Om jag uppfattar Busch rätt så är det av säkerhetspolitiska skäl otänkbart med kinesiska ägare som tar över efter NV eller kommer det plötsligt att vara andra spelregler när det gäller en batterifabrik på Västkusten?
"– Vi måste tänka värdekedjor i dubbel bemärkelse. Och det är klart det är en säkerhetspolitisk fråga. Ska allt inom en grön omställning inom Europa gå via Kina eller ska vi äga?"
Om jag uppfattar Busch rätt så är det av säkerhetspolitiska skäl otänkbart med kinesiska ägare som tar över efter NV eller kommer det plötsligt att vara andra spelregler när det gäller en batterifabrik på Västkusten?
"– Vi måste tänka värdekedjor i dubbel bemärkelse. Och det är klart det är en säkerhetspolitisk fråga. Ska allt inom en grön omställning inom Europa gå via Kina eller ska vi äga?"
Är det EB som bestämmer vem som driver företag i Sverige numera?
Varför inte låta kineserna (vara med och) starta fabriker och lära sig av dem? Det är ju precis så de har gjort för att bygga upp sin egna industri, genom att släppa in Väst i sitt land.
Är det EB som bestämmer vem som driver företag i Sverige numera?
Varför inte låta kineserna (vara med och) starta fabriker och lära sig av dem? Det är ju precis så de har gjort för att bygga upp sin egna industri, genom att släppa in Väst i sitt land.
Så då är du givetvis för att kineserna tar över och driver NV i Skellefteå?
Så då är du givetvis för att kineserna tar över och driver NV i Skellefteå?
Ja varför inte? Vill de styra upp den fabriken så låt dem köra på. Sen skulle jag kanske hellre se andra ägare (Tesla, Panasonic, LG) men jag ser inte en battericellfabrik som något särskilt strategiskt.
Under måndagen den 28 oktober meddelade Scanias vd Christian Levin att man kommer att fortsätta ha Northvolt som enda batterileverantör trots senaste produktions- och leveransproblem.
De volymer som Northvolt för närvarande levererar till Scania är ”tillfredsställande för Scania med tanke på den totala marknaden just nu”.