2024-10-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Följ denna guide anmäl till IMY och skicka med screenshots när du försökte kontakta upplysning som kanske kan vara till din fördel.

Skicka med din personliga länk kanske så att de vet exakt vem de ska ta bort, blir enklare för både upplysning och IMY.
Kan du skicka PM med den Lars epost?.
Citera
2024-10-30, 18:35
Medlem
festing2.0s avatar
Någon som lyckats bli raderad från Biluppgifter.se?
Har via mail bett dem radera men vid sökning på mitt reggnummer
visas uppgifter.
Enl. IMY är regnr. personuppgifter
Citera
2024-10-30, 19:49
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topnotchG
Kan du skicka PM med den Lars epost?.

Skickade email till denna

info@upplysning.se
Senast redigerad av pOXE 2024-10-30 kl. 20:34.
Citera
2024-10-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Skickade email till denna

info@upplysning.se
Tack
Citera
2024-10-31, 09:29
Medlem
finkelvoltens avatar
Moderator, om möjligt vore det bra ifall ngn kan ändra i trådstarten ang. Ratsit. Sen ett par veckor måste man begära en personlig borttagningslänk av dem via: https://www.ratsit.se/kontakt

(Länken man får fungerar enl. uppgift i 24 timmar.)

Den länk som ligger i trådstarten (ratsit.se/tabort) är död sen 15 oktober. Detta troligtvis eftersom Ratsit ville krångla till processen något. Men utifrån tidigare inlägg i tråden behöver man fortfarande inte trassla med GDPR-argument, utan de hjälper en att ta bort en helt från databasen, bara man hör av sig först.

Men så länge den döda länken ligger kvar i trådstarten kommer Ratsit tacka och ta emot. Vi ska inte stötta dem i deras arbete med att försöka begränsa bortfallet.
Citera
2024-10-31, 15:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Moderator, om möjligt vore det bra ifall ngn kan ändra i trådstarten ang. Ratsit. Sen ett par veckor måste man begära en personlig borttagningslänk av dem via: https://www.ratsit.se/kontakt

(Länken man får fungerar enl. uppgift i 24 timmar.)

Den länk som ligger i trådstarten (ratsit.se/tabort) är död sen 15 oktober. Detta troligtvis eftersom Ratsit ville krångla till processen något. Men utifrån tidigare inlägg i tråden behöver man fortfarande inte trassla med GDPR-argument, utan de hjälper en att ta bort en helt från databasen, bara man hör av sig först.

Men så länge den döda länken ligger kvar i trådstarten kommer Ratsit tacka och ta emot. Vi ska inte stötta dem i deras arbete med att försöka begränsa bortfallet.

Det där är ett skämt, Ratsit bryter mot GDPR genom att kräva att ID-handling bifogas.
Det går att få bort sig själv utan att man bifogar en ID-handling från Ratsit.
Citera
2024-10-31, 17:30
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Perfekt då gör jag en IMY anmälan mot dom också.
Enda språket de förstår tyvärr.
Citera
2024-10-31, 17:58
Medlem
Finns det någon som borde finnas på Lexbase IDAG men inte finns där eller har tagits bort? Lexbase påstår att det är en lögn att det skulle vara så och ingen verkar kunna bevisa motsatsen.
Citera
2024-10-31, 21:30
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Finns det någon som borde finnas på Lexbase IDAG men inte finns där eller har tagits bort? Lexbase påstår att det är en lögn att det skulle vara så och ingen verkar kunna bevisa motsatsen.

Kan inte minnas att jag sett någon i tråden påstå att de lyckats bli borttagna på Lexbase. Däremot är det sida upp och sida ner med personer som inte lyckats.
Citera
2024-10-31, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Kan inte minnas att jag sett någon i tråden påstå att de lyckats bli borttagna på Lexbase. Däremot är det sida upp och sida ner med personer som inte lyckats.

Ett fåtal har påstått det, samt att de är personer som inte finns där som borde finnas där.. Men ingen kan ge mig ett namn så då börjar jag naturligtvis tvivla.
Citera
2024-10-31, 22:27
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ett fåtal har påstått det, samt att de är personer som inte finns där som borde finnas där.. Men ingen kan ge mig ett namn så då börjar jag naturligtvis tvivla.

Jag kan inte se varför de skulle gå med på det. Av alla tjänster är Lexbase en av de ytterst få som förlorar sitt värde så fort de börjar plocka bort folk. Hela poängen med sajten är ju att ingen träff ska innebära ingen dom. Plockar de bort folk kommer den poängen med tjänsten snabbt gå förlorad. Jag är helt övertygad om att de kommer köra på in i kaklet tills de eventuellt stängs ned på juridisk väg.

För de andra sajterna ser det ju annorlunda ut. Ratsit mfl kan ju ta bort oss som bråkar mest utan att det gör någon nämnvärd skillnad för dem. De får problem först när folk hoppar av i större skala. Men inte pga problem med trovärdigheten, utan för att det blir allt mer osäkert om man hittar den info man söker där.
Citera
2024-11-01, 06:57
Medlem
Fick detta till svar av ratsit:

Hej
Tack för ditt meddelande.

Ratsits verksamhet faller under det skydd som ges av Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och Tryckfrihetsförordningen (TF). Ratsit.se har ett utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv (MPRT), vilket innebär att publiceringen av information på vår webbplats är skyddad av dessa grundlagar.

Detta innebär att GDPR inte är tillämplig i vår behandling av personuppgifter när den strider mot YGL eller TF, eftersom dessa grundlagar står över GDPR i sådana fall. Den information som publiceras på Ratsit omfattas därför av grundlagsskydd, och vi har ingen laglig skyldighet att radera uppgifterna enligt GDPR när det gäller vår publiceringsverksamhet.

Använd den här länken för att ta bort dig från Ratsit.
Länken är giltigt i 24 timmar och kan endast användas en gång.
https://www.ratsit.se/tabort/************************

Sökmotorer uppdaterar indexeringen av din personrapport automatiskt inom några veckor efter att du tagit bort dina uppgifter på Ratsit.

Med vänlig hälsning
Sophie
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in