2024-11-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Du misstänker inte att europeiska politiker bestämt att vi skall ha grönt stål och sluta med förbränningsmotorer?
Jag tror inte att europeiska politiker har bestämt att Musk och kineserna ska börja tillverka elbilar. De har förmodligen bara kommit fram till samma lösning på ett gemensamt problem.
Citera
2024-11-01, 17:11
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte att europeiska politiker har bestämt att Musk och kineserna ska börja tillverka elbilar. De har förmodligen bara kommit fram till samma lösning på ett gemensamt problem.
Du har aldrig hört om att europeiska politiker vill förbjuda förbränningsmotorn?
Citera
2024-11-01, 17:19
Medlem
Citat:
Du har aldrig hört om att europeiska politiker vill förbjuda förbränningsmotorn?
Nej, däremot vill EU förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035. Vill du ha en ändring på detta får du skaffa nya politiker. Det är så demokrati fungerar.
Citera
2024-11-01, 17:28
Medlem
Ogunquits avatar
https://elbilen.se/nyheter/det-kravs-for-att-nya-batteritillverkare-som-northvolt-ska-lyckas/

Och problem när det kommer till att skala upp produktionen är något som den svenska batteritillverkaren inte är ensam om, visar en studie från det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer som sammanfattas av nyhetsbrevet OmEV.

Enligt den dras batteritillverkare under de första åren av en kassationsgrad – alltså ett spill i produktionen – på mellan 15 och 30 procent
Citera
2024-11-01, 17:35
Medlem
Citat:
Nej, däremot vill EU förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035. Vill du ha en ändring på detta får du skaffa nya politiker. Det är så demokrati fungerar.
Jasså nyss påstod du det var fri företagsamhet som gällde 😁
Citera
2024-11-01, 18:37
Medlem
Citat:
Jasså nyss påstod du det var fri företagsamhet som gällde 😁
Jag påstod att kineserna, Musk och politikerna i EU verkar ha landat i samma lösning på ett gemensamt problem. Tror du att kineserna och Musk har blivit tvingade av politikerna i EU att börja producera elbilar?
Citera
2024-11-01, 18:49
Medlem
Citat:
Jag påstod att kineserna, Musk och politikerna i EU verkar ha landat i samma lösning på ett gemensamt problem. Tror du att kineserna och Musk har blivit tvingade av politikerna i EU att börja producera elbilar?
Det är inte fri företagsamhet som du påstod
Citera
2024-11-01, 18:57
Medlem
Citat:
Det är inte fri företagsamhet som du påstod
Var påstod jag det?

Iofs är Musk en i allra högsta grad fri företagare som säljer väldigt mycket elbilar till Sverige, tror du att han är ofri och tvungen för att förbränningsmotorer ska förbjudas om tio år?
Citera
2024-11-02, 01:15
Medlem
Citat:
Nja, just nu känns det mer som ett pokerspel och om vem som kan hålla masken. Det blev ju förändring i EU när Tysklands biltillverkare började protestera.

Jag tror inte alls på något stopp för förbränningsmotorer 2035 inom EU. Just nu spelar alla med, men när det blir uppenbart att det blir vansinne att ladda elbilar med kolkraft och att materialet till batterierna ökar i pris så kommer tillnyktringen.

Tyvärr kan jag tycka eftersom en bra elbil är bekvämare än en med förbränningsmotor.
Citera
2024-11-02, 08:57
Medlem
Hor-Ullas avatar
Nu ska det ordnas jobbmässa i Västerås enligt Fanny Meijer Källströmer, Senior Manager Employer Branding & Integration.

https://www.vasterastidning.se/nyheter/northvolt-soker-arbetsgivare-som-vill-ta-over-uppsagd-personal/265249

Inget konstigt i sig. Det jag reagerade på var denna Fanny. Hur många på NV finns det egentligen som inte producerar eller utvecklar något, men som har jättefina titlar? Bara Fanny hade en årsinkomst på över 700 000kr.
Citera
2024-11-02, 10:43
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Några uppdateringar kring NoVo Energy (Northvolt & Volvos gemensamma bolag)? Ska bli intressant att följa, undrar om Volvo får kalla fötter inom en snart framtid?

Funderade igår om vem som kan komma in som ny partner till Volvo Cars. Den uppenbara parnern är ju deras ägare Geely. Geely har väldigt avancerad kunskap inom batterier. Betydligt mer konkurrenskraftiga teknologier än Northvolt iaf.
https://global.geely.com/en/news/2024/geely-auto-unveils-new-short-blade-ev-battery-technology

Då tullar bara kommer öka i framtiden så har Geely behov av produktion i EU och de producerar i Sverige genom Volvo sedan tidigare. Tror det smartaste Volvo Cars kan göra är att slänga ut Northvolt och fråga Geely om de kan kopiera Geelys batterifabrik i Kina och börja producera deras short-blade eller versionen efter det.
Citera
2024-11-02, 11:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nu ska det ordnas jobbmässa i Västerås enligt Fanny Meijer Källströmer, Senior Manager Employer Branding & Integration.

https://www.vasterastidning.se/nyheter/northvolt-soker-arbetsgivare-som-vill-ta-over-uppsagd-personal/265249

Inget konstigt i sig. Det jag reagerade på var denna Fanny. Hur många på NV finns det egentligen som inte producerar eller utvecklar något, men som har jättefina titlar? Bara Fanny hade en årsinkomst på över 700 000kr.
Det här är en mycket intressant fråga: ”Hur många på NV finns det egentligen som inte producerar eller utvecklar något, men som har jättefina titlar?”

Frågan kan till och med vara nyckeln till svaret på frågan om hur detta överhuvudtaget kunde hända. Northvolts affärsidé tycks i slutändan handla om att få så mycket pengar som möjligt från samhället. Då är givetvis det viktigaste en bra kommunikation med samhällets makthavare. Hur många ”kommunikatörer” med jättefina titlar som inte producerar något har egentligen varit drivande i denna soppa? Det är en synnerligen intressant fråga eftersom det i slutändan handlar om våra skattepengar (som faktiskt kan ha försnillats i denna soppa).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in