2024-10-29, 19:24
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Jag tänkte lite också åt det hållet.
Det finns inget i det statliga som skulle garantera att kontrollen blir hårdare och kraven är de samma oavsett om det är privat eller statlig ägt.
Man skulle kunna använda samma argument för att förstatliga all verksamhet i sverige, banker till exempel. Det om något är väl viktigare än några brev.

Starlig revision är oerhört hårdare än privata företags (icke)kontroll. Nog för att viss privat verksamhet kan vara effektiv men att tro att den privata marknaden skulle vara bättre lämpad för viktig myndighetspost är ideologiskt önsketänkande och inget annat.
Citera
2024-10-29, 21:09
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Starlig revision är oerhört hårdare än privata företags (icke)kontroll. Nog för att viss privat verksamhet kan vara effektiv men att tro att den privata marknaden skulle vara bättre lämpad för viktig myndighetspost är ideologiskt önsketänkande och inget annat.

Lösningen bör ju snarare vara en öppen standard med end to end kryptering Där vem som helst kan göra sin egen brevlåda, i praktiken så man man välja vilken digital brevlåda som man vill. Som idag är det typ som att PostNord bara skulle lämna brev och paket i deras egna brevlåda. Har du köpt en brevlåda på Bauhaus.. "nej nej nej du måste ha en postnord-brevlåda.

Det är helt befängt samhällets grundläggande infrastruktur håller på att gör sig beroende av en skild kommersiell monopolistik aktör.

Vem äger Kivra om 5 år? Och i såfall vem äger din data då?
Senast redigerad av Pojkekorv 2024-10-29 kl. 21:11.
Citera
2024-10-29, 21:49
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Har du några som helst belägg för detta?
Tycker du också att bankerna ska förstatligas?
Citera
2024-10-29, 21:52
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Lösningen bör ju snarare vara en öppen standard med end to end kryptering Där vem som helst kan göra sin egen brevlåda, i praktiken så man man välja vilken digital brevlåda som man vill. Som idag är det typ som att PostNord bara skulle lämna brev och paket i deras egna brevlåda. Har du köpt en brevlåda på Bauhaus.. "nej nej nej du måste ha en postnord-brevlåda.

Det är helt befängt samhällets grundläggande infrastruktur håller på att gör sig beroende av en skild kommersiell monopolistik aktör.

Hold your horses!
Monopolistiskt är det inte, finns 4 i alla fall, vad jag vet.
Citera
2024-10-29, 21:58
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv

Det vore fantastiskt om dom bara kunde hänga med lite i matchen.

Tänk om man bara kunde registrera en publik nyckel alla kan se som är kopplad till ens personnummer.

Vill någon något krypterar dom meddelandet med den publika nyckeln. Har man tabbat bort sin privata nyckel, tough luck.

Sen borde myndigheter och banker godkänna FIDO2 som komplement eller alternativ till BankID.
Citera
2024-10-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
1. Nej, Kivra har en scanningcentral med dussintals som arbetar där heltid. Främst åt deras företagstjänster, men även för post riktat till privatpersoner. De sprättar upp, scannar och gör den tillgänglig för dig i Kivra. All post är inte digital från början. Om så var fallet hade ett e-mail meddelande räckt. Väldigt ofta "glömmer" de scanna in den. Vad som skett är omöjligt att veta. Har någon tagit med din post hem (för ID-kapningssyfte) eller var det ett fel i deras system?

https://kivra.se/sv/foretag/ta-emot/kivra-foretag-plus/scanning

2. Bara för att en server fysiskt befinner sig inom Sverige/EU betyder det inte att utlandet inte har tillgång till det. De har tidigare använt Amazon Web Services för lagring, vilket är ett amerikanskt bolag. Det finns få svenska IT-leverantörer som är helsvenska utan koppling till utlandet. Utöver det brukar näst intill alla molntjänster göra kopior på olika datacenter runt om i världen, ifall de behöver backup. Om du tror Kivra har något egen molntjänst här i Sverige på helt egen hårdvara så har du tyvärr fel.

3. Jag är ingen klant. Man ska inte förlita sig hejvilt på dessa typer av tjänster som hanterar känslig information.
Fast scanningstjänsten verkar bara erbjudas till företag som vill få sin post inskannad.
Plus att det är ju något som aktivt måste väljas av företaget.
Citera
2024-10-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Kivra, tjänsten där hela Sverige låter någon annan öppna och scanna din post.

Det är "smidigt" säger många, medan er post sprättas upp, scannas och förs över digitalt till utländska servers.

Ni har ingen aning om vem som har tillgång till er post. Men det är ju smidigt så det struntar ni i.

Är en dataläcka bara runt hörnet? För ingenting på internet är 100% säkert.
Det räcker att en insider sprider informationen vidare, det räcker att en anställd får sitt system infekterat, det räcker att ett säkerhetshål hittats.

Förstår ni hur allvarligt och farligt det är om hela Sveriges post (privat och företag) läcks?

Hur kan tjänster som Kivra få finnas kvar? Varför använder folk dessa tjänster?

Lägg även till att det ofta sker att de inte scannar all din post, vilket leder till inkasso (som du inte heller får vetskap om) och till slut hamnar du hos Kronofogden.

Samarbetar Kivra (m.fl.) med dessa typer av bolag för att driva in pengar?

Att få ett jobb hos Kivras scanningcentral är lika enkelt som att få ett lagerjobb. Det kryllar av ungdomar, flera med Lexbase-domar dessutom.

Tänk efter innan ni registrerar er för dessa tjänster hejvilt. Skulle ni låta er granne öppna och läsa er post? Inte? Men om er granne jobbar hos Kivra... då är det OK eller? För det är det som sker.

Tror du dom står där och scannar allt? Allt är digitalt din nolla. Företagen skickar räkningen digitalt. De har mycket insyn likt din bank men styrs av väldigt starka lagar. Din matbutik vet precis vad du äter om du inte visste det. Finns företag som erbjuder scanning, bra om man bor utomlands men då får du hyra en postlåda hos dom och det kostar pengar.
Citera
2024-10-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Om t ex en anställd som har full tillgång till databasen så betyder det inte att kan kan läsa meddelanden rätt upp och ner - de behöver avkrypteras med ett certifikat/nyckel som personen som har tillgång till databasen inte har.

Du missförstår på vilken nivå som krypteringen som avses ligger. Men säg att det är så som du tror. Var lagras den nyckel som används för att dekryptera informationen för en specifik användare? Utan att outa mig alltför mycket så vet jag att det finns personer på Kivra som kan läsa användarnas information.
Citera
2024-10-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Jag hatar Kivra, det är som gjort för att glömma bort att betala räkningarna.

Haha jag trodde jag var ensam. Sämsta jävla pisstjänsten som finns.
En annan sak om exakt ALL post gick dit men det gör den ju inte. Lite hamnar hos kivra och lite i brevlådan.
Idiotiskt.
Citera
2024-10-29, 23:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Det vore fantastiskt om dom bara kunde hänga med lite i matchen.

Tänk om man bara kunde registrera en publik nyckel alla kan se som är kopplad till ens personnummer.

Vill någon något krypterar dom meddelandet med den publika nyckeln. Har man tabbat bort sin privata nyckel, tough luck.

Sen borde myndigheter och banker godkänna FIDO2 som komplement eller alternativ till BankID.
Det är ju i princip just vad bankid är.
Vet inte alla ni foliehattar vad ni är oroliga för?
Citera
2024-10-29, 23:43
Medlem
Kivra är smidigt men porten till helvetet,
För en del år sen hade jag slarvat bort deklarationsblanketten och reggade mig för Kivra för att snabbast få den sen tänkte jag inte mer på det.
Nån månad senare damp det ner 2 brev från KFM för inkasso.
Då hade 2 olika aktörer skickat Faktura-påminnelse 1- påminnelse 2- och ett kravbrev via Kivra. Hade inte en aning att olika aktörer kunde skicka den vägen och aldrig varit inloggad efter blankettbeställningen. Mitt eget fel såklart men har aldrig haft ett krav på mig varken för eller senare.
Men menar ni att Kivra har personal som sitter och sprättar upp brev och skannar?
Citera
2024-10-29, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
oj jisses, nej de lagrar inte användarnas dokument/brev i googles datacenter. Det där är väl google analytics eller liknande som du hittat.

Nu jävlar blir jag förbannad! Slog faktiskt näven i mitt bord så porslinet jämte skakade.

FÖRHELVETE!

Öppna valfritt dokument i Kivra medan "Network"-fliken är uppe i developer tools (F12).
Klicka sedan på dokumentets webrequest när den läses in.
Där ser du vilka HTTP headers som skickats.

Filen är servad från "server: google frontend"

Den headern ("google frontend") används av Google App Engine, vilket är byggt på Google Cloud.

Google Cloud är Googles molntjänst, likt AWS från Amazon.

Det är ingen jävla Google analytics. Nu blir jag faktiskt förbannad på riktigt.
Headern säger varifrån just den filen är servad ifrån. D.v.s. vart den filen (dokumentet) ligger någonstans.

Google Analytics... Google Analytics... nu får det räcka med inkompetens i den här tråden. Era jävla hjärntvättade stollar!!!
Senast redigerad av nginx 2024-10-29 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in