Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Rättshaverist - roligt o sjuukt ord- alla som vunnit i sista instans är inte rättshaverister men hade de förlorat hade varit detta även om de hade haft helt rätt - det är lagstiftningen som bestämmer vilka som är rättshaverister o ibland är lagstiftningen helt fel - bevisligen när den ändrats o förbud borttagits.
Ja, det är ju precis så. De som motsatte sig nassarna stred ju mot nassarnas lagar.
Rosa Parks, M.L.K, Galileo, Copernicus, icke-nassar i tredje riket, icke-kommunister under Stalin, icke-faschister under Moussellini osv osv osv. Sågs och räknades som "rättshaverister".
Visst finns det riktiga rättshaverister, men oftast tycker jag det är ett ord som som används av vissa för att behålla en överordnad roll och dölja att saker inte fungerar som de skall.
Vanligt på arbetsplatser där saker inte går rätt till. Toe the line, or else bli stämplad som rättshaverist.
Den fär stackaren som mördades i ryskt fängelse sågs väl som rättshaverist.
Ärligt talat finns det vissa människor som klarar motstå grupptryck och sedan finns det människor som är klockrena cucks. Jag kände en sådan när jag pluggade på universitet. En jävla tönt som svansade efter en kille i klassen som om han vore hans pojkvän. Han tyckte att jag var "udda" eftersom jag inte svansade efter tönten som hade utsett sig själv till någon inofficiell ledare. Vissa människor är förbannat osjälvständiga helt enkelt och de rationaliserar sin feghet med att stämpla de som är självständiga som rättshaverister och liknande. Sanningen är för svår för dem, att de är syltryggar och låtsasmän. Ryggradslösa konformister kallar andra för rättshaverister. Som alla de där dumma pojkarna i samma kläder som simpade för Hitler och Stalin.
Sedan klart det finns riktiga rättshaverister som bryter lagar och lagar som är helt rimliga. Dvs. de flesta. Inte ww2-lagar.