2024-10-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Boka tid på service, få bilen servad och allt enligt konstens regler, sedan när du ska betala så påpekar du serviceavtalet och att du inte behöver betala en krona. Vägrar dom det så påpekar du hur du tar ärende till ARN.

Du har rätt och dom gör fel i detta läge.

Ja, handtagen får du nog betala själv, men resten? Nej, det ingår i servicen.

Service "anpassad" gäller alltså den servicen som är anpassad efter din bil. Och det är det som står i bilens loggbok vad som ska servas och vid vilka miltal/år.

Fast verkstaden och Bilia är två olika saker. Dumt men så är det. Eftersom allting numera är uppstyckat på det viset, för att försätta konsumenter i kläm.
Citera
2024-10-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Påminn mig att aldrig köpa en nyare bil. 10.000:- för det där?

"Jag servar på märkesverkstad så jag får stämpel så bilen inte sjunker i pris", sen att man betalar mer än värdeminskningen i orimliga servicekostnader spelar ingen roll.

Haha det var ju i och för sig en rolig och tänkvärd take på det 🙂 skulle det stämma så går man ju dessutom i förlust om man väljer att ta servicekostnaderna (eftersom man ligger ut med de pengarna istället för att ta den smällen vid försäljningen).
Citera
2024-10-27, 19:28
Medlem
TattooedFuckers avatar
Ja . folk blir blåsta !

Ger ett scenario . Kalle har köpt en ny bil och serviceavtalet låter jättebra för bilfirman bjuder till med nåt att man får "fri service " och skulle du serva bilen på annan verkstad så skulle de kosta säg 4000 kr men valde hos ÅF för 9999 kr och ÅF är alltid dyrare än vanlig verkstad för exakt samma jobb ! och bara för de står en massa punkter ? betyder inte de heller att verkstaden faktiskt har kollat allt de utan bara kryssa i

Kalle kastade bort 2000 kr

Sen en till sak . Att boka en service på Volvo kan de till o med vara ... en månad väntetid och då ska de vara inom de milen . använder du bilen varje dag? synd för dig den lilla detaljen brukar folk inte tänka på !
Senast redigerad av TattooedFucker 2024-10-27 kl. 19:30.
Citera
2024-10-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallbuilder
Hej,

Köpte en V60 via Bilia för 2,5 år sedan, med Volvo Selekt (dvs nybilsgaranti i två år på en begagnad bil som Volvo noggrant gått igenom och bedömt skicket på, den var ca två år gammal och hade gått ca 6500 mil vid köpet).

Säljaren sålde på mig en lösning där vi finansierade del av köpet via ett lån, och erbjöd då ett förmånligt serviceavtal som skulle täcka alla servicekostnader de första 6 månaderna. Serviceavtalet skulle alltså enligt säljaren innebära att vi betalade en fast månadskostnad och i utbyte mot det inte behöva betala för några planerade serviceåtgärder vid varje kommande service (sådant som inte omfattas typ vindrutetorkare som slits ut etc skulle dock inte omfattas; det är ju förståeligt). I serviceavtalet ligger också att man bara får underhålla och serva bilen på Bilia-godkända anläggningar, vilket vi alltid gjort.

Nu närmar sig bilen 10 000 mil och den larmar för att service är påkallad. När jag då kontaktar en Bilia-verkstad och ska boka in en tid, så ringer verkstadscoachen mig och han säger mer eller mindre ”jag vet inte vad det är för serviceavtal Bilia fått dig att teckna men det här serviceavtalet täcker inte väldigt många av de saker som nu måste åtgärdas vid det här servicetillfället, du har ett serviceavtal som heter ”Anpassad” men det här servicetillfället är en Bas-service” och så räknade han upp en diger lista på allt som behövde göras nu. Jag bad honom speca det noggrant, då sa han att kunde skicka underlag eller en förteckning över allt som behöver göras. Det jag fick var bifogat:

https://ibb.co/LJ3Zx0y

Min första fundering är om det är påkallade åtgärder alltihop? Man ska notera att förteckningen innefattar en särskild åtgärd som ligger utanför servicen också, det är ett byte av konsolen som innefattar handtag och registreringsskylt belysning på bakluckan (den har gått sönder pga ett uppenbart fabrikationsfel där fukt trängt in i glödlampahuset och fått plasten runt belysningen att spricka; Bilia vägrar dock ta hela kostnaden för det varför vi fått göra en speciallösning vid sidan om).

Jag förstår inte riktigt hur mycket verkstadscoachen menar att det här servicebesöket ska kosta mig, jag frågade det rent ut men han ville inte säga det, däremot fick jag tydligt uppfattningen att han tyckte att jag skulle kontakta Bilia och ifrågasätta vad det är för typ av serviceavtal de mer eller mindre underförstår lurat på mig.

Framför allt blir jag dock förvånad över vilken genuint hal hästhandlarmarknad bilhandeln verkar präglas av även när man vänder sig till en så pass stor aktör som Bilia. Om jag nu övertalades till att finansiera köpet delvis via lån i utbyte mot ett ”förmånligt” serviceavtal som skulle täcka servicekostnaderna vid de planerade servicetillfällena, hur sjutton kan jag då åka på en massa servicekostnader för fullt planenliga åtgärder vid ett servicetillfälle som omfattas av serviceavtalet? Har ni varit med om något liknande? Någon med insikt i branschen som kan sprida lite mer ljus kring detta?

När jag övertalades teckna detta så nämndes inte ett dyft om att det fanns några nivåer eller dylikt på serviceavtal, utan jag fick klart och tydligt uppfattningen att serviceavtalet var allomfattande.

Det är ganska mycket skojerier, jag har själv ett avtal på en av bilarna som kostar varje månad som jag undrar varför jag har det o skall inte förlänga det.

Dessa avtal finns för att de tjänar pengar på dom, de finns inte för du skall spara pengar
Citera
2024-10-28, 14:55
Citat:
Hej,

Köpte en V60 via Bilia för 2,5 år sedan, med Volvo Selekt (dvs nybilsgaranti i två år på en begagnad bil som Volvo noggrant gått igenom och bedömt skicket på, den var ca två år gammal och hade gått ca 6500 mil vid köpet).

Säljaren sålde på mig en lösning där vi finansierade del av köpet via ett lån, och erbjöd då ett förmånligt serviceavtal som skulle täcka alla servicekostnader de första 6 månaderna. Serviceavtalet skulle alltså enligt säljaren innebära att vi betalade en fast månadskostnad och i utbyte mot det inte behöva betala för några planerade serviceåtgärder vid varje kommande service (sådant som inte omfattas typ vindrutetorkare som slits ut etc skulle dock inte omfattas; det är ju förståeligt). I serviceavtalet ligger också att man bara får underhålla och serva bilen på Bilia-godkända anläggningar, vilket vi alltid gjort.

Nu närmar sig bilen 10 000 mil och den larmar för att service är påkallad. När jag då kontaktar en Bilia-verkstad och ska boka in en tid, så ringer verkstadscoachen mig och han säger mer eller mindre ”jag vet inte vad det är för serviceavtal Bilia fått dig att teckna men det här serviceavtalet täcker inte väldigt många av de saker som nu måste åtgärdas vid det här servicetillfället, du har ett serviceavtal som heter ”Anpassad” men det här servicetillfället är en Bas-service” och så räknade han upp en diger lista på allt som behövde göras nu. Jag bad honom speca det noggrant, då sa han att kunde skicka underlag eller en förteckning över allt som behöver göras. Det jag fick var bifogat:

Min första fundering är om det är påkallade åtgärder alltihop? Man ska notera att förteckningen innefattar en särskild åtgärd som ligger utanför servicen också, det är ett byte av konsolen som innefattar handtag och registreringsskylt belysning på bakluckan (den har gått sönder pga ett uppenbart fabrikationsfel där fukt trängt in i glödlampahuset och fått plasten runt belysningen att spricka; Bilia vägrar dock ta hela kostnaden för det varför vi fått göra en speciallösning vid sidan om).

Jag förstår inte riktigt hur mycket verkstadscoachen menar att det här servicebesöket ska kosta mig, jag frågade det rent ut men han ville inte säga det, däremot fick jag tydligt uppfattningen att han tyckte att jag skulle kontakta Bilia och ifrågasätta vad det är för typ av serviceavtal de mer eller mindre underförstår lurat på mig.

Framför allt blir jag dock förvånad över vilken genuint hal hästhandlarmarknad bilhandeln verkar präglas av även när man vänder sig till en så pass stor aktör som Bilia. Om jag nu övertalades till att finansiera köpet delvis via lån i utbyte mot ett ”förmånligt” serviceavtal som skulle täcka servicekostnaderna vid de planerade servicetillfällena, hur sjutton kan jag då åka på en massa servicekostnader för fullt planenliga åtgärder vid ett servicetillfälle som omfattas av serviceavtalet? Har ni varit med om något liknande? Någon med insikt i branschen som kan sprida lite mer ljus kring detta?

När jag övertalades teckna detta så nämndes inte ett dyft om att det fanns några nivåer eller dylikt på serviceavtal, utan jag fick klart och tydligt uppfattningen att serviceavtalet var allomfattande.
Sista meningen säger allt som behöver sägas.
Du tecknar själv ett avtal på ett halvår på en bil som servas varje år. Du själv har bara tecknat och betalat utan att själv läsa.
Jag har haft mitt serviceavtal i tio år nu och för några år sedan lade jag in en längre tid som även täckte in milen för kamremsbytet. Då de beräknade kostnaden så fick jag en låg ökning per månad och nu löper avtalet årsvis igen. Egentligen är bilen nu så gammal att jag borde skita i det men då det är min första diesel så pallar jag inte att lära mig att serva den själv.
Citera
2024-10-29, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Sista meningen säger allt som behöver sägas.
Du tecknar själv ett avtal på ett halvår på en bil som servas varje år. Du själv har bara tecknat och betalat utan att själv läsa.
Jag har haft mitt serviceavtal i tio år nu och för några år sedan lade jag in en längre tid som även täckte in milen för kamremsbytet. Då de beräknade kostnaden så fick jag en låg ökning per månad och nu löper avtalet årsvis igen. Egentligen är bilen nu så gammal att jag borde skita i det men då det är min första diesel så pallar jag inte att lära mig att serva den själv.

Det var ett skrivfel, avtalet är på 36 mån. För sent att redigera inlägget - en moderator får gärna hjälp mig göra det dock.
Citera
2024-10-29, 08:31
Medlem
Citat:
Sorry skrev fel - serviceavtalet avsåg 36 månader

Både familj och vänner har haft dessa avtal med Bilia i mängder genom åren. Alla normalt förekommande servicepunkter ingår. Priset och val av typ av avtal avgörs utifrån vad som skall göras under dessa 36 månader och tillämplig körsträcka. Behövs planerade större tilläggsservice som t.ex kamremsbyte så speglar det priset eller valet av avtal. I basabbonemang ingår t.ex ej kamremsbyte. Köper du en nyare bil som rullar normalt långt så är det inte helt ovanligt med ett lockpris på serviceavtalet under första året, man vet att du bara kommer att behöva anpassad service till minimal kostnad. Förlänger man avtalet efter det så är det något förenklat baserat på vad det skulle kosta dig utan avtal för samma tid och sträcka -ca.10%.
Ditt handtagsbyte, är det en kampanj från Volvo kanske, det borde inte synas annars.
Kolla dit avtal igen, så det verkligen är betalt och korrekt.
Kolla om du kan logga in på dina sidor (bilia serviceavtal) kolla där.
Åk till verkstaden och prata med någon direkt på plats så dom kan förklara varför det inte gäller, eller var nu problemet ligger.

/Dick
Citera
2024-10-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Både familj och vänner har haft dessa avtal med Bilia i mängder genom åren. Alla normalt förekommande servicepunkter ingår. Priset och val av typ av avtal avgörs utifrån vad som skall göras under dessa 36 månader och tillämplig körsträcka. Behövs planerade större tilläggsservice som t.ex kamremsbyte så speglar det priset eller valet av avtal. I basabbonemang ingår t.ex ej kamremsbyte. Köper du en nyare bil som rullar normalt långt så är det inte helt ovanligt med ett lockpris på serviceavtalet under första året, man vet att du bara kommer att behöva anpassad service till minimal kostnad. Förlänger man avtalet efter det så är det något förenklat baserat på vad det skulle kosta dig utan avtal för samma tid och sträcka -ca.10%.
Ditt handtagsbyte, är det en kampanj från Volvo kanske, det borde inte synas annars.
Kolla dit avtal igen, så det verkligen är betalt och korrekt.
Kolla om du kan logga in på dina sidor (bilia serviceavtal) kolla där.
Åk till verkstaden och prata med någon direkt på plats så dom kan förklara varför det inte gäller, eller var nu problemet ligger.

/Dick

Tack, det var ett rätt bra och informativt svar.

Handtagsbytet är en specialare, ingen del av den vanliga servicen (fukt har trängt in i glödlampshuset och fått det att spricka; tydligen måste hela jävla modulen bytas ut då och Bilia vägrar hittills ta det som ursprungsfel; man kan ju fråga sig vad en person ens kan göra för att orsaka det själv - det är alltså handtaget som sitter snett uppåt i bagagedörren).

Har pratat med verkstaden och han är av uppfattningen att något antingen är fel hos Bilia eller att säljaren redan från början sålde på mig ett extremt tveksamt upplagt serviceavtal, han rådde mig kontakta säljaren och få klarhet i vad som hänt. Anledningen till att han inte kan köra det direkt via serviceavtalet är tydligen att det i deras system står olika ”paketkoder” kopplade till serviceavtalet, och de matchar inte paketkoderna på den service som nu ska utföras.
Senast redigerad av wallbuilder 2024-10-29 kl. 18:44.
Citera
2024-10-30, 15:33
Medlem
Citat:
Sorry, serviceavtalet var tecknat på 36 mån, inte 6, blev ett skrivfel där. Klarnar det något då? För jag är inte riktigt säker på vad du menar…

Ja alltså du har betalat en fast månadsavgift för ett serviceavtal som är baserat på mil. Så antingen har du kört fler mil än vad serviceavtalet är tecknat på vilket innebär en större årsservice.

Eller så är något missat på tidigare service. Det kan vara missat av olika anledningar allt från att fd ägaren lämnade in bilen på service tidigare och då bytte dom inte tex bränslefilter för det fanns fortfarande ”mil” kvar på filtret. Eller att verkstaden glömde av det filtret. OBS EXEMPEL

Oavsett vad så kommer serviceavtalet program tro att bilen varit inne på service och fått allt gjort. Det krävs att en människa manuellt jönför service fakturan från verkstaden och kollar så att det blev korrekt service.

Då kommer det bara synas i verkstadens dator och inte i säljarnas datorprogram. Volvo använder två olika program för detta och sen ett tredje program där man lägger upp bilens service och vad det kommer kosta.

Så när säljaren lägger upp serviceavtalet så ser inte han att det är en missad service på bilen. Allt är grönt i servicebok osv.

Svårt att förklara via text men det är så jag tror de gått till.

Antingen har du kört för många mil.
Eller så är något missat på tidigare service.

När du tecknade ditt serviceavtal bör du fått ett brev där de stod vilka 3 service som ingår.

Jämför dom med den du har fått offert på.
Citera
2024-10-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja alltså du har betalat en fast månadsavgift för ett serviceavtal som är baserat på mil. Så antingen har du kört fler mil än vad serviceavtalet är tecknat på vilket innebär en större årsservice.

Eller så är något missat på tidigare service. Det kan vara missat av olika anledningar allt från att fd ägaren lämnade in bilen på service tidigare och då bytte dom inte tex bränslefilter för det fanns fortfarande ”mil” kvar på filtret. Eller att verkstaden glömde av det filtret. OBS EXEMPEL

Oavsett vad så kommer serviceavtalet program tro att bilen varit inne på service och fått allt gjort. Det krävs att en människa manuellt jönför service fakturan från verkstaden och kollar så att det blev korrekt service.

Då kommer det bara synas i verkstadens dator och inte i säljarnas datorprogram. Volvo använder två olika program för detta och sen ett tredje program där man lägger upp bilens service och vad det kommer kosta.

Så när säljaren lägger upp serviceavtalet så ser inte han att det är en missad service på bilen. Allt är grönt i servicebok osv.

Svårt att förklara via text men det är så jag tror de gått till.

Antingen har du kört för många mil.
Eller så är något missat på tidigare service.

När du tecknade ditt serviceavtal bör du fått ett brev där de stod vilka 3 service som ingår.

Jämför dom med den du har fått offert på.

Det här var närmaste rätt svar.

Jag klurade ut det själv när jag gick tillbaka och läste offerten och såg att det står milintervall. Då slog det mig att verkstaden sagt att den service som nu krävs är 10 000-milsservice, och vi gjorde en höjning av årlig körsträcka något år efter att vi köpt bilen. Då hörde vi iofs av oss och förutsatte att alla nödvändiga justeringar gjordes då, men tydligen inte...

Men det hela leder till nya frågor. Enligt verkstaden så omfattar mitt serviceavtal bara "paket 17301". Verkstaden säger vidare att det nu aktuella servicetillfället (när bilen rullat 10 000 mil, vilket den alltså nyss gjort) kräver "paket 17302, 17433 och 17435".

Om jag kollar på bilden jag postat tidigare så förstår jag inte två av posterna: "byte av luftfilter kupé" samt "multifilter".

Kupéluftfiltret verkar ju varken vara paket 17302, 17433 eller 17435. I så fall uppfattar jag det som att det inte rekommenderas vid 10 000-milsservicen. Är det i så fall något de försöker slänga in bara för att det ska kosta, eller borde man byta det?

Vad gäller "multifilter" så har jag ingen aning om vad det är, om det är påkallat och varför det inte redan ingår i min nuvarande omfattning när de omkringliggande posterna verkar göra det.
Citera
2024-10-31, 14:45
Medlem
Kudos till er som rannsakar den korrupta bilbranschen

Ger mig motivation att meka på min gamle trotjänare
Citera
2024-10-31, 14:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Sanningen är att Bilia rövknullar sina kunder eller fd kunder.

De säljer in serviceavtal under exempelvis 36 månader. Kunden tror då att de inte ska betala något utöver detta för service under 36 månader. Vad de däremot inte berättar är att det enbart är någon form av "basservice". Vid vissa givna intervall och miltal (beroende på märke/modell) vill dock bilen ha mer än så.
Det räcker inte bara med oljebyte, utan nu ska äver bromsvätska, kupefilter, luftfilter och tändstift bytas och det ingår inte i det serviceavtal som finns upprättat. Det blir en fin liten intäkt för Bilia och kunden känner sig lurad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in