Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-02, 15:20
Medlem
Strandberg: Lavinfara i skidprofilens nya projekt

https://www.privataaffarer.se/alla-nyheter/kronika/strandberg-lavinfara-i-skidprofilens-nya-projekt/
Citera
2024-11-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Strandberg: Lavinfara i skidprofilens nya projekt

https://www.privataaffarer.se/alla-nyheter/kronika/strandberg-lavinfara-i-skidprofilens-nya-projekt/
Ja det känns som en väldigt snäv målgrupp och fullt med risker för alla inblandade ..... äsch vad vet jag, jag är inte så insatt i den där världen.
Citera
2024-11-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja det känns som en väldigt snäv målgrupp och fullt med risker för alla inblandade ..... äsch vad vet jag, jag är inte så insatt i den där världen.

Håller med. Denna typen av upplägg riktar sig till extremt förmögna människor och inte Svenssons. Ändå riktar han sitt erbjudande till sina följare som (jag tror) är majoriteten just Svenssons som en gång tyckt om att följa JO tidigare flådiga liv. Det är extremt hög risk med startups. Väldigt få som blir success.
Frågan är… Kommer han dra sig ur pga all negativ respons eller löpa linan ut?
Citera
2024-11-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XLVIIILVIII
Håller med. Denna typen av upplägg riktar sig till extremt förmögna människor och inte Svenssons. Ändå riktar han sitt erbjudande till sina följare som (jag tror) är majoriteten just Svenssons som en gång tyckt om att följa JO tidigare flådiga liv. Det är extremt hög risk med startups. Väldigt få som blir success.

Det värsta som händer är väl att det misslyckas?

Alla förstår väl att den här sortens
satsningar är ett högriskprojekt?
Det borde även en nybliven 18-åring fatta…
Citera
2024-11-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ja fast jag fick omedelbart känslan att JO bara delar med sig av detta på sin vlogg och att han har en annan målgrupp än (de flesta) vloggföljare. Hans affärspartner har nog bra kontakter så att säga.

Som jag läste i någon intervju med JO om detta så kan de ju lyckas med detta projekt även om många tidigare misslyckats.

Det går ju inte att komma ifrån att personkemi och driv och även ren och skär tur spelar in. Så är det ju i vad man än företar sig, restauranger, klädaffärer, bilfirmor osv osv.

Jag höjde på ögonbrynen åt detta, men som jag sa tidigare jag har ingen insyn i denna affärsvärld och tillhör inte målgruppen, så vad vet jag.
Citera
2024-11-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja fast jag fick omedelbart känslan att JO bara delar med sig av detta på sin vlogg och att han har en annan målgrupp än (de flesta) vloggföljare. Hans affärspartner har nog bra kontakter så att säga.

Som jag läste i någon intervju med JO om detta så kan de ju lyckas med detta projekt även om många tidigare misslyckats.

Det går ju inte att komma ifrån att personkemi och driv och även ren och skär tur spelar in. Så är det ju i vad man än företar sig, restauranger, klädaffärer, bilfirmor osv osv.

Jag höjde på ögonbrynen åt detta, men som jag sa tidigare jag har ingen insyn i denna affärsvärld och tillhör inte målgruppen, så vad vet jag.

Om man bara kollar på de som jobbar där, samt J Olssons vänner från tiden som vloggare så inser man ju att han har extremt mkt kompentens runt sig. Några av de har byggt riktigt stora bolag.

Och misslyckas han med detta så kanske han lyckas med nästa bolag.
Det är väl inte värre än så när man är driven.
Citera
2024-11-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om man bara kollar på de som jobbar där, samt J Olssons vänner från tiden som vloggare så inser man ju att han har extremt mkt kompentens runt sig. Några av de har byggt riktigt stora bolag.

Ja exakt men jag måste ändå säga att jag tycker det var ett, i brist på bättre ord, konstigt affärsdrag. Men jag hoppas han lyckas.
Citera
2024-11-02, 19:07
Medlem
Citat:

Vet ej om du har missat att detta bolaget inte endast kommer involvera honom och hans eventuella egna investeringar utan även en rad andra människor som faktiskt går in med sina egna pengar i hopp om att det ska bli en framgångssaga. Lite mer ansvar på ett sånt bolag än ”vilket bolag som helst” och om han misslyckas så drabbas ju alla investerare. Men gillar din inställning, hoppas du har samma inställning på allt i livet.
Citera
2024-11-02, 19:13
Medlem
Citat:
Vet ej om du har missat att detta bolaget inte endast kommer involvera honom och hans eventuella egna investeringar utan även en rad andra människor som faktiskt går in med sina egna pengar i hopp om att det ska bli en framgångssaga. Lite mer ansvar på ett sånt bolag än ”vilket bolag som helst” och om han misslyckas så drabbas ju alla investerare. Men gillar din inställning, hoppas du har samma inställning på allt i livet.

Nej, det är inget som jag har missat.

Samma sak gäller väl där.
Går man (hans följare då) in i ett högriskprojekt med 100% av sitt kapital bara för att man tror på J Olsson så är man ju kanske lite väl riskbenägen.

Det kan ju dock sluta hur bra som helst om man lyckas kliva ut i tid oxå, det vet ju inte jag.
Citera
2024-11-02, 20:24
Medlem
Citat:
Nej, det är inget som jag har missat.

Samma sak gäller väl där.
Går man (hans följare då) in i ett högriskprojekt med 100% av sitt kapital bara för att man tror på J Olsson så är man ju kanske lite väl riskbenägen.

Det kan ju dock sluta hur bra som helst om man lyckas kliva ut i tid oxå, det vet ju inte jag.

Jag håller med dig. Men att säga att en nybliven 18 åring bör ha den här förståelsen är lite väl naivt i mina ögon.

Jag har inte stenkoll på den här typen av upplägg men min uppfattning är att investeraren måste fortsätta betala medlemsavgiften varje år för att ha kvar sin investering. Vad händer annars? Får investeraren välja själv vilket startups placeringen ska göras i eller är det JO och hans ”unicorn” som placerar? Det är detta jag menar med att detta är ett upplägg mer ämnat för riktigt välbärgade personer som kan ta förlusten med en klackspark (om det blir förlust) och/eller sitta kvar med en high risk investering länge (som startups ofta innebär).
Citera
2024-11-02, 21:13
Medlem
theMowgs avatar
Efter att kikat in på akka.app hemsida verkar bolagets USP vara Jon Olsson själv. Dock inte så mycket hans möjliga kunnade inom business, entreprenörskap eller start-up. Utan mer att Jon Olsson är härlig kille man gärna skulle vilja hänga med. Å för en startavgift från €1000/år kan han bli din låtsaskompis på riktigt, typ.

Lite citat från hemsidan.
Citat:
Annual Club Gala
Experience the unforgettable Club Gala:
Join us at an prestigous venue for our highly anticipated annual Gala, with the charismatic presence of Jon...
Citat:
What are the benefits of the Club?
The main goal of my Club is to offer access to world-class startup investment opportunities and give you the chance to invest with me (Jon Olsson) on the same preferential terms. But that's not all! I will also share private content with you about entrepreneurship and investments, so you can grow as an investor and entrepreneur and continue learning about business-related topics.

Finally, joining my Club means becoming part of a community of like-minded people with whom you can meet and share experiences. It's a great opportunity to expand your network and, who knows, make future friends or business partners.
Citat:
Will I have the chance to meet Jon Olson?
Yes! By joining my Club, you will have numerous opportunities to meet me.
For every investment opportunity, I will organize a live presentation with the startup's founders.
I will organize events to allow all Club members to meet me, share our experiences, and learn together.
I will be active on Discord to chat with you and share updates.
https://nordics.akka.app/

Får lite Crowd1 och World of Alidia-vibbar av detta för att dra svenska referenser. Jag håller mig nog borta...
Senast redigerad av theMowg 2024-11-02 kl. 21:39.
Citera
2024-11-02, 23:05
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Men att säga att en nybliven 18 åring bör ha den här förståelsen är lite väl naivt i mina ögon.

Jag har inte stenkoll på den här typen av upplägg men min uppfattning är att investeraren måste fortsätta betala medlemsavgiften varje år för att ha kvar sin investering. Vad händer annars? Får investeraren välja själv vilket startups placeringen ska göras i eller är det JO och hans ”unicorn” som placerar? Det är detta jag menar med att detta är ett upplägg mer ämnat för riktigt välbärgade personer som kan ta förlusten med en klackspark (om det blir förlust) och/eller sitta kvar med en high risk investering länge (som startups ofta innebär).

Ja, när jag var i mina yngre 20 så tjatade Nordea på mig sina jvla IT-fonder. Det var ju 100% torsk och det var en ganska bra läxa.

Tror att de flesta har gått på nån landmina nån gång, och ska man göra det så kan man ju lika gärna göra det när man är ung. 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in