• 1
  • 2
2024-10-30, 20:12
Medlem
Jag har fem möbler som jag inte vill använda, men ändå inte vill slänga, därför kollade jag vad det skulle kosta att magasinera dem. 1000 kr i månaden för 4,5 kvadrat kostar det. "Magasinering" är en missvisande term, för till detta priset så kan man bara använda det för att förvara saker någon enstaka månad i samband med att man t.ex. flyttar. Hur kan det vara så extremt dyrt att hyra ett förråd?
Citera
2024-10-30, 20:21
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Jag har fem möbler som jag inte vill använda, men ändå inte vill slänga, därför kollade jag vad det skulle kosta att magasinera dem. 1000 kr i månaden för 4,5 kvadrat kostar det. "Magasinering" är en missvisande term, för till detta priset så kan man bara använda det för att förvara saker någon enstaka månad i samband med att man t.ex. flyttar. Hur kan det vara så extremt dyrt att hyra ett förråd?
Det är nog så enkelt att det är tillgång och efterfrågan.
Citera
2024-10-30, 20:23
Medlem
Citat:

Har du inte ett eget förråd?
Citera
2024-10-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du inte ett eget förråd?

Nej, jag har endast ett förråd i min lägenhet, som såklart används som skafferi, och inte är stort nog att husera fem ganska stora möbler.
Citera
2024-10-30, 20:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Det är nog så enkelt att det är tillgång och efterfrågan.
Självklart kan jag tycka. Kvadratmeterpriserna i storstäderna är höga.

De som bor centralt har ofta ont om plats men gott om pengar.
Citera
2024-10-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Självklart kan jag tycka. Kvadratmeterpriserna i storstäderna är höga.

De som bor centralt har ofta ont om plats men gott om pengar.
Och förmodligen höga lokalhyror för uthyrarna
Citera
2024-10-30, 20:56
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Nej, jag har endast ett förråd i min lägenhet, som såklart används som skafferi, och inte är stort nog att husera fem ganska stora möbler.
Ett förråd som används som skafferi, jag gissar att jag har en annan bostad än du, och mycket större, men har du kanske, föräldrar eller vänner som kanske kan ta hand om lite möbler i ett garage eller , typ så ? Om nu 1000 kr svider så hårt
Citera
2024-10-30, 21:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Om du snackar surgard och liknande ska du veta att det är inte fem stjärnor du hyr. Det är råttor, smuts, skit. Äckligt.

Åk ut från stan och hitta nån bonde med för mycket lada istället. Billigare och renare.
Citera
2024-10-30, 23:27
Medlem
Har också tänkt att det borde finnas utrymme för nån sorts budgetalternativ. En bra bit utanför stan. Man behöver ändå inte åka ut och klämma på grejerna för jämnan. Finns gott om lämpliga faciliteter på vischan som gapar tomma. Enkla kyffen till förråd. Tänk träreglar och hönsnät. Helt ok för skrymmande grejer i gränslandet mellan tippen och ett framtida boende. Om skiten brinner ned eller nån robbar rubbet är det ingen katastrof. Vill man tömma eller fylla på har man en slot på några timmar en söndag då en filur finns på plats som har det som sidoknäck. Ett par hundra i månaden i hyra.

Eller finns det?
Citera
2024-10-31, 06:58
Medlem
swebarbs avatar
Du betalar för säkerheten också, inte bara för själva förrådet.
Citera
2024-10-31, 07:25
Medlem
Citat:

Då sökte du förrådshotell där du kan komma och gå som du vill?

Det är billigare med riktig magasinering där dina grejor ställs undan till du kontaktar dem och vill ha tillbaka.

Exempel:
https://bmmagasinering.se/magasinering-malmo/

400kr/mån för 9kbm, men 100kr varje gång man vill komma åt grejorna och det måste förbokas.
Citera
2024-10-31, 10:43
Ett tips kan vara att ställa sig i diverse bostadsköer. T. ex mitt kommunala bostadsbolag har en separat kö för förråd. Hyr ett just nu för bara 80 kr/mån, och den kön kan alla ställa sig i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in