2024-11-01, 08:30
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Typ om de har Tinder, fast de är gifta.
Hur mkt pengar de har på banken. Kan var lite olika vad folk tycker är obekvämt

Jag tycker inte att någon fråga var obekväm själv men allt beror ju på vad man har för livsstil. Du får frågor om dina relationer. Har du diverse vänsterprassel, går till prostituerade eller liknande är det nog inget du vill prata om. Samma sak kan gälla om du "knullar runt" på helgerna, i brist på stabil relation. Du får frågor om alkohol och narkotika och där finns ju många möjligheter. Du får frågor om kontakter med utländska personer och kriminella. Har du bekanta inom vissa kategorier är det lite bökigt.

Det jag själv gjorde var att tänka över allting ordentligt i förväg. Jag skrev ihop ett manus med de uppgifter jag ville ha med. Jag följde sedan manuset ordagrant. Det innehöll en del olika "negativa" saker men jag valde att vara öppen med allt, som man ska vara.
Citera
2024-11-01, 09:04
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Självklart får man veta det, iallafall om man frågar. Däremot står det inte angivet i annonsen. Man ska fylla i extra handlingar för säkerhetsklass 2 så det ger sig självt att man fattar vad det handlar om.

Du fortsätter att ljuga ser jag, nästan alla instegsjobb som annonseras är enbart säkerhetsklass 3 (inklusive sökande till PHS) vilket bara innebär kontroll i belastningsregistret, lär dig något innan du mytar.
Citera
2024-11-01, 09:15
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du fortsätter att ljuga ser jag, nästan alla instegsjobb som annonseras är enbart säkerhetsklass 3 (inklusive sökande till PHS) vilket bara innebär kontroll i belastningsregistret, lär dig något innan du mytar.

Jag har haft säkerhetsklassad tjänst i ganska många år nu. För länge sedan fanns en ordning när man enbart gjorde kontroll hos Säpo för säkerhetsklass 3. Senare togs det bort och ersattes av en modell där säkerhetssamtal gäller för alla. Om det finns några tjänster kvar där man har den gamla/enklare varianten av säkerhetsprövning som enbart består av utdrag från Säpo så är det mer än jag känner till. När jag googlar runt på vad som gäller för olika företag och myndigheter på skiftande områden sägs det överallt att säkerhetssamtalet (intervjun) är det centrala momentet under säkerhetsprövningen. Detta gäller för säkerhetsklass 3 som är den helt dominerande nvån. Högre nivå gäller för särskilda tjänster och det finns betydligt färre tjänster som har säkerhetsklass 2 än 3.

Från Säpos hemsida:

"Säkerhetsprövningen görs vanligen av den som ska anställa eller anlita personen i fråga.
Säkerhetsprövningens omfattning beror på vilken säkerhetsklass anställningen eller deltagandet är placerat i. Säkerhetsprövningen grundar sig på:

1. En säkerhetsprövningsintervju
2. Uppgifter som framgår av till exempel betyg, intyg och referenser
3. Registerkontroll, om anställningen är placerad i säkerhetsklass
4. En särskild personutredning, om anställningen är placerad i säkerhetsklass 1 eller 2."
Citera
2024-11-01, 09:40
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag fattar.
Det är obekvämt att berätta för frugan om man har tinder, eller för grannen hur mkt pengar man har…
Men för en random snubbe i en utfrågning så fattar jag inte riktigt varför det skulle va obekvämt.

Det skulle väl va om man hade något riktigt lik i garderoben isåfall.
Nej det är ju helt olika. Jag hade en som jag intervjuade, kommunpolitiker, som skruvade på sig som en mask på en krok när frågorna runt ekonomi, pengar på konto osv kom upp. Han tyckte det var sjukt obehagligt att berätta om det (han hade ganska mkt pengar visade det sig).
Citera
2024-11-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Du som inte ens visste vilken säkerhetsklass som din yrkesroll omfattade vilket med stor sannolikhet innebär att säkerhetspolisen endast har kontrollerat om du förekommer i belastningsregistret, dvs säkerhetsklass 3.

Glömde uppdatera gällande det. Hörde mig för och det gällde nivå 2
Citera
2024-11-01, 12:44
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
.....

Ni mytomaner förnekar er aldrig. Nej, det har aldrig gått till eller går till som du påstår vilket alla snabbt kan läsa information om hos säkerhetspolisen, hur patetisk är du på en skala egentligen?;

https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsskyddsatgarder/personalsakerhet.html

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej det är ju helt olika. Jag hade en som jag intervjuade, kommunpolitiker, som skruvade på sig som en mask på en krok när frågorna runt ekonomi, pengar på konto osv kom upp. Han tyckte det var sjukt obehagligt att berätta om det (han hade ganska mkt pengar visade det sig).

Ja men absolut, du har jobbat hos säkerhetspolisen och utfört säkerhetsskyddssamtal....... jävla pajas
Senast redigerad av konstapel 2024-11-01 kl. 12:48.
Citera
2024-11-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro8
Jag har inga bekanta som är kriminella. Eller har suttit inne eller liknande.
Jag har varit helt ärlig i min säkerhetsintervju.
Jag har inget att dölja och har därför inte haft anledning till att inte vara ärlig.
Är intressant att höra hur det går till nu.
Genomförde 3 stycken under en ganska kort tid på 80talet 2 för kategori 3 och 1 för 2.
Samt en för 2 i mitten av 90talet.
De var säkerhetsklassade tjänster under värnplikten sen för svensk militärindustri.
För 3 genomfördes inga intervjuer enbar information om att de skulle genomföra kontrollen och om man godkände att den genomfördes. För 2orna var det lite mer genomgående med intervjuer etc.
Då klaradeja jag mig trotts att jag hade en dom för misshandel i bagaget (Väldigt nära inpå) samt varit på tjänsteresa till Polen(Detta var under kalla kriget). Fick bara OK från militären arbetsgivaren inget annat.
Men jag klarade mig igenom alla 4, däremot hade jag en lumparkompis som inte blev godkänd för 2an, han propsade på att få ett svar och då visade sig att hans moster satt i riksdagen för VPK.

Så undrar om det är nåt liknande idag?
Citera
2024-11-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ni mytomaner förnekar er aldrig. Nej, det har aldrig gått till eller går till som du påstår vilket alla snabbt kan läsa information om hos säkerhetspolisen, hur patetisk är du på en skala egentligen?;

https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsskyddsatgarder/personalsakerhet.html

Ja men absolut, du har jobbat hos säkerhetspolisen och utfört säkerhetsskyddssamtal....... jävla pajas

Det är företagen själva som intervjuar för det mesta, inte SÄPO.
TS blev inte intervjuad av SÄPO t.e.x för hans nivå.

Du verkar otroligt triggad över det han skrev. Det är inget märkligt alls med det han skrivit f.ö.
Citera
2024-11-01, 19:15
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det är företagen själva som intervjuar för det mesta, inte SÄPO.
TS blev inte intervjuad av SÄPO t.e.x för hans nivå.

Du verkar otroligt triggad över det han skrev. Det är inget märkligt alls med det han skrivit f.ö.

Det är bara nivå 1 som har intervju med Säpo. Alla övriga har enbart intervjun med arbetsgivarens representant.
Citera
2024-11-02, 09:57
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro8
Intressant
Kan de se vilka länder man har besökt på något sätt?

Att ha besökt olika länder är inget viktigt. Däremot är det viktigt att kunna förklara varför man besökt ett visst land regelbundet.
Citera
2024-11-02, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är intressant att höra hur det går till nu.
Genomförde 3 stycken under en ganska kort tid på 80talet 2 för kategori 3 och 1 för 2.
Samt en för 2 i mitten av 90talet.
De var säkerhetsklassade tjänster under värnplikten sen för svensk militärindustri.
För 3 genomfördes inga intervjuer enbar information om att de skulle genomföra kontrollen och om man godkände att den genomfördes. För 2orna var det lite mer genomgående med intervjuer etc.
Då klaradeja jag mig trotts att jag hade en dom för misshandel i bagaget (Väldigt nära inpå) samt varit på tjänsteresa till Polen(Detta var under kalla kriget). Fick bara OK från militären arbetsgivaren inget annat.
Men jag klarade mig igenom alla 4, däremot hade jag en lumparkompis som inte blev godkänd för 2an, han propsade på att få ett svar och då visade sig att hans moster satt i riksdagen för VPK.

Så undrar om det är nåt liknande idag?

Ingen värnpliktig befattning hade mer än säkerhetsklass 3 så du har nog virrat bort dig i demens-dimmorna.
Citera
2024-11-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ingen värnpliktig befattning hade mer än säkerhetsklass 3 så du har nog virrat bort dig i demens-dimmorna.
Du är ute och cyklar, kryptör signalist tjänst innom FRA var säkerhetsklass 2.
Men det var nog sånt som du aldrig var tilltänkt till.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-11-02 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in