2024-10-30, 12:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
VW minskar sin vinst. Kan inte se hur bolaget ska överleva.

VW har 100.000 anställda i Kina.
Citera
2024-10-30, 12:22
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

VW lär överleva, mer Northvolt jag tänkte på men lite klantigt formulerat av mig.
Citera
2024-10-30, 12:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Bra drag, då Xi inte vill stöta sig med VW.

Kinas ekonomi är inte lysande just nu, speciellt efter fastighetskrisen.
Citera
2024-10-30, 12:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
VW lär överleva, mer Northvolt jag tänkte på men lite klantigt formulerat av mig.

Ja Northvolt undrar man ju, de lär överleva så länge det hälls in pengar i det svarta hålet.
Citera
2024-10-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Geely som äger Volvo Cars har redan batteriproduktion.

https://www.geely.com/en/news/2024/geely-auto-unveils-new-short-blade-ev-battery-technology

Om jag uppfattar Busch rätt så är det av säkerhetspolitiska skäl otänkbart med kinesiska ägare som tar över efter NV eller kommer det plötsligt att vara andra spelregler när det gäller en batterifabrik på Västkusten?

"– Vi måste tänka värdekedjor i dubbel bemärkelse. Och det är klart det är en säkerhetspolitisk fråga. Ska allt inom en grön omställning inom Europa gå via Kina eller ska vi äga?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/busch-vill-inte-se-kinesiska-agare-av-northvolt-sakerhetspolitisk-fraga
Citera
2024-10-30, 14:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Om jag uppfattar Busch rätt så är det av säkerhetspolitiska skäl otänkbart med kinesiska ägare som tar över efter NV eller kommer det plötsligt att vara andra spelregler när det gäller en batterifabrik på Västkusten?

"– Vi måste tänka värdekedjor i dubbel bemärkelse. Och det är klart det är en säkerhetspolitisk fråga. Ska allt inom en grön omställning inom Europa gå via Kina eller ska vi äga?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/busch-vill-inte-se-kinesiska-agare-av-northvolt-sakerhetspolitisk-fraga

Är det EB som bestämmer vem som driver företag i Sverige numera?

Varför inte låta kineserna (vara med och) starta fabriker och lära sig av dem? Det är ju precis så de har gjort för att bygga upp sin egna industri, genom att släppa in Väst i sitt land.
Citera
2024-10-30, 14:49
Medlem
Citat:
Är det EB som bestämmer vem som driver företag i Sverige numera?

Varför inte låta kineserna (vara med och) starta fabriker och lära sig av dem? Det är ju precis så de har gjort för att bygga upp sin egna industri, genom att släppa in Väst i sitt land.

Så då är du givetvis för att kineserna tar över och driver NV i Skellefteå?
Citera
2024-10-30, 14:50
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
USA ger t.ex. elbilspremie ($7500) endast till bilar som inte har ett kinaproducerat batteri.

Vad innebär kinaproducerat batteri? Gäller det även att battericellerna inte får vara kinesiska?

Tesla gör ju egna batteripack med köper battericeller från bland annat kinesiska företag.
Citera
2024-10-30, 14:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så då är du givetvis för att kineserna tar över och driver NV i Skellefteå?

Ja varför inte? Vill de styra upp den fabriken så låt dem köra på. Sen skulle jag kanske hellre se andra ägare (Tesla, Panasonic, LG) men jag ser inte en battericellfabrik som något särskilt strategiskt.
Citera
2024-10-30, 15:26
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2024/10/scania-fortsatter-att-anvanda-northvolts-batterier/

Under måndagen den 28 oktober meddelade Scanias vd Christian Levin att man kommer att fortsätta ha Northvolt som enda batterileverantör trots senaste produktions- och leveransproblem.

De volymer som Northvolt för närvarande levererar till Scania är ”tillfredsställande för Scania med tanke på den totala marknaden just nu”.
Citera
2024-10-30, 15:56
Medlem
LagomLats avatar
Det kommer nästan inga batterier från Northvolt till Scania, men å andra sidan säljer Scania nästan inga ellastbilar.

En riktig loose loose situatoon.

LL
Citera
2024-10-30, 16:34
Medlem
glimmandes avatar
Hur är känslan bland er skelleftebor angående Northvolt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in