2024-11-02, 11:51
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Så man ska inte överanvända t.ex. Lions Mane som stimulerar neurogenes. Men om det är ett av de bästa sätten att stimulera neurogenes anser jag fortfarande inte man ska utesluta det helt. Vet inte ens om de andra svampare stimulerar neurogenes på samma sätt och då kan Lions Mane vara en viktig nyckelspelare i att läka hjärnan. Verkar inte som man talar om de andra svampararna på samma sätt.

Blir mer nyfiken på hur mycket Lions Mane de får biverkningar tagit. Sen får man jämföra dessas kosthållning med människor som kanske tagit ännu mer utan biverkningar osådär.

Angående Paul Statement är han en väldigt seriös forskare så där har du fått något om bakfoten.

Håller inte med. Lions Mane har fått mycket populäritet på grund av okunnigt folk/influencers på sociala medier som promotat det som mirakelmedicin utan risker men många andra svampar är minst lika bra och säkrare. Många andra svampar har stora fördelar när det kommer till hjärnan, ngf BDNF osv.
Problemet med Lions Mane är dess skumma mekanismer som flera andra svampar saknar, kappa opioid agonism. Detta är dysforiskt och kan framkalla ångest, depersonalisation osv. Därav tusentals(eller åtminstone hundratals) på nätet berättar om horribla bieffekter utav det. De andra medicinska svamparna verkar inte alls orsaka så mycket biverkningar i jämförelse.

Både reishi, cordyceps or chaga har visat sig har fördelar för neurogenesis.
Citera
2024-11-02, 12:04
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Håller inte med. Lions Mane har fått mycket populäritet på grund av okunnigt folk/influencers på sociala medier som promotat det som mirakelmedicin utan risker men många andra svampar är minst lika bra och säkrare. Många andra svampar har stora fördelar när det kommer till hjärnan, ngf BDNF osv.
Problemet med Lions Mane är dess skumma mekanismer som flera andra svampar saknar, kappa opioid agonism. Detta är dysforiskt och kan framkalla ångest, depersonalisation osv. Därav tusentals(eller åtminstone hundratals) på nätet berättar om horribla bieffekter utav det. De andra medicinska svamparna verkar inte alls orsaka så mycket biverkningar i jämförelse.

Både reishi, cordyceps or chaga har visat sig har fördelar för neurogenesis.

Okej kul om dom andra svamparna också visar neurogenes effekt. Med det sagt ska Lions Mane ha visat störst effekt vad jag tolkat det som.

I övrigt så stämmer det stäker att Lions Mane har större chans att ge bieffekter än övriga svampar. Men är fortfarande inne på att det kan vara en användbar svamp i sammanband med de andra.

Får studera djupare helt enkelt.
Citera
2024-11-02, 16:36
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Du har gått på det i två år. Om jag tar 70mg elvanse utan tolerans så känner jag definitivt välbehag i ett par timmar.
Jo det skulle jag också göra, men när du är ”ingådd” så försvinner ju allt sånt helt. Jag vill minns att jag fick en höjning av självförtroendet nån timme i början, men det känns som att jag inte skulle kunna få det även om jag hällde i mig en burk, snarare biverkningar.

Men som vanligt är illusionen om att man faktiskt ska må bra av en viss drog jävligt stark. Jag är över 50 och många äldre jag snackar med verkar uppleva samma sak, dvs att första birans rus aldrig inträder, mest negativa saker.
Citera
2024-12-14, 23:12
Medlem
Ursäkta kidnappning av tråden men ni som i berusningssyfte testat bådadera Elvanse och gatutjack, vad är poängen med förstnämnda? Själv blir jag inte fjuttad av Elvanse, kan sova på det osv. och det är väldigt dyrt medan det finns rena rama raketbränslet till tjack för 250:-/g.

Jag förstår att många menar preparaten är jämförbara men min upplevelse är att Elvanse inte funkar i berusningssyfte, må vara att jag inte överdoserat det - däremot testat det vid fel tidpunkt (40mg kl23) för att ställa mot tidigare erfarenhet av amfetamin och jag somnade utan problem vilket definitivt inte hände i min ungdom när det konsumerades tjack (var ändå 3-4 pers som delade 1 g och det räckte en helkväll). Det var inte vanligt förekommande utan kanske hände 10 gånger och var på 20+ år sedan - jag är med andra ord inte att betrakta som pundare.

Förrän möjligen av vissa nu då när jag har Elvanse på recept och det funkar bra för mig även om jag inser risken med tillvänjning och att det då kanske blir mindre bra. Testar att vara utan några dagar då och då för att kontrollera så jag inte får något som kan likna abstinens men så har ej skett. Slutligen, att det skulle sitta i 12 h känner jag inte igen, klingar av efter halva tiden i mitt fall.
Citera
2024-12-14, 23:27
Medlem
amfetamin är inte svårt att bli av med. Nästan inga AT-symptom förrutom att livet kommer fatt än. Härda lite och ha mål, dvs saker som ditt bruk/missbruk ha hindrat dig, sen gör dom bara. Kommer inte komma en magisk fe och ge dig det du behöver. Det är bara du som kan lösa det. Var ärlig mot dig själv, stötta din övertygelse genom att gå till NA eller liknande grupper. Det är det dom är till för. Du har rätt att vilja sluta, någon annan måste bara tjata på dig att det är rätt för att din hjärna ska ändra sig.
Citera
2024-12-15, 00:19
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Ursäkta kidnappning av tråden men ni som i berusningssyfte testat bådadera Elvanse och gatutjack, vad är poängen med förstnämnda? Själv blir jag inte fjuttad av Elvanse, kan sova på det osv. och det är väldigt dyrt medan det finns rena rama raketbränslet till tjack för 250:-/g.
Har du hög dos på recept får du ju lagligt amfetamin av staten. Sedan inte alla som vill förstöra kroppen med tjack. Missbruka Elvanse är heller inte bra men det sliter inte lika mycket på kroppen pga renligheten. Men punda på Elvanse låter riktigt desperat. Eller Kitty crack som det kallas går ut på att freebasa / röka Ritalin. Finns det en vilja så går det mesta.
Citera
2024-12-15, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Har du hög dos på recept får du ju lagligt amfetamin av staten. Sedan inte alla som vill förstöra kroppen med tjack. Missbruka Elvanse är heller inte bra men det sliter inte lika mycket på kroppen pga renligheten. Men punda på Elvanse låter riktigt desperat. Eller Kitty crack som det kallas går ut på att freebasa / röka Ritalin. Finns det en vilja så går det mesta.

Jag menar att det är helt poänglöst att punda på Elvanse och att det därmed inte är jämförbart att ta ordinerad dos men vissa med mer militant inställning hävdar amfetamin som amfetamin - same same ungefär. Och jag förstår inte heller att Elvanse är så dyrt på svarta marknaden - vem betalar de summorna när det finns rakettjack för en bråkdel av priset?

Edit; men någonstans tvekar jag ändå lite gällande mitt intag av Elvanse, trots att jag följer ordineringen. Det funkar lite för bra och även om jag inte blir speedad så resonerar jag som att om något verkar vara för bra för att vara sant så är det oftast för bra för att vara sant. Kommer det bita mig i röven om ett par år om tillvänjning skett och där står man och vill ha ”riktigt” tjack istället?
Senast redigerad av Daninho 2024-12-15 kl. 09:05.
Citera
2024-12-15, 09:06
Citat:
Jag menar att det är helt poänglöst att punda på Elvanse och att det därmed inte är jämförbart att ta ordinerad dos men vissa med mer militant inställning hävdar amfetamin som amfetamin - same same ungefär. Och jag förstår inte heller att Elvanse är så dyrt på svarta marknaden - vem betalar de summorna när det finns rakettjack för en bråkdel av priset?
Helt poänglöst är det inte. Det handlar inte om 40mg direkt. Sen går ju alla amfetamin rus inte ut på samma sak, som att vara uppe 3 dagar i rad. Köper du Elvanse på svarta marknaden behöver du leta lite dom priser du nämner inriktat sig endast till hobby knarkare som fester på det ngn gång ibland inte dom som äter det regelbundet.
Citera
2024-12-15, 09:12
Medlem
Citat:
Helt poänglöst är det inte. Det handlar inte om 40mg direkt. Sen går ju alla amfetamin rus inte ut på samma sak, som att vara uppe 3 dagar i rad. Köper du Elvanse på svarta marknaden behöver du leta lite dom priser du nämner inriktat sig endast till hobby knarkare som fester på det ngn gång ibland inte dom som äter det regelbundet.

Ungefär vilka mängder snackar vi i berusningssyfte - väldigt individuellt förstås men ungefär?
Citera
2024-12-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Lustigt jag har missbrukat det mesta i typ 30 år. Sedan två år tillbaka får jag elvanse från just min beroendemottagming och jag kan inte se hur man ens kan missbruka denna medicin. Jag har 70 mg och visst har jag tagit två st nån gång, men det ger ju inget välbehag, med högre doser kommer det också mer biverkningar och som någon skrev, det händer inte så mycket.

Elvanse hjälper mig med min nykterhet, hur tokigt det än kan låta.

Men du upplever att det fortfarande funkar med 70 mg - tillvänjningen har inte satt käppar i hjulet så att säga? Och är du helt ren i övrigt sedan du började med Elvanse?

Starkt jobbat oavsett vilket, att om inte vända så åtminstone ändra riktning på skutan efter 30 år - respekt
Citera
2024-12-15, 11:52
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:

Citat:
Men du upplever att det fortfarande funkar med 70 mg - tillvänjningen har inte satt käppar i hjulet så att säga? Och är du helt ren i övrigt sedan du började med Elvanse?

Starkt jobbat oavsett vilket, att om inte vända så åtminstone ändra riktning på skutan efter 30 år - respekt
Jo absolut helt clean, ingen alkohol inget. Tack för att du skriver detta, glömmer bort att jag borde vara stolt.

Jo man får tolerans, men jag ser det som att två olika toleranser. Det där med att vi känner att något verkar eller kickar in, som vi knarkisar är så känsliga för och så en som vi inte inte märker och som jag förstått ska vara typ konstant, nämligen att dopaminet ändå ska vara tillräckligt för att åtgärda ADHD. Krångligt beskrivet, men menar att bara för att vi inte upplever samma effekt så har medicinen sin ursprungliga funktion.

Sedan jag började med Elvanse så sover jag som en bebis, bara det att jag kan somna i soffan när jag kommer hem från jobbet, vilket jag inte vill. Jag nämnde för psykiatern på beroendecentrum att effekten försvunnit och han föreslog att jag tar 50 mg på morgonen och 20 typ kl 15. Det blir ju ännu mindre effekt när den kickar in, men jämnare över hela dagen.

Hoppas det ordnar sig för dig på bästa sätt!
Citera
2024-12-15, 15:13
Citat:
Ungefär vilka mängder snackar vi i berusningssyfte - väldigt individuellt förstås men ungefär?
Missbrukar man Elvanse så äter man dom som godis tills man är nöjd. Sedan fyller man på det när ruset börjar dala. Tror det mest är människor som inte varit tunga narkomaner innan som missbrukar Elvanse. Tolerans är relativt som Einstein sade eller något.
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-15 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in