2024-11-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok

Jadu, vet inte vad jag ska tro. Som sagt så säger folk olika om allt här. Själv kör jag på att smörja och tänker fortsätta med det.

Tro vad du vill, se bara till att inte överdra så är det lugnt. Å din momentnyckel förhindrar ju det. Jag personligen har både smörjt å rengjort å allting å har aldrig pajat en gänga eller bult, å har aldrig blivit av med ett däck.

Jag tror helt enkelt att lite sunt förnuft, som i så många andra fall också, räddar dagen.
Citera
2024-11-01, 10:54
Medlem
Citat:
Det är tre huvudsaker jag stör mig på som även seriösa firmor gör.

1. Tappar hjulbultar på marken och gör inte ren dem
2. Smörjer inte gängorna
3. Drar åt för hårt

Den sista kan jag ha lite överseende med, för alternativet vore att lita på att kunden efterdrar själv. Det kommer de naturligtvis inte göra, och så kommer firman få skulden när hjulet lossnar. Men fixar jag det själv slipper jag den problematiken.

Fick byta ett däck vid vägkanten när jag fått punka. Då hade en firma dragit åt som fan, och det var ett helvete att få loss. Tror jag var nära att vrida av fälgkorset.

En vanligt misstag många gör, man skall ALDRIG smörja gängorna
Citera
2024-11-01, 11:55
Medlem
KillenArCPs avatar
När jag praktiserade på en bilverkstad så smörjde vi alltid in bromsskivorna. Det var för att de skulle hålla bättre enligt en bilmekaniker. Varför gör man inte det när man byter däck hos en firma?
Citera
2024-11-01, 12:05
Medlem
Sista gången jag anlitade en sån där popup version av "däckskiftarna" så drog de en bult så snett att den fick trasiga gängor och var oanvändbar. Det upptäckte jag när jag skulle efterdra bultarna. Ren tur att de inte förstörde navet också. Sen dess så är det bara företag med permanent däckverksamhet som gäller vid däckbyte.
Citera
2024-11-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
En vanligt misstag många gör, man skall ALDRIG smörja gängorna

Precis, momentdrag med rena torra gängor är det rätta om inte annat anges, vilket är extremt sällsynt på hjulförband.

/Dick
Citera
2024-11-01, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Precis, momentdrag med rena torra gängor är det rätta om inte annat anges, vilket är extremt sällsynt på hjulförband.

/Dick
Gängorna skall smörjas lätt för att bulten/muttern skall gå lätt under åtdragningsmomentet och rätt åtdragningsmoment skall nås.
Citera
2024-11-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ok

Jadu, vet inte vad jag ska tro. Som sagt så säger folk olika om allt här. Själv kör jag på att smörja och tänker fortsätta med det.
Fortsätt att smörja bultarna/muttrarna du gör rätt.
Citera
2024-11-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Gängorna skall smörjas lätt för att bulten/muttern skall gå lätt under åtdragningsmomentet och rätt åtdragningsmoment skall nås.

För de absolut flesta bultförband är det precis tvärtom. Moment dras med torra gängor om det inte specifikt är skrivet något annat i handbok eller manual. I t.ex manualer för Volvobilar (vilket du kan googla enkelt) står det specifikt:
Använd inte smörjmedel på hjulskruvarnas gängor.

/Dick
Citera
2024-11-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Vad jag vet ska man aldrig smörja gängorna på hjulbultarna. Sen använder man dragskaft med krafthylsa. Sitter bultarna hårt kan slå på dem med liten slägga eller värma dem.
Hur och med vad värmer man hjulskruvar/-muttrar inne i djupa "brunnar" i gjutna lättmetallfälgar?
Citera
2024-11-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Smörjet gör att du kan med lätthet dra åt hårdare än du tänkt och således skada gängorna.
Sant!
Citera
2024-11-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
För de absolut flesta bultförband är det precis tvärtom. Moment dras med torra gängor om det inte specifikt är skrivet något annat i handbok eller manual. I t.ex manualer för Volvobilar (vilket du kan googla enkelt) står det specifikt:
Använd inte smörjmedel på hjulskruvarnas gängor.

/Dick
Jag har jobbat med flera av de ledande aktörerna inom däck med deras aktiviteter och de smorde alltid hjilbularna, inte mycket. Jag har även gått utbildning hos en av sveriges ledande bultgrosister och vid dragande av moment skall man smörja bulten lite men de har väl fel då...Eller?
Citera
2024-11-01, 18:05
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hur och med vad värmer man hjulskruvar/-muttrar inne i djupa "brunnar" i gjutna lättmetallfälgar?
Jag har aldrig provat värma bult i alufälg men det borde inte skilja sig från plåtfälg, tror jag.

Det finns handhållna tändare med svetslåga. Komma upp i 600 grader borde ta en väldigt lång stund och så hög värme så fälgen smälter tror jag inte behövs.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/minisvets-105-cm-2000040527
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in