2024-10-31, 00:21
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro8
Alla förstår saker på olika sätt.
Det var absolut inte så jag menade. Mina bekanta är såvitt jag vet laglydiga människor. Men till exempel min svåger har jag ju inte känt hela livet, inte heller svägerska.
Därav kan jag inte ha koll på vad de gjort tidigare. Så menade jag.

Om det är på den nivån så lär du kunna sova lugnt. Jag är själv ”bekant” med en person som är medlem i en terrorklassad organisation. Vi träffades av en slump längre tillbaka i livet. Senast sågs vi för kanske 15 år sedan när jag stötte ihop med honom på gatan. Vi småpratade lite och efter det kollade jag upp honom och fick veta att det ligger till så här.

Man styr inte över allt sådant här själv. Att du skulle ha en fd. terrorist till svåger är ju teoretiskt möjligt men att det skulle vara något du på riktigt är helt ovetande om låter för mig osannolikt. Att du inte vet mer exakt vad han sysslat med må vara hänt men att någon helt vanlig kille skulle vara föremål för Säpos uppmärksamhet är inte sannolikt.

Utöver ovanstående är jag även ”bekant” med ytterligare en person som Säpo har stort intresse för. Det har stått i tidningen att det är så. Jag träffade honom en gång på en fest och småpratade lite med honom. Det var länge sedan och innan alla besvärande uppgifter kom fram. Just detta tog jag upp på säkerhetssamtalet eftersom det ändå var mitt val att gå på festen. Vem man har haft som klasskamrat i skolan är ju annars svårt att styra över.

Uppgifterna ovan är alltså sanna och inga skämt eller överdrifter. Att Säpo skulle ha registrerat att jag träffat ”en skum typ” en gång av en slump skulle förutsätta ett samhälle av DDR-typ. Det funkar inte så i Sverige. Däremot är det lämpligt att själv redovisa alla sådana kontakter, även ytliga. Det är ett bra sätt att så att säga disarmera frågan. Ingen kommer att hålla dig ansvarig för saker som du varit fullt öppen med. Det är själva beteendet att inte vara öppen med saker som gör dig till en potentiell säkerhetsrisk.
Citera
2024-10-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Om det är på den nivån så lär du kunna sova lugnt. Jag är själv ”bekant” med en person som är medlem i en terrorklassad organisation. Vi träffades av en slump längre tillbaka i livet. Senast sågs vi för kanske 15 år sedan när jag stötte ihop med honom på gatan. Vi småpratade lite och efter det kollade jag upp honom och fick veta att det ligger till så här.

Man styr inte över allt sådant här själv. Att du skulle ha en fd. terrorist till svåger är ju teoretiskt möjligt men att det skulle vara något du på riktigt är helt ovetande om låter för mig osannolikt. Att du inte vet mer exakt vad han sysslat med må vara hänt men att någon helt vanlig kille skulle vara föremål för Säpos uppmärksamhet är inte sannolikt.

Utöver ovanstående är jag även ”bekant” med ytterligare en person som Säpo har stort intresse för. Det har stått i tidningen att det är så. Jag träffade honom en gång på en fest och småpratade lite med honom. Det var länge sedan och innan alla besvärande uppgifter kom fram. Just detta tog jag upp på säkerhetssamtalet eftersom det ändå var mitt val att gå på festen. Vem man har haft som klasskamrat i skolan är ju annars svårt att styra över.

Uppgifterna ovan är alltså sanna och inga skämt eller överdrifter. Att Säpo skulle ha registrerat att jag träffat ”en skum typ” en gång av en slump skulle förutsätta ett samhälle av DDR-typ. Det funkar inte så i Sverige. Däremot är det lämpligt att själv redovisa alla sådana kontakter, även ytliga. Det är ett bra sätt att så att säga disarmera frågan. Ingen kommer att hålla dig ansvarig för saker som du varit fullt öppen med. Det är själva beteendet att inte vara öppen med saker som gör dig till en potentiell säkerhetsrisk.

När man undersöker risk är det inte slumpmässiga träffar man menar. Familjeband är på en helt annan nivå. Det ökar risken avsevärt för rekryteringsförsök och det är det man bedömer.

Och jo man är ansvarig för saker man är fullt öppen med. Bara för att man t.e.x erkänner ex problem med alkohol betyder inte att man slinker förbi. Man nekas ändå.
Citera
2024-10-31, 15:12
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
När man undersöker risk är det inte slumpmässiga träffar man menar. Familjeband är på en helt annan nivå. Det ökar risken avsevärt för rekryteringsförsök och det är det man bedömer.

Och jo man är ansvarig för saker man är fullt öppen med. Bara för att man t.e.x erkänner ex problem med alkohol betyder inte att man slinker förbi. Man nekas ändå.

Du har rimligen rätt i att familjeband är på en annan nivå. Samtidigt är det inte alltid som den man är släkt med är någon man har nära kontakt med. Relationer ser olika ut och majoriteten i Sverige lever inte i några klaner med lojalitetsband. Att man HAR problem med olika saker är inte så bra. Att däremot ha haft problem med saker, ha tagit tag i problemen och nu leva ordentligt sedan X år är det man i första hand bör kunna redovisa.
Citera
2024-10-31, 17:05
Medlem
Citat:
Du har rimligen rätt i att familjeband är på en annan nivå. Samtidigt är det inte alltid som den man är släkt med är någon man har nära kontakt med. Relationer ser olika ut och majoriteten i Sverige lever inte i några klaner med lojalitetsband. Att man HAR problem med olika saker är inte så bra. Att däremot ha haft problem med saker, ha tagit tag i problemen och nu leva ordentligt sedan X år är det man i första hand bör kunna redovisa.

Jag blev godkänd, fick beskedet idag
Citera
2024-10-31, 21:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Gratulerar!
Citera
2024-10-31, 21:23
Avstängd
Citat:

Du som inte ens visste vilken säkerhetsklass som din yrkesroll omfattade vilket med stor sannolikhet innebär att säkerhetspolisen endast har kontrollerat om du förekommer i belastningsregistret, dvs säkerhetsklass 3.
Citera
2024-11-01, 04:10
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Du som inte ens visste vilken säkerhetsklass som din yrkesroll omfattade vilket med stor sannolikhet innebär att säkerhetspolisen endast har kontrollerat om du förekommer i belastningsregistret, dvs säkerhetsklass 3.

Det funkar inte så längre. Säkerhetssamtal genomförs med alla. Du behöver bara googla lite för att upptäcka det. Det står normalt inte i jobbannonser vilken säkerhetsklass som
är aktuell. Normalt är det säkerhetsklass 3. Den är vanligast helt enkelt.
Citera
2024-11-01, 07:43
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Det funkar inte så längre. Säkerhetssamtal genomförs med alla. Du behöver bara googla lite för att upptäcka det. Det står normalt inte i jobbannonser vilken säkerhetsklass som
är aktuell. Normalt är det säkerhetsklass 3. Den är vanligast helt enkelt.

Nej det stämmer inte, sluta ljug. Man får alltid veta vilken säkerhetsklass som man prövas mot.
Citera
2024-11-01, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Viktigaste är att inte ljuga. Gör säkerhetsintervjuer själv, och en dom, eller att ha provat narkotika osv behöver inte nödvändigtvis vara ett problem. Det viktigaste är dels hur man framställer det, om man verkar ha tagit lärdom, inte skyller ifrån sig osv. Men upptäcker man att den intervjuade ljuger, att man har kollat upp vissa saker och ställer frågor och det inte sägs eller nekas till då avbryter jag intervjun direkt.

Det kommer vara väldigt personliga och obekväma frågor. Det är själva intervjun som är den viktigaste delen, registerslagningarna är ju för de allra flesta människor väldigt grovmaskig.

Kan du förklara vad en obekväm fråga skulle vara ?

Jag kan inte komma på en enda obekväm fråga.
Citera
2024-11-01, 08:15
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kan du förklara vad en obekväm fråga skulle vara ?

Jag kan inte komma på en enda obekväm fråga.
Typ om de har Tinder, fast de är gifta.
Hur mkt pengar de har på banken. Kan var lite olika vad folk tycker är obekvämt
Citera
2024-11-01, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Typ om de har Tinder, fast de är gifta.
Hur mkt pengar de har på banken. Kan var lite olika vad folk tycker är obekvämt

Jag fattar.
Det är obekvämt att berätta för frugan om man har tinder, eller för grannen hur mkt pengar man har…
Men för en random snubbe i en utfrågning så fattar jag inte riktigt varför det skulle va obekvämt.

Det skulle väl va om man hade något riktigt lik i garderoben isåfall.
Citera
2024-11-01, 08:27
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej det stämmer inte, sluta ljug. Man får alltid veta vilken säkerhetsklass som man prövas mot.

Självklart får man veta det, iallafall om man frågar. Däremot står det inte angivet i annonsen. Man ska fylla i extra handlingar för säkerhetsklass 2 så det ger sig självt att man fattar vad det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in