar inte så kraftigt längre. "Skandalerna" sugs inte ut lika hårt längre. Alla förstår att det inte går att fälla Trump för att han säger till en krigshök att åk ned och stå inför 9 gevärspipor. Trump är listigare och jobbar extra på McDonalds samt inom sophanteringen... ...

Kamala Harris hånfulla leende är inte längre lika hånfullt.

Folk är inte lika arga på varandra längre som 2020.

Men det är vad jag känner. Jag vill se valdeltagandet i procentsiffra, den blir nog lite lägre denna gången.

Men min magkänsla kan vara fel.
2024-11-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Den senaste månaden har UD-dollarn stärkts mot SEK, från ca 10,30 till idag 10,70.
Kan inte se någon annan rimlig förklaring än Trumps på senaste tiden goda opinionssiffror.
Trump har lovat att verkligen ta itu med USAs stora skenande statsskuld och budgetunderskott.
Marknaden har sen tilltro till Trumps ambition, och även faktiska möjlighet göra något åt detta.

Såg idag på text-tv exakt samma analys som jag gjorde igår.
Alltså marknaden förutspår en seger för Trump, och tror att han kommer lyckas få den amerikanska ekonomin på fötter.
Detta är alltså förklaringen till att dollarn betydande stärkts på allra sista tiden.

https://www.svt.se/text-tv/109
2024-11-02, 23:12
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Haha, tror du vanligt arbetande folk gillar en rikemansunge som nu är nästan 80,
som aldrig gjort ett skit i sitt liv, på riktigt, bara lekt med arvet han fick.
Jag är fascinerad över den sagovärld vissa lever i.
Harris kampanjar på riktigt.
Och allt talar för att hon vinner de 3 nordliga swingstates hon behöver för att vinna.
Harris kommer ta rostbältet samt 2-3 delstater för peta i kvinnors rättigheter gör du inte ostraffat, Sedan dem från Puerto Rico är på krigsstigen det är inte någon genomtänkt kampanj från Donalds!
2024-11-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Håller med dig!
Högt valdeltagande måste gynna Trump, då många av hans anhängare är ganska ointresserade av politik.
.

Tydligen är det inte så. Trumps kärnväljare är vita amerikaner och i synnerhet på landsbygden. Även om valdeltagandet är lågt med svenska mått mätt, 60-70% så är dessa väljare ganska pålitliga röstare. Olika färgade grupper är tydligen ännu mindre röstbenägna än vita så valets resultat handlar mycket om demokraternas förmåga att få dessa tillräckligt engagerade att rösta och då framförallt i svingstates.
2024-11-03, 00:42
Medlem
HomoDeuss avatar
Ajdå Donald!

Blodröda IOWA blir kanske blå!

https://eu.desmoinesregister.com/story/news/politics/iowa-poll/2024/11/02/iowa-poll-kamala-harris-leads-donald-trump-2024-presidential-race/75354033007/

Observera att det är en republikansk OU. Röda kvinnorna röstar Harris!

Oddsen tokdyker på clownen nu.

Och andrahandsmarknader har Harris som vinnare på 59%!

https://x.com/DefiantNews_io/status/1852822112295154157
Senast redigerad av HomoDeus 2024-11-03 kl. 00:45.
2024-11-03, 00:48
Avslutad
Trump lagging in early vote with seniors in Pennsylvania, a red flag for GOP

Det blir ett inferno i USA för Trump kommer inte vinna detta valet!
Senast redigerad av Capcom. 2024-11-03 kl. 00:50.
2024-11-03, 00:56
Avslutad
Nate Silver är inte övertygad

”Det är oerhört modigt att släppa den här mätningen. Det kommer inte ge Harris ledningen i vår prognos, eftersom det kom ut en annan mätning i Iowa i dag som var positiv för Trump”, skriver statistikgurun Nate Silver på X
2024-11-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ajdå Donald!

Blodröda IOWA blir kanske blå!

https://eu.desmoinesregister.com/story/news/politics/iowa-poll/2024/11/02/iowa-poll-kamala-harris-leads-donald-trump-2024-presidential-race/75354033007/

Observera att det är en republikansk OU. Röda kvinnorna röstar Harris!

Oddsen tokdyker på clownen nu.

Och andrahandsmarknader har Harris som vinnare på 59%!

https://x.com/DefiantNews_io/status/1852822112295154157

Noterade tidigare idag när jag mest slösurfade att i stort sett lika många demokrater som republikaner hade förtidsröstat i Iowa:

https://election.lab.ufl.edu/early-vote/2024-early-voting/2024-general-election-early-vote-iowa/

Noterade också att väldigt många har röstat i Texas, redan 8,5 miljoner. Förra valet röstade drygt 11 miljoner totalt, vilket gör att det mesta tyder på att valdeltagandet blir större än förra gången. Om det blir så, och vart de nya väljarna hamnar, är förstås oklart, men ändå givetvis mest oroande för den som leder med några procent och verkligen behöver vinna staten, vilket är Trump.

https://election.lab.ufl.edu/early-vote/2024-early-voting/2024-general-election-early-vote-texas/

Med det sagt, mest troligt är ändå att Trump vinner både Iowa och Texas, men helt säkra är de inte.
2024-11-03, 01:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Noterade tidigare idag när jag mest slösurfade att i stort sett lika många demokrater som republikaner hade förtidsröstat i Iowa:

https://election.lab.ufl.edu/early-vote/2024-early-voting/2024-general-election-early-vote-iowa/

Noterade också att väldigt många har röstat i Texas, redan 8,5 miljoner. Förra valet röstade drygt 11 miljoner totalt, vilket gör att det mesta tyder på att valdeltagandet blir större än förra gången. Om det blir så, och vart de nya väljarna hamnar, är förstås oklart, men ändå givetvis mest oroande för den som leder med några procent och verkligen behöver vinna staten, vilket är Trump.

https://election.lab.ufl.edu/early-vote/2024-early-voting/2024-general-election-early-vote-texas/

Med det sagt, mest troligt är ändå att Trump vinner både Iowa och Texas, men helt säkra är de inte.

Det förbluffande förra valet var att Trump vann staterna som var kritiska, men torskade ändå valet.

Vad säger detta oss? Det går inte att opinionsmäta med en sådan sprettig, icke politisk kandidat, som Donald. Undantag för extremliberala stater som New York.
2024-11-03, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Det förbluffande förra valet var att Trump vann staterna som var kritiska, men torskade ändå valet.

Vad säger detta oss? Det går inte att opinionsmäta med en sådan sprettig, icke politisk kandidat, som Donald. Undantag för extremliberala stater som New York.

Vilka stater som är swing states varierar delvis över tid. 2000 var det ett extremjämnt Florida som avgjorde mellan Bush och Gore. Nu har den, och även Ohio, blivit mer republikanska, medan andra stater, som t.ex. Georgia gått åt andra hållet. Nu har alla tagit för givet att det blir samma swing states som förra gången. Vilket det troligen också till stor del blir, även om det kan ske oväntade saker även i andra stater. Dock kommer förutsättningarna fortsätta gradvis ändras. Säg valet 2044, när Trump definitivt är historia, så är det högst troligt att det åtminstone delvis är andra stater som är i strålkastarljuset.
2024-11-03, 01:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vilka stater som är swing states varierar delvis över tid. 2000 var det ett extremjämnt Florida som avgjorde mellan Bush och Gore. Nu har den, och även Ohio, blivit mer republikanska, medan andra stater, som t.ex. Georgia gått åt andra hållet. Nu har alla tagit för givet att det blir samma swing states som förra gången. Vilket det troligen också till stor del blir, även om det kan ske oväntade saker även i andra stater. Dock kommer förutsättningarna fortsätta gradvis ändras. Säg valet 2044, när Trump definitivt är historia, så är det högst troligt att det åtminstone delvis är andra stater som är i strålkastarljuset.

Oavsett partitillhörighet har vinnaren av valet vunnit iowa de senaste 30 åren (eller mer) med undantag för valet 2000. Trump vann Iowa förra gången och förlorade likförbannat valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in