Citat:
Ursprungligen postat av
LaettMjoelk
Nä, men absolut klart min tråd inte är huvudanledning i sig - min tråd är snarare en större sanning för de som redan lever i en relation med barn än de som är på g att skaffa familj.
Ja, det är oftast tid/råd frågan som som spelar stor roll i barnfrågan. Svenskar vill gärna ha en viss standard och bekvämt ta bilen till stormarknaden när vi ska handla till skillnad från invandrare som hoppar på bussen med fem stycken ungar i släptåg som sen m
Lever de rövare inne i affären med en mamma i fronten som inte pallar säga till.
Du har helt rätt gällande ekonomin. Det sparande du måste ha till dina barn för att nå svensk standard är också absurt. Bara detta att du i princip idag måste ha råd att köpa en lägenhet till dina barn - om du vill att de ska flytta hemifrån innan de är 25 eller äldre - är sjukt. Alla föräldrar har givetvis inte råd med det. Förbättra bostadsmarknaden för unga och bygg fler hyresrätter.
Håller också med om det du skrev med föräldrapenning. Den måste ses över.
Sen tror jag också att förskola/skolan är en stor negativ faktor. Just nu lämnar föräldrar sina barn på dessa för att de måste, inte för att de vill. Gör förskolan/skolan till en attraktiv miljö (höj lönerna/minska barngrupperna) där barn vill vara och föräldrar känner sig 110% säkra att deras barn tas väl om hand.
Ja det tillkommer ju att man nästan måste spara ihop till en insats vardera, om man vill att de ska kunna flytta hemifrån och växa upp själva. Jag tog bara upp två alternativ som ligger närmare i tid, och därmed tanken, då man planerar ett till barn. Från att man landat sitt första jobb till pensionen, har man ju aldrig så dålig ekonomi som just under småbarnsåren pga att man inte kan arbeta 100%.
Kul även att du tar dig tid att argumentera mot folk som uppenbarligen bara gissar om saker. Lite ammunition till dig:
Visst får föräldrar en hel del pengar från skattebetalarna, både i form av föräldrapenning och barnbidrag, men även skattefinansierad barnomsorg och skola. Det kan ju vara värt att då ha i bakhuvudet att trots den stora transfereringen när barn år små, så är ett barn en stor ekonomisk vinst för samhället sett under sin livstid. Det handlar inte om att barn inte ska kosta förldrarna något alls, utan vad fördelningen ska vara mellan föräldrar och ett samhälle som tar ut en väldigt hög skatt.
Ett barn kostar 1,5-2 miljoner för föräldrarna från födseln till att de är "vuxna". Hade föräldrapenningen varit 100% hade det för medianlöntagaren varit 100 tusen mindre.
Sedan tar den där kalkylen inte hänsyn till att det praktiskt taget är obligatoriskt för minst ena föräldern att gå ner till 75% (max) arbetstid när man har flera barn. Med medianlönen 28k i månaden efter skatt så blir det på 6,5 år 7×12x6,5 = 546 tusen till i inkomstbortfall.