2024-11-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ett problem är att de trasiga exemplaren (dementa, fysiskt orörliga, osv) lever så länge och kräver stor omsorg jämfört med förr. En 90-åring som varit frisk och dör knall fall hemma i lägenheten är kanske inget större problem. Någon som fick en stroke vid 65 och är gravt funktionsnedsatt och som kräver speciella kommunikationskunskaper kommer behöva massor av resurser - speciellt i arbetstimmar.

Samtidigt har Sverige en miljon människor i arbetsför ålder i ”utanförskap” så arbetskraften finns där.
Citera
2024-11-01, 11:09
Medlem
Intressant att läsa att folk tror att lågt barnafödande beror på dålig ekonomi och otrygghet. Att Sverige har lågt barnafödande är inget lokalt, utan nästan hela världen har för dåligt barnafödande just nu. De enda länderna som inte har det, har just dålig ekonomi och otrygghet på en mer extrem nivå än Sverige.
Citera
2024-11-01, 11:10
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja eller kanske framförallt att han har råd med en hemmafru som har tid att skaffa barn, hemhjälp osv. Också möjligt att denna grupp startar om senare i livet med en ny ung kvinna och flera barn. Dock verkar det vara status bland rika att skaffa barn, titta bara på kungabarnen.
Haha, ja faktiskt. Enligt mina anekdotiska upplevelser så är det inte helt ovanligt att hon får ett hittepåjobb i hans företag eller så finansieras ett hittepåföretag åt henne så hon kan kalla sig entreprenör och trippa omkring och kindpussas på de lokala företagargalorna och ändå ha tid med två egna barn. Gubben har såklart ett eller två tidigare som han betalar för.

Så, ja. Det är lättare för de som inte behöver oroa sig för att ha råd och tid att köra barnen till den fina skolan två mil bort och till alla träningar och verksamheter man har råd att ge barnen.
Citera
2024-11-01, 11:11
Medlem
Kvinnorna är skit och de flesta av oss kan inte köpa oss fria från mångkulturens terror.
Citera
2024-11-01, 11:17
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Samtidigt har Sverige en miljon människor i arbetsför ålder i ”utanförskap” så arbetskraften finns där.
Nej, det gör den inte.

Med min erfarenhet i branschen så kan jag med bestämdhet säga att "utanförskapet" är totalt olämpliga som vårdare, personliga assistenter och så vidare. Språkproblem, tveksam bakgrund (massor av löskefolk skickas till assistansbolag och kommuner från AMS bara för att snygga till statistiken), många saknar körkort, en hel del har svårt att samarbeta eller lyssna på patienter och brukare och många av dem kan inte/vill inte arbeta udda tider - vilket är mer eller mindre standard.

Har man egna barn så är det skitsvårt att arbeta heltid i omsorgen. Det är bättre i regionerna och till viss del i kommunala jobb.

Dessutom är lönerna i de privata bolagen så låga att det knappt går att ta jobben. Inflationen kan påverka hur många som kan ta jobben. Arbetena kan vara skittunga och även vältränade kan ta slut på två till tre år.

Dessutom är omsorgsarbetarna det första som det sparas in på eller "effektiviseras" när kommuner måste ändra i sin budget (för de fasta kostnaderna för brukarens behov går inte att ändra på trots en lågkonjunktur).

De politiker som sagt att instegsjobb inom omsorg ska sätta babbarna och WT:et i arbete borde ta sina liv offentligt (så sparar vi pengar till annat).
Senast redigerad av Ratad 2024-11-01 kl. 11:20.
Citera
2024-11-01, 11:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Den stora anledningen är att kvinnor utbildar sig och arbetar. Kanske inte den mest politiskt korrekta förklaringen, men så är det.
Citera
2024-11-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Nej, det gör den inte.

Med min erfarenhet i branschen så kan jag med bestämdhet säga att "utanförskapet" är totalt olämpliga som vårdare, personliga assistenter och så vidare. Språkproblem, tveksam bakgrund (massor av löskefolk skickas till assistansbolag och kommuner från AMS bara för att snygga till statistiken), många saknar körkort, en hel del har svårt att samarbeta eller lyssna på patienter och brukare och många av dem kan inte/vill inte arbeta udda tider - vilket är mer eller mindre standard.

Dessutom är lönerna i de privata bolagen så låga att det knappt går att ta jobben. Inflationen kan påverka hur många som kan ta jobben. Arbetena kan vara skittunga och även vältränade kan ta slut på två till tre år.

Dessutom är omsorgsarbetarna det första som det sparas in på eller "effektiviseras" när kommuner måste ändra i sin budget (för de fasta kostnaderna för brukarens behov går inte att ändra på trots en lågkonjunktur).

De politiker som sagt att låglönejobb inom omsorg ska sätta babbarna och WT:et i arbete borde ta sina liv offentligt (så sparar vi pengar till annat).

Nu behöver man ju inte anställa en miljon, räcker med kanske 1/10 av dem och då kan man nog gallra bra bland vilka som är lämpliga eller ej.
Citera
2024-11-01, 11:21
Medlem
Stackars ungar som växer upp i detta skitland där slöa bidragstagande "läkare" plockar bidrag istället för att bidra.
Och deras avkommor spränger & skjuter varandra och när de inte håller på med det så förnedringsrånar, våldtar och mördar dom svenskar.
Citera
2024-11-01, 11:22
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det där gör bara en ytterst marginell skillnad, och bygger på ett felaktigt antagande att kvinnor avstår från att skaffa barn av ekonomiska skäl.

Hur vet du att det gör en "ytterst marginell skillnad"? Har du gjort någon slags undersökning? Har du pratat med kvinnor?

Inte förrens man provar vet man om dessa saker gör skillnad eller ej - och de har aldrig beprövats.

Jag är en kvinna i ålder när jag skaffar barn och har många väninnor runtom mig som är i samma sits som jag - och jag kan garantera dig att dessa tre anledningar är VÄLDIGT stora skäl för många.
Citera
2024-11-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Detta är ett förtäckt budskap från Kristersson, snart kommer informationen att vi måste "öppna våra hjärtan" för ökad invallning, för annars går det sk landet sverige under.
Åh.. ja, definitivt!
Hundra procent är det det, den muppiga jäkeln

Samma visa varje gång från dessa byfånar.
Citera
2024-11-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Dom är själva sexor och vill så gärna bli ihop med 8-9r. Dom blir pumped and dumped...

reapeat, därav CC

Pump and dump låter mer beskrivande🙂
Citera
2024-11-01, 11:26
Medlem
psaks avatar
En av de viktiga sakerna lär vara att lägga ner den slentrianmässiga retoriken 'det är ändå för mycket folk i världen' och istället börja ställa frågan 'vill vi att svenskarna ska dö ut?'
- och peka på vad prognosen är nu om vi inte lyckas vända på det, dvs prognosen är Rinkeby/Bergsjön-demografin.
Det är den andelen som växer.

Det är som bekant inte skandinaver som står för befolkningsexplosionen i världen utan tredjevärldenfolken, men är det så vi vill att ration i Sverige ska se ut?
Senast redigerad av psak 2024-11-01 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in