Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2024-11-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag funderar på lägga till personlig tränare till mitt årskort som jag kan göra på mitt gym.
Egentligen har jag inte råd just nu så det kommer bli tufft om jag gör det men jag har ett mål att komma form till sommaren, för mig är det extremt viktigt.
Just nu är jag nog världens klenaste. Jag klarade knappt 2 knäböj med stången så ni förstår hur klen jag verkligen är. När jag skulle ta fler så gick det inte göra djupare för då kom jag inte upp igen. Hela tekniken försvann också, jag gjorde också knäböj men jag vet inte om det har någon effekt alls så därför vill jag använda min PT tid till just knäböj och marklyft som är 2 av dom viktigaste träningsmomenten enligt mitt tycke. Dessa två delar komma definitivt göra så att jag kommer i form vs maskiner som visligen också kommer göra mig stark men jag tror att skillnaden är enorm.

Att jag kommer bli starkare själv, kommer jag givetvis klara. Det råder ingen tvivel men jag funderar på om jag når vägen dit snabbare med någon som övervakar mina framsteg och teknik. Är det värt det att leva snålt på vägen. Hur mycket framsteg kommer jag nå med en PT vs det jag gör själv?
Om jag gör det själv så kanske jag når 70% av min potential vs En PT som kanske få mig att nå 100%?

Vad tror ni?

Om du egentligen inte har råd så tycker jag att det inte är någon större vits att spendera på detta. Även säger det emot att skaffa en PT med ett mål att komma i form till sommaren. Mest troligt att du får en dålig guidning isf. En bra och seriös PT skulle avråda dig från det målet.

Däremot är jag nog en förespråkare av PT när det kommer till början av träning och teknik. Så om det skulle funka ekonomiskt att skaffa enstaka pass med en PT med längre mellanrum som inspekterar din teknik, ger dig input och som du sen jobbar på. Annars filma dig själv och analysera, kanske ta hjälp från någon Facebook grupp att hjälpa till.

Alternativ är att börja på en styrkelyftsklubb så har du fler kompetenta runt omkring dig och hjälper gärna till.

Det kan hända att du inte har styrkan just nu till knäböj med stången, speciellt i bottenläget. Men misstänker delvis att det är mycket neurologiskt. Men ta en vanlig Svensson så kan de flesta inte komma ner djupt utan vikt. Det viktigaste är att du har kommit igång och övar på det. Du blir bättre och starkare för var gång.
Tycker att det är bättre att se en person på gymmet som gör ordentliga reps än glassar på och gör urusla delreps.
Citera
2024-11-01, 18:21
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Fast läsa och sen praktisera är helt olika. Jag ser inte hur min rygg beter sig när jag ex kör marklyft och knäböj. Jag får bara hoppas det blir rätt eller någon kunnig säger till mig om jag gör fel. Det roliga är att jag tränar på ett jättestort gym men alla ser ut som mig där, tränade människor existerar knappt.

Nej, det är inte helt olika. Du kan dessutom filma och se, sen har du väl ett nervsystem? Du känner ju om ryggen böjer sig eller inte, så tittar du på din video och ser hur det såg ut. Det tar tid att lära sig att lyfta bra och korrekt, det tar tid att bygga upp mind-muscle connection. Det är ingenting man lär sig bara för att man har en PT med sig en gång.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in