2024-11-02, 14:27
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EGH
Absolut, rent matematiskt måste inte Trump vinna Penn om han tar Michigan eller Wisconsin. Men jag tror det är osannolikt eftersom han leder i Penn och ligger under något i de andra två. Min känsla är att Michigan och Wisconsin lutar lite mer åt demokraterna än vad Penn gör.
https://archive.is/txJhJ
Sista YouGov pollen och nej Donalds leder inte i PA!
2024-11-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Trump vinner samtliga swingstater utgående ifrån opinionsundersökningarna. Förlorar han nån så skulle det vara Michigan men troligtvis vinner han även där. De som påstår att Trump inte längre underskattas i OU borde kunna komma med några argument för varför det skulle ha ändrat till det här valet, inte bara gissningar.

Argumentet för att han inte längre underskattas i OU är att t.ex. SD inte längre gör det. Jag kan tänka mig tre anledningar till att det kan vara så:

1. Man har justerat för underrapporteringen.
2. Folk är inte lika rädda längre att öppet stötta SD eller Trump.
3. Grupper i andra partier som är svåra att nå med OU har ökat. Kan tänka mig att t.ex. invandrare i segregerade områden som röstar S och V inte är lätta att fånga in. Kan ju finnas såna grupper i USA också som röstar Dem.

Men vi får svaret på valdagen. Jag hoppas förstås att Trump är underskattat och har ännu större stöd. Roligast vore om han tog alla swingstater och typ New Hampshire och Minnesota också.
2024-11-02, 14:40
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Sett till hur fördelningen av röster mellan män och kvinnor är så är Donalds körd redan nu, i GA + NC är diffen 12% + 10% till kvinnornas fördel så det kommer han inte ta ikapp!
Resten är liknade statistik i MI - WI + PA 10% - 11% - 12% är diffen till fördel för kvinnorna, Det är dem som röstar bort Donalds rakt igenom sett till siffrorna!

Du har verkligen ingen koll.

Hur många med partitillhörighet har förtidsröstat ?
2024 vs 2020, jämför samma dag så får du för din del en ganska chockerande bild tillbaka. R ökar kraftigt.

Det är ju uppenbart att i de flesta stater så har vi väsentligt fler R röster än tidigare, ex Nevada leder R förtidsröstningen vilket aldrig tidigare skett. I Texas tar Trump nu ex El Paso, aldrig tidigare hänt. Trump har dessutom vinstmöjlighet i bla Virginia, New Mexico och tom Minnesota.

Det finns mig veterligen inga indikationer på att Harris vinner mer än Biden någonstans. Tror hon slutar på 10 miljoner färre röster än Biden. Det vinner man inget val mot DJT med.
Senast redigerad av Nixter 2024-11-02 kl. 14:42.
2024-11-02, 14:46
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du har verkligen ingen koll.

Hur många med partitillhörighet har förtidsröstat ?
2024 vs 2020, jämför samma dag så får du för din del en ganska chockerande bild tillbaka. R ökar kraftigt.

Det är ju uppenbart att i de flesta stater så har vi väsentligt fler R röster än tidigare, ex Nevada leder R förtidsröstningen vilket aldrig tidigare skett. I Texas tar Trump nu ex El Paso, aldrig tidigare hänt. Trump har dessutom vinstmöjlighet i bla Virginia, New Mexico och tom Minnesota.

Det finns mig veterligen inga indikationer på att Harris vinner mer än Biden någonstans. Tror hon slutar på 10 miljoner färre röster än Biden. Det vinner man inget val mot DJT med.
Lyssna kvinnorna röstar på Harris öppet som tysta röster men det där fattar inte nu likt vanligt, Läs på och återkom men efter valet är du borta likt 2022 -2020...
2024-11-02, 14:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EGH
Argumentet för att han inte längre underskattas i OU är att t.ex. SD inte längre gör det. Jag kan tänka mig tre anledningar till att det kan vara så:

1. Man har justerat för underrapporteringen.
2. Folk är inte lika rädda längre att öppet stötta SD eller Trump.
3. Grupper i andra partier som är svåra att nå med OU har ökat. Kan tänka mig att t.ex. invandrare i segregerade områden som röstar S och V inte är lätta att fånga in. Kan ju finnas såna grupper i USA också som röstar Dem.

Men vi får svaret på valdagen. Jag hoppas förstås att Trump är underskattat och har ännu större stöd. Roligast vore om han tog alla swingstater och typ New Hampshire och Minnesota också.
1. Skulle vilja se nått konkret bevis på detta.

2. Folk i USA har aldrig varit "rädda" för att säga att dom stöder Trump. Samma skuldbeläggande som
fungerar i Sverige fungerar inte i USA, dom har ett helt annat tänk där.

3. I alla undersökningar som jag sett så har olika minoritetsgrupper skiftat emot Trump i större utsträckning än vid tidigare val. Svarta, Latinos, Asiater etc. Harris har inte ökat sitt understöd i en enda grupp. Det skulle vara unga kvinnor som är förstagångsröstare då. Men det räcker inte då unga män i större utsträckning röstar Trump och det kompenserar helt det tillskott av röster som Harris kan få från kvinnorna (jämfört med valen 2020 och 2016).
Citat:
Harris is backed by 60% of young voters who say they’re almost certain that they will cast a ballot in the presidential election. That figure pulls in line with the 60% of 18- to 29-year-olds won by Joe Biden in the 2020 election against Trump, according to NBC News exit poll results.
2024-11-02, 15:00
Medlem
Citat:
1. Skulle vilja se nått konkret bevis på detta.

2. Folk i USA har aldrig varit "rädda" för att säga att dom stöder Trump. Samma skuldbeläggande som

3. I alla undersökningar som jag sett så har olika minoritetsgrupper skiftat emot Trump i större utsträckning än vid tidigare val. Svarta, Latinos, Asiater etc. Harris har inte ökat sitt understöd i en enda grupp. Det skulle vara unga kvinnor som är förstagångsröstare då. Men det räcker inte då unga män i större utsträckning röstar Trump och det kompenserar helt det tillskott av röster som Harris kan få från kvinnorna (jämfört med valen 2020 och 2016).

Jag har inget bevis för något. Säger bara att det skulle kunna vara så. Som sagt, SD underskattades ju alltid förr men inte de senaste valen. Hade vi vetat säkert att Trump underskattas med några procentenheter är ju valet klappat och klart om inget extraordinärt hinner hända. Men jag vill inte ta ut segern i förskott.

Jag tror f.ö. att många visst inte vågar stötta Trump öppet. USA är ju på sina håll ännu mer extremt politiskt korrekt sekteristiskt än Sverige. Kolla bara på hur galna deras universitet blivit.
2024-11-02, 15:28
Medlem
nerdnerds avatar
Spelodds har ju lyfts fram som en indikator som pekar på tRumpseger, utifrån antagandet att marknaden har rätt.

Men isf är det ju också relevant att titta på tRumpaktien DJT, som iofs har tokrusat i några veckor, men som nära på har halverats sedan förra tisdagen.
2024-11-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Är det någon mer än jag som minns att Nikki Haley fick 16% av rösterna i Pennsylvanias primärval efter att hon kastat in handsken? Det rörde sig om 157 000 republikaner som röstade mot Trump. Vem röstar de på nu 🤔? Fångar ens pollsen upp dem?

https://www.cbsnews.com/pittsburgh/news/pennsylvania-primary-nikki-haley-republican-vote-donald-trump/

Nikky Haley själv stöttar Trump. Förmodligen gör flertalet av de republikaner som röstade på Haley detsamma.

Haley i juli:
Citat:
Nikki Haley offers her ‘strong endorsement’ of Trump in convention speech
https://edition.cnn.com/2024/07/16/politics/nikki-haley-trump-rnc-speech/index.html

Haley igår:
Citat:
Nikki Haley@NikkiHaley

Democrats repackaged Kamala Harris in 48 hours and made her the nominee. She didn’t get a single American’s vote, win a primary, or participate in a debate. Now, they expect you to trust her without telling you where she stands on the issues.

We looked into what she’ll do as president and you won’t like what we found.
https://x.com/NikkiHaley/status/1852367267180298431
2024-11-02, 15:52
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:

Hörde på P4 några dagar sedan eller så. Att reportrarna var förvånade att amerikanerna var så öppna med vilka de röstade på, mot hur det var i sverige.
2024-11-02, 16:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Nikky Haley själv stöttar Trump. Förmodligen gör flertalet av de republikaner som röstade på Haley detsamma.

Haley i juli:

https://edition.cnn.com/2024/07/16/politics/nikki-haley-trump-rnc-speech/index.html

Haley igår:

https://x.com/NikkiHaley/status/1852367267180298431
Faktum kvarstår: 16% av registrerade republikaner i Pennsylvania röstade mot Trump i primärvalen. De röstade på en kandidat som dragit tillbaka sin kandidatur. Man måste ha huvudet djupt nere i kaninhålet för att inte inse att det betyder stora problem för Trump i Pennsylvania. Det räcker med att säg en tiondel av de som röstade Hailey avstår från att rösta eller röstar Harris så förlorar Trump swingstaten.
2024-11-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakelitTelefonen
Hörde på P4 några dagar sedan eller så. Att reportrarna var förvånade att amerikanerna var så öppna med vilka de röstade på, mot hur det var i sverige.
Även invandrare med amerikanskt medborgarskap.
Annika Sörenstam har förtidsröstat på Trump.
https://x.com/MikeMcGeeAnnika/status/1849148849903788212
Inte ens minsta notis i svensk media. Hade hon röstat på Harris hade hon fått framträdande rubriker.
2024-11-02, 17:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Intressant att 90% i tråden som håller på Harris tagit ut segern i förskott medan kanske 30% av Trump-folket gjort detsamma.

Detta trots att det ser jämnt ut i opinionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in