2024-11-01, 16:18
Medlem
fjollciggs avatar
För den som undrar vad som menas med trolöshet mot huvudman:

Citat:
”Ett brott som innebär att en person som fått förtroendet att sköta ekonomiska eller rättsliga angelägenheter åt en annan person eller ett företag (huvudman) missbrukar sin ställning så att det är till skada för huvudmannen.”

Ekonomichefen är alltså ingen dum gissning.
Citera
2024-11-01, 16:40
Medlem
Sublinguals avatar
Trodde han att han skulle komma undan med 18 miljoner?

Låter som en spelmissbrukare som ”bara” skulle vinna tillbaka pengarna och sen betala av det han ”lånat”
Citera
Parongatans avatar

Moderatormeddelande

Postat av Parongatan 2024-11-01, 17:27
Moderator
Då är trådstartens ämne redigerat så att vi kan avsluta diskussionen om vad en byrå är. Fortsatta inlägg om byråer är OT och kan belönas med varningar.

Tack på förhand.

/Moderator
2024-11-01, 17:39
Medlem
Finns ju ingen på en byrå utöver de som jobbar på ekonomi avdelningen som har tillgång till några pengar, så måste vara nån som jobbar med ekonomin.

18 miljoner så är det nog en rätt stor byrå.

Men det är märkligt att man kallar personen för ”Byråman”
Citera
2024-11-01, 19:53
Medlem
MyskbullBarrabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Finns ju ingen på en byrå utöver de som jobbar på ekonomi avdelningen som har tillgång till några pengar, så måste vara nån som jobbar med ekonomin.

Ännu en ledtråd att det inte handlar om en reklambyrå, klassisk kvällstidningsjournalistik att få det att låta som något mer spännande än vad det egentligen är. Lite som ”svensk artist häktad”, och så är det en bakgrundskörarsnubbe på melodifestivalen.

Hade det varit en reklambyråman hade de skrivit det.
Senast redigerad av MyskbullBarrabas 2024-11-01 kl. 19:56. Anledning: Missa en red
Citera
2024-11-01, 21:13
Medlem
Citat:

Det kan ju handla om att någon har "stulit" kunder värda den summan också. Kan vara i princip vad som helst.
Citera
2024-11-01, 21:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Är betydligt fler än folket på ekonomiavdelningen som har möjlighet att förskingra pengar. Att godkänna fakturor kan många göra och även om det är två som ska godkänna en faktura så är det sällan personen högre upp i kedjan har detaljkännedom att avgöra om en faktura är rimlig om man sköter det snyggt. En VD har även oftast möjlighet att godkänna löpande utgifter för att nämna en annan.
Citera
2024-11-01, 21:45
Medlem
MyskbullBarrabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Det kan ju handla om att någon har "stulit" kunder värda den summan också. Kan vara i princip vad som helst.

Tänkte det också först men det hela hade pågått under två år, det låter mer som att han snattat pengar on a daily basis. Dessutom att stämma någon på 18 miljoner för att hen stulit en kund, låter inte sannolikt. Att förundersökningen lyder under sekretess tycker jag är intressant. Varför är den det?

OM personen nu stulit 18 miljoner under två år så innebär det 750 000 i månaden om man slår ut det. En jävligt häftig summa som borde dragit igång alla varningsklockor i universum. Märkligt.

Kan det vara som i Office space, att personen snatchat en "liten" summa från en enormt stor mängd transaktioner. Det skulle bara kunna göras på en mediabyrå i så fall. Men även det känns osannolikt. Fulfakturering känns mer rimligt.
Citera
2024-11-01, 21:47
Medlem
Citat:
Misstänker samma sak.
Stulit kunder, samarbetat med en konkurrent på ett eller annat sätt.
Citera
2024-11-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyskbullBarrabas
Att förundersökningen lyder under sekretess tycker jag är intressant. Varför är den det?

Nu har jag inte satt mig in det minsta i vad det här gäller men att förundersökningen lyder under sekretess är fullständigt normalt om du nu inte menar förundersökningsprotokoll efter åtal?

Men annars tror jag man ska tänka stort, 18miljoner kanske inte är så mycket pengar. Vi ska inte glömma att det är en bransch som omsätter stora summor. Så tänk typ byråns "privatjet" som kunnat nyttjas av vissa anställda. Lite spännande är det ju...
Citera
2024-11-01, 22:10
Medlem
MyskbullBarrabass avatar
Citat:
Nu har jag inte satt mig in det minsta i vad det här gäller men att förundersökningen lyder under sekretess är fullständigt normalt om du nu inte menar förundersökningsprotokoll efter åtal?

Men annars tror jag man ska tänka stort, 18miljoner kanske inte är så mycket pengar. Vi ska inte glömma att det är en bransch som omsätter stora summor. Så tänk typ byråns "privatjet" som kunnat nyttjas av vissa anställda. Lite spännande är det ju...

Tack. Du har rätt. Verkar vara nästan standard.
Jag gillar verkligen ditt tankesätt, utanför boxen.
Just privatjet finns inte i byråvärlden, men däremot fastigheter runt om i världen.

Men att någon skulle sno nån kund eller likande låter för osannolikt, byråvärlden funkar inte så och dessutom är det ett juridiskt mischmasch huruvida vem som "äger" en kund osv och det skulle också dra in kunden i fråga om de brutit mot ett avtal, av vad jag förstått det hela så är det EN person som anhållits. Och att häkta en person pga detta, nej jag går på Ockhams rakkniv, fulfakturering eller ren stöld verkar mest plausibelt. Även om jag hoppas du har rätt om privatjets
Senast redigerad av MyskbullBarrabas 2024-11-01 kl. 22:11. Anledning: Felstavning
Citera
2024-11-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyskbullBarrabas
Tack. Du har rätt. Verkar vara nästan standard.
Jag gillar verkligen ditt tankesätt, utanför boxen.
Just privatjet finns inte i byråvärlden, men däremot fastigheter runt om i världen.

Men att någon skulle sno nån kund eller likande låter för osannolikt, byråvärlden funkar inte så och dessutom är det ett juridiskt mischmasch huruvida vem som "äger" en kund osv och det skulle också dra in kunden i fråga om de brutit mot ett avtal, av vad jag förstått det hela så är det EN person som anhållits. Och att häkta en person pga detta, nej jag går på Ockhams rakkniv, fulfakturering eller ren stöld verkar mest plausibelt. Även om jag hoppas du har rätt om privatjets

Är person bara anhållen så säger ju inte det speciellt mycket, det skulle visserligen kunna röra sig om en misshandeln efter att pengafrågan kommit upp på bordet. Ena klappar till den adressen som grips sedan framkommer den här anklagelsen om trolöshet.

Som sagt känner jag inte till reklamvärlden så jäkla bra, men jag kan tänka mig att olika kontaktnät kan värderas lite olika på olika grunder osv. Men ett problem inom reklamvärlden är ju annars all reklam när det kommer till att värdera. Det är ju extremt mycket som betalas för i "natura" nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in